מסירים כפפות במכרז הפרסום של התאגיד: בטרגט טוענים לניגוד עניינים של בני מנשה

חברת טרגט ספיריט פנתה באמצעות עורכי דינה לוועדת המכרזים של התאגיד בדרישה לפסול את מועמדותה של קבוצת מנשה במכרז הפרסום החדש • לטענת טרגט, הקבוצה אינה יכולה להתמודד במכרז בשל מעורבותו העסקית של בני מנשה בעסקים הקשורים לפרסום, ייצוג והפקה, המהווים לטענתם ניגוד אינטרסים

אורי נצר, מנכ''ל טרגט ספיריט / צילום: תמר מצפי
אורי נצר, מנכ''ל טרגט ספיריט / צילום: תמר מצפי

חברת טרגט ספיריט, המחזיקה כיום בזיכיון לשיווק זמן הפרסום של תאגיד השידור הציבורי כאן, מורידה את הכפפות מול קבוצת "כאן פרסום" של איש העסקים והמפיק בני מנשה.

לגלובס נודע כי בעקבות פרסום העיתון, ולפיו אלה שתי הקבוצות היחידות המתמודדות במכרז הפרסום החדש, פנתה טרגט באמצעות עורכי דינה לוועדת המכרזים של התאגיד בדרישה לפסול את מועמדותה של קבוצת מנשה. לטענת טרגט, הקבוצה אינה יכולה להתמודד במכרז בשל מעורבותו העסקית של מנשה בעסקים הקשורים לפרסום, ייצוג והפקה, המהווים לטענתם ניגוד אינטרסים לפעילות התאגיד.

בעקבות המכתב של טרגט ספיריט פנה התאגיד אל מנשה בבקשה לקבל הבהרות על העסקים שבבעלותו, וניגוד האינטרסים הפוטצניאלי הגלום בהם לפעילות התאגיד.
נזכיר כי הזוכה במכרז יקבל את האחריות על פרסום ושיווק פרסומות בשמונה תחנות הרדיו של התאגיד, והודעות חסות ותשדירי שירות בערוצי הטלוויזיה כאן 11 וכאן 33.

"ניגוד עניינים חריף"

במכתב ששלחו עורכי דינה של טרגט נכתב כי "מרשתנו סבורה שאם וככל שאכן בני מנשה מעורב בהצעה שהוגשה במסגרת המכרז, כי אז נכון להפנות את תשומת לבכם בבחינת ‘הסרת מכשול בפני עיוור’ לעובדות הידועות לה ביחס למעורבותו ולפעילותו הענפה של מנשה בשוק הפרסום, וזאת בעצמו ו/או באמצעות חברות שבבעלותו ו/או בניהולו".

ענת ארדיטי, מנכ"לית קבוצת בני מנשה / צילום: רמי זרנגר
 ענת ארדיטי, מנכ"לית קבוצת בני מנשה / צילום: רמי זרנגר

בטרגט מתייחסים לשותפות של מנשה בחברת fresh, העוסקת בשיווק דיגיטלי לצעירים, לשותפותו בחברת הייצוג SPOT שמייצגת טאלנטים מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות ומשווקת בין היתר זמן שידור וקמפיינים ברשתות החברתיות, להיותו בעל מניות בחברת סטרים IL שבאמצעותה פועל שירות סטרימינג המשדר תכנים ישראליים ופרסומות לצופים מחוץ לישראל, ולאחזקותיו בחברה המחזיקה מניות בערוץ 23 (הערוץ הים תיכוני).

בחברה סבורים שגם הבעלות שלו בחברות הפקה ובחברות המוכרות זכויות יוצרים מייצרת "מתח מובנה בין האינטרסים של התאגיד להגדיל ככל האפשר את ההכנסות מפרסום, לבין האינטרסים של מי שנהנה מהכנסות מפרסום בפלטפורמות אחרות. מטבע הדברים, (הוא) מעוניין להגדיל ככל האפשר את הכנסותיו, ללא מחויבות בלעדית ל’כאן’, אלא לפי אינטרס כלכלי של השאת רווחיו מאותה עסקת פרסום ומהקשר שנוצר עם משרדי הפרסום, בכובעו כבעל זכויות בתוצרים ובשיווק אמנים ופרסום על ידם".

בטרגט טוענים כי מעורבותו של מנשה בחברות אלה מונעת את השתתפותו במכרז, וכי אם יזכה בו הזכייה תהיה "נגועה בניגוד עניינים חריף ומובהק, תוך פגיעה בענייני התאגיד... ותוך פגיעה קשה בעקרון השוויון, שהנו האבן הראשה בבניין דיני המכרזים".
הפנייה אל התאגיד נעשית בעת שהמנכ"ל אלדד קובלנץ כבר אינו בארגון, ובמקומו מכהנת טל פרייפלד כמנכ"לית זמנית, עד לבחירת מנכ"ל/ית קבוע/ה.

"פועלים בשקיפות"

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, בשל הקשחת תנאי המכרז וסימני השאלה לגבי עתידו של הרדיו כמדיום שאיננו תלוי דיגיטל, הפעם יש שתי מתמודדות בלבד: טרגט ספיריט (מקבוצת טרגט מרקט), המנוהלת על ידי אורי נצר ומשמשת כזכיין של התאגיד מאז 2016, והקבוצה שמוביל המפיק ומבעלי ארומה מיוזיק בני מנשה, שאותה מובילה ענת ארדיטי אשר כיהנה במשך שנים ארוכות כמנכ"לית שפא (שירותי פרסום אזוריים).

באופן פרדוקסלי, טרגט ספיריט משתמשת בטיעון של המתמודדים מולה במסגרת המכרז הקודם. נזכיר כי טרגט מרקט, חברת האם של טרגט ספיריט, היא מחברות הקד"מ והשיווק החוויתי הגדולות בישראל. מאחר שתחומים אלה הם חלק מתקציבי השיווק, לאחר זכייתה במכרז הקודם הוגשה נגדה עתירה מנהלית בידי אברהם פרחי, שהחברה בבעלותו ניהלה במשך שנים את שיווק זמן הפרסום של התאגיד. פרחי טען אז כי עסקי הקד"מ של טרגט מהווים ניגוד אינטרסים לתאגיד, אך עתירתו לא התקבלה.

עוד נזכיר כי באותו מכרז השתתפו אז ארבע קבוצות - אחת מהן הייתה ארומה מיוזיק, שבה שותף מנשה. הקבוצה הגיעה אז למקום האחרון, בין היתר מכיוון שההצעה המסחרית שהגישה הייתה פחות טובה לתאגיד.

מאז חלפו כשש שנים, ונראה כי הקבוצה הגיעה מאורגנת היטב למכרז הנוכחי. הציוות של ארדיטי בתפקיד המנכ"לית המיועדת אמור לתת לקבוצה נקודות זכות, שכן מדובר כאמור באחת המנהלות המנוסות בענף הרדיו, שמהווה את החלק המשמעותי בהכנסות התאגיד מפרסום.

מ"כאן פרסום", בה שותף מנשה, נמסר בתגובה: "אנחנו מביעים פליאה על הניסיון המוזר והמפתיע למנוע תחרות עסקית לגיטימית שתיטיב עם התאגיד. כמובן שפעלנו ונפעל תמיד בשקיפות על פי החוק ודרישות המכרז. אנחנו בטוחים שהצוות המקצועי והמשפטי של התאגיד יבין שמדובר בניסיון נואש להטיל ספק שכל מטרתו לפגוע בתחרות, ויקבל את ההחלטה המקצועית הנכונה".