בני הזוג שעלו מפריז והקימו מפעל לגלידה טבעונית בגליל העליון: "הקושי הגדול ביותר הוא המימון"

רותם (45) ואלי (50) יעקובוביץ׳ מקיבוץ עמיר • נשואים, מייסדים ומנהלים את חברת ׳אילו׳ יצרנית גלידת בוטיק על בסיס טבעי וטבעוני • "רצינו ליצור גלידה שתהיה מענגת מכל הבחינות, גם לבלוטות הטעם אבל גם בריאה לגוף" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

רותם ואלי יעקובוביץ׳, חברת ׳אילו׳ יצרנית גלידת בוטיק על בסיס טבעי וטבעוני / צילום: תמונה פרטית
רותם ואלי יעקובוביץ׳, חברת ׳אילו׳ יצרנית גלידת בוטיק על בסיס טבעי וטבעוני / צילום: תמונה פרטית

רותם ואלי יעקובוביץ' עלו לישראל מפריז באוגוסט 2014. אלי, עולה חדש מצרפת ורותם ישראלית ששבה אחרי 13 שנים בחו"ל. הם נחתו הישר בקיבוץ הגושרים שבגליל העליון, במסגרת תוכנית של הסוכנות היהודית. הרעיון ליצור גלידה על בסיס חלב קוקוס עלה כבר בפריז ושם הם התחילו לעבוד ולפתח את המתכונים. "רצינו ליצור גלידה שתהיה מענגת מכל הבחינות, גם לבלוטות הטעם אבל גם בריאה לגוף, משהו שנרגיש שאנחנו שמחים לתת לבן שלנו לאכול, גלידה טבעית, ללא חומרים משמרים או צבעי מאכל", משתפת רותם.

"פה, בצפון הארץ, בגליל העליון, התחלנו את הפרויקט שלנו", היא מספרת. "חיפשנו חומרי גלם משובחים ואורגניים עד כמה שניתן למצוא בארץ, והתאמנו את המתכונים הצרפתיים שפיתחנו, לטעם הישראלי. הקמנו מפעל קטן בגליל העליון ומאז אנחנו גדלים ומתפתחים איתו. כיום מפעלנו נמצא בקיבוץ עמיר. ואנחנו משווקים את הגלידות שלנו לכ-250 חנויות בכל הארץ ובעיקר בחנויות טבע".

רותם אומרת כי "עסקי המזון מרובים בהגבלות ותקינה. עד כה יש לנו קשר טוב עם משרד הבריאות ופעמים רבות הם עזרו לנו. מכיוון שחומרי הגלם שלנו מגיעים ברובם מחו"ל - השנתיים האחרונות היו מאתגרות ונוצרו חוסרים. ניסינו לגלות יצירתיות ולמצוא פתרונות זמניים. למדנו בתקופה הזו שהכי חשוב זה ללמוד לתכנן את ההזמנות טוב יותר וליצור סטוקים גדולים יותר בארץ ליתר ביטחון. בימים אלה אנחנו מחכים למשלוח של סירופ אגבה שהיה אמור להיות פה כבר לפני חודש".

צופים גידול של כ-40% ב-2023

"הקושי הגדול ביותר שלנו הוא מימון", אומר אלי. "בתור עסק קטן צומח עם רצון להתרחבות- מוצר חדש דורש מכונות חדשות, הגדלת התפוצה דורשת רכבי הקפאה חדשים, התייעלות כלכלית דורשת מיכון במקום עבודה ידנית, גדילה של העסק דורשת בנייה של מפעל חדש. כל צעד כזה דורש השקעה כלכלית, מה שמקשה מאוד על התזרים ומייצר לחץ ולפעמים גם בולם את היכולת לגדול".

"יש אתגרים ומולם יש יתרונות בולטים", מספרת רותם כשהיא נשאלת על העבודה בפריפריה. "הריחוק מהמרכז מייצר מצב שהנהג שלנו צריך לנסוע 5 שעות ביום רק כדי להגיע ולחזור מהמרכז אל הצפון. אך מצד שני יש לנו כח עבודה טוב וממוקצע כי יותר קל לגייס עובדים איכותיים ונאמנים למותג, השכירויות שלנו נמוכות יותר ואי אפשר להתעלם מזה שאנחנו רואים את הרי הגולן מהחלון של המשרד".

לסיכום אומר אלי כי "אנחנו כרגע עדיין חברה בצמיחה עם גידול ממוצע של כ-20% בשנה. לשנה הבאה אנחנו מתכננים להשקיע במכונות חדשות, להגדיל את סל המוצרים ומאמינים שהגדילה הזאת תאפשר לנו גידול משמעותי של כ 40% ב-2023. החלום שלנו זה לבנות ליין רחב של מוצרי גלידה איכותית מאוד ללא חלב, טבעיים, טבעוניים ופרווה שתוכל לאפשר לציבור הרחב בישראל לקנות גלידה, קוקילידה או טילונים: סל שלם של מוצרים וכולם נטולי חלב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il