פרשת מזוודת המזומנים של דודי עזרא תסתיים כנראה בקנס בלבד

דודי עזרא לא יואשם בהליך הפלילי בחשד להברחת כספים לחו"ל בסכום של מעל 475 אלף אירו, ובמקום זה יוטל עליו עיצום כספי • סכום העיצום הכספי יקבע על פי ועדה • החליטה הוועדה להטיל עיצום כספי, תימסר למפר דרישת תשלום בכתב והעיצום הכספי ישולם תוך 30 ימים

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

דודי עזרא, יושב ראש קבוצת המזון נטו אחזקות, לא יואשם בהליך הפלילי בחשד להברחת כספים לחו"ל בסכום של מעל 475 אלף אירו. רשות המסים נעתרה לבקשת באי כוחו של עזרא, להטיל עליו עיצום כספי במקום ניהול הליך פלילי נגדו. סכום העיצום הכספי יקבע על פי ועדה להטלת עיצום כספי. 

במהלך בדיקה של אנשי הביטחון של רשות שדות התעופה בחג השבועות, נתפס עזרא בעת יציאתו מישראל ליוון כאשר במזוודה אשר נשלחה לבטן המטוס הוסלקו 475,695 אירו במזומן. על פי בקשת המעצר, "בחקירתו הודה כי ידע שיש חובת הצהרה על הוצאת כספים מהארץ אולם לטענתו לא הצהיר על הכספים מאחר ולא ידע היכן צריך להצהיר על כספים בעת היציאה מהארץ". עוד נכתב בבקשת המעצר כי במהלך החקירה טען עזרה כי "הכספים נועדו לתשלום לקבלנים אשר עבדו בשיפוץ בית נופש שרכש בקורפו יוון".

לשאלה על מקור הכספים אשר שימשו לרכישת המט"ח מחלפנים, טען כי אלו נאספו על ידו במהלך השנים האחרונות ונמשכו במזומן מחשבונותיו הפרטיים.

בבקשת השחרור ממעצר צוין עוד, כי "דוד עזרא לא ידע למסור פרטים מזהים אודות החלפנים מהם נרכש המט"ח ולא הציג בפני חוקריו את הקבלות או האסמכתאות לרכישת המט"ח".

קבוצת נטו מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים, ומוצרי קצפת של המותג ריץ'. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-700 מיליון שקל בתל אביב. החברה הבת נטו מלינדה מבצעת את עיקר פעילות השיווק וההפצה של שלל מוצרי המזון המיוצרים ומיובאים על-ידי שתי החברות, והיא נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.78 מיליארד שקל. עזרא עצמו מחזיק בכ-24% ממניות החברה, לאחר ש מימש את החזקותיו בהיקף של כמיליארד שקל בשנה האחרונה.

מקרים רבים של העברת כספים ללא דיווח מסתיימים בהליך מנהלי

עזרא חשוד בעבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות על חוק מע"מ.

על-פי חוק איסור הלבנת הון, חלה חובת דיווח על הכנסת כספים למדינת ישראל או הוצאתם ממנה בסכום העולה על 50,000 שקל במעברי הגבול האוויריים והימיים ועל 12,000 שקל במעברי הגבול היבשתיים. העברת כספים דרך מעברי הגבול היא אחד מדפוסי הפעולה המוכרים והרגישים ביותר בתחום הלבנת הון, שכן מדובר בדרך נוחה להעברת מזומנים ללא תיעוד ושחזור .

עזרא חשוד בעבירות על סעיף 3(ב) וסעיף 9 לחוק איסור הלבנת הון. בסעיף 9 לחוק נקבעה "חובת דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה". על פי הסעיף, "אדם הנכנס למדינת ישראל או היוצא ממנה חייב לדווח על כספים שעמו בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה". סעיף 3(ב) קובע כי "העושה פעולה ברכוש או המוסר מידע כוזב ... כדי שלא לדווח לפי סעיף 9, או כדי לגרום לדיווח בלתי נכון", דינו - מאסר חמש שנים או קנס משמעותי. ב"מסירת מידע כוזב" הכוונה גם לאי מסירת עדכון של פרט החייב בדיווח, כמו העברת כספים ללא דיווח בגבול.

במקרים רבים העברת כספים בגבול ללא דיווח מסתיימים גם ללא הליך פלילי במסלול מנהלי. במקרים שבהם מתגלות נסיבות שמבחינה עובדתית עולות כדי הפרת החוק, מוסמכת ועדה להטלת עיצום כספי להטיל עיצום כספי על מפר הדיווח. ההליך המנהלי מיועד להשית סנקציה מנהלית, מהירה ואפקטיבית שאין בצדה הרשעה בפלילים על כל המשתמע מכך. מסלול הטלת עיצום כספי נועד למקרים בהם הוכחה הפרה ברמה העובדתית והוחלט להסתפק בהליך מינהלי, מתוך הנחה כי האינטרס הציבורי במקרה הספציפי יבוא על סיפוקו בהטלת סנקציה כלכלית ומתוך ידיעה כי לוועדה סמכות להטיל עיצום כספי בסכום ראוי שיבטא את נסיבות המקרה.

הוועדה להטלת עיצום כספי דנה במקרה הפרת הדיווח תוך 10 ימים מתפיסת הכספים והיא מאפשרת למפר הדיווח לטעון את טענותיו. החליטה הוועדה להטיל עיצום כספי, תימסר למפר דרישת תשלום בכתב והעיצום הכספי ישולם תוך 30 ימים. 

בנוסף חשוד עזרא בעבירה על סעיף 117 לחוק מע"מ המגדיר כעבירה מניעת מידע לאחר דרישה להצגתו ע"י רשויות המס, לרבות מסירת מידע מסולף או לא מדויק או דיווח שלא במועד, השמטת הכנסות מדיווח, ואי תשלום מע"מ בזמן. זאת, כאשר העבירות נעשות במטרה להתחמק מתשלום מע"מ או כסיוע לאחר לחמוק מתשלום המס.

"העניין הוא בהפרה טכנית ותו לא"

במהלך הדיון לשחרורו ממעצר טען ב"כ של עזרא, עו"ד יואב סננס, כי "מר עזרא מכהן כיו"ר דירקטוריון קבוצת נטו זה למעלה מארבעה עשורים. לכל אורך התקופה פעל ביושרה ומעולם לא דבק רבב בהתנהלותו. הוא משתף פעולה באופן מלא עם הרשויות". עוד הוסיף עורך הדין כי "חשוב להבהיר באופן נחרץ: הכספים האמורים הם כספים של מר עזרא לגביהם שולם מס כדת וכדין ומשכך העניין הוא בהפרה טכנית ותו לא".

בשנה שעברה, השלים עזרא צבירת הון עתק של יותר מ-700 מיליון שקל תוך פחות משלוש שנים - בדרך של מימוש מניות, ובעיקר בדיבידנדים העצומים שחילקה לו נטו במהלך התקופה, ועם כל זאת הוא עדיין נשאר בעל השליטה בחברה.

***חזקת החפות: יודגש כי דודי עזרא הוא בגדר חשוד בלבד, לא הוגש נגדו כתב אישום ועומדת לו חזקת החפות