האח הגדול | פרשנות

"האח הגדול" מפתיעה ברייטינג. אבל אלו לא בהכרח בשורות טובות לרשת

ההצלחה היחסית של העונה החדשה של "האח הגדול" ברשת עלולה להדאיג, כי ההיסטוריה של הערוץ מאז המיזוג מלמדת שלמנהלים יש לעיתים נטייה להתבלבל ולהתייחס לעונה מוצלחת של ריאליטי כזה או אחר כניתוח ולא כפלסטר • אפשר רק לקוות כי ההנהלה החדשה תשתמש בכסף ובזמן שעונה סבירה של "האח הגדול" יכולים להביא כדי לבצע את ניתוח השורש שעדין כה דרוש לערוץ 

האח הגדול / צילום: יוסי כהן
האח הגדול / צילום: יוסי כהן

אחת לכמה חודשים משיקה רשת 13 עונה חדשה של ריאליטי מושקע שמצליח לזנב או אפילו לנצח את קטרי הרייטינג של קשת. העונה החדשה של "האח הגדול" שהושקה לאחרונה היא דוגמא טובה לכך, כשלאחר עונה קודמת מאכזבת יחסית רשמה תוכנית ההשקה רייטינג ממוצע של 21.4% ובהמשך כצפוי נרשמה ירידה מסוימת אך לא בשיעורים שאמורים היו להדאיג את רשת.

עד אתמול (ד') אפשר היה לחשוב שהצלחת העונה הנוכחית של "האח" נובעת בין היתר גם מחולשה יחסית של העונה החדשה של התוכנית "חתונה ממבט ראשון" של קשת. אבל אמש שודר "האח" מול השקת "עונת העשור של מאסטר שף", ולמרות שלקראת ההשקה ירתה קשת בכל התותחים הכבדים, פמפמה וקידמה את התוכנית ללא הרף, נתוני הרייטינג של שתי התוכניות אמש היו כמעט צמודים: 16.2% למאסטר שף ו- 15.6% לאח הגדול. ולאחר חודשים בהם נתוני הרייטינג של רשת בפריים טיים נמצאים בשפל חסר תקדים, מדובר בהישג שאין לזלזל בו.

עונה של תוכנית, מוצלחת ככל שלא תהיה, איננה פתרון אסטרטגי

אבל דווקא ההצלחה היחסית של "האח" עלולה להדאיג, כי ההיסטוריה של הערוץ מאז המיזוג מלמדת שלמנהלים יש לעיתים נטייה להתבלבל ולהתייחס לעונה מוצלחת של ריאליטי כזה או אחר כניתוח ולא כפלסטר - עיין ערך העונה המוצלחת של הישרדות בתחילת הקדנציה של המנכ"ל הקודם אבי בן טל, שאמנם הזרימה לרשת יותר כסף לקופה, אבל הניסיון "לסחוט" את ההצלחה עד תום הביא בהמשך לפגיעה קשה בתוכן. עונה של תוכנית, מוצלחת ככל שלא תהיה, איננה פתרון אסטרטגי ורשת עדין מתמודדת עם חורים שחורים גדולים בלוח השידורים שלה - הגדול בהם הוא מהדורת החדשות, שממשיכה לשמור על נחיתות עצומה לעומת המתחרים בחדשות 12, גם כשהפער בפריים כמעט לא קיים.

אמש רשמו חדשות 13 רייטינג ממוצע של 5.5% אל מול 15.7% של חדשות 12. אז נכון שקל יותר להזיז מחוג בפריים טיים כי מדובר "רק" בבידור (וברשת השקיעו לקראת העונה החדשה הרבה מאוד כסף בקמפיין שילוט יקר כדי לייצר צפייה) ואילו צפייה בחדשות מבוססת על אמון שלוקח יותר זמן לפתח, אבל רייטינג של 5.5% מרמז שכנראה זמן הוא משאב שהולך ואוזל לחברת החדשות.

וללא קשר לנחיתות מהדורות החדשות, לרשת נותר עדין הצורך להגדיר קודם כל בתוך הבית מה המוצר שלה כערוץ ומה הבידול של החברה מהמתחרים. אמנם על פני הלוח יש לערוץ הצלחות - התוכנית "הצינור" של גיא לרר או אולפן שישי של איילה חסון, אבל עוגנים רחוקים מלהספיק ובוודאי אין בהם כדי לייצר לערוץ DNA.

השנה שחלפה בה מוקסמו הכנסות רשת 13 מפרסום ותוכן שיווקי הותירו בקופה כ-90 מיליון שקל שקונים זמן (אם כי לא רב מדי). אפשר רק לקוות כי ההנהלה החדשה של רשת תשתמש בכסף ובזמן שעונה סבירה של "האח הגדול" יכולים להביא כדי לבצע את ניתוח השורש שעדין כה דרוש לערוץ ולא תסתפק בסתימת חורים.