יבוא רכב | בלעדי

הקלות המס לייבוא מקביל של רכבים הוקפאו: האם האוצר התחרט?

גורמים המעורים בנושא אמרו לגלובס כי באוצר לא מוכנים לוותר על הכנסות בשווי חצי מיליארד שקל בשנה ועל כן נושא הורדת המכס ליבואנים מקבילים בתחום הרכב תקוע • גמישות היבואנים והגדלת מספרם תאפשר כאמור תחרות שתקל על הצרכנים • בינתיים, חרף יוקר המחיה - הישראלים יידרשו להמשיך לחכות

היום החסם העיקרי ליבוא מקביל לרכב הוא המכס / צילום: Shutterstock, BkkPixel
היום החסם העיקרי ליבוא מקביל לרכב הוא המכס / צילום: Shutterstock, BkkPixel

הורדת המכס ליבואנים מקבילים בתחום הרכב תקועה על שולחנו של שר האוצר אביגדור ליברמן. כפי שפורסם לראשונה בגלובס כבר בחודש ינואר שקלו במשרד האוצר שורה של צעדים שנועדו להקל על ייבוא כלי רכב לישראל, מאז כבר הספיק הנושא לעלות גם על שולחן הקבינט הכלכלי. אך מבדיקה חוזרת נראה כי עד כה הנושא לא הבשיל לכדי חתימה וביצוע. גורמים המעורים בנושא אמרו לגלובס כי באוצר לא מוכנים לוותר על הכנסות בשווי חצי מיליארד שקל בשנה ועל כן הנושא תקוע כבר כחצי שנה.

● סיבוב של אלפי שקלים על המכונית החשמלית: הטריק שמעצבן את יבואני הרכב
● 400 שקל למיכל דלק. למה זה קורה?

על פי התוכנית המקורית, בחנו באוצר את האפשרות לאשר פטור ממכס על כלי רכב ליבואנים מקבילים בגובה של 7% ממחיר הרכב. ההקלה הבירוקרטית הזו אמורה הייתה לא רק להוזיל מחירים, אלא גם לקצר זמני אספקה עם כניסת יבואנים נוספים לעולם יבואני הרכב המקביל בישראל, שכיום גודלו כ-3% בלבד מנתח השוק כולו. במשרד הכלכלה ביקשו לקדם את הנושא שנדרש רק לחתימת השר ולכן גם אפשרי לביצוע בימים של חוסר ודאות פוליטית, אך המהלך נבלם נכון לכתיבת שורות אלו.

האוצר: "נראה שהנושא לא הבשיל"

במשרד האוצר טענו לשאלת גלובס כי הנושא "לא הגיע לפתחו של השר" וכי "כנראה שהנושא לא הבשיל לכדי אישור השר". כפי שפרסמנו בסוף חודש מרץ נדונו מספר צעדים להקלה על יוקר המחיה בקבינט הכלכלי-חברתי, בין היתר - כניסה נוספת של רשתות מזון בינלאומיות ביוזמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ"ל המשרד רון מלכא. הצעד הזה אכן אושר היום בישיבת הממשלה אלא שצעדים אחרים כמו הורדת המכס על ייבוא מכוניות - נבלמה מאז.

היום החסם העיקרי ליבוא מקביל לרכב מארצות איתן יש הסכמי סחר הוא המכס, מאחר שיבואן מקביל נדרש להציג אימות מקור על מנת לקבל פטור ממכס מהיצרן שמתקשר רק עם יבואן אחד בישראל. בשל כך, היבואן המקביל נאלץ לשלם מכס של 7% שהופך את היבוא המקביל ללא כדאי וכך צומח בישראל שוק עם יבואנים בלעדיים ועם כוח מונופוליסטי. כדי לשנות את השוק, המליצו במשרד הכלכלה לבטל את המכס ולהגדיל את מס הקנייה בהתאם כך שיתאפשר יבוא מקביל. מלכא אמר באותו דיון כי רק כך תיווצר תחרות בשוק הרכב בין יבואנים שונים וזאת בנוסף להפחתת המכסים לחלקי חילוף לרכב.

בעבר מנכ"ל האוצר בלינקוב התנגד להורדת המס על כלי הרכב אולם בדיון שנערך במרץ הוא כבר הראה נכונות לתמוך בצעד ולקדם אותו. תחרות בשוק הרכב תחסוך לישראלים כסף אך מטרה משנית היא גם לקצר את זמני האספקה עבור רוכשים שנדרשים לזמני המתנה ארוכים מאוד. ב-2016 נעשה ניסיון דומה להוריד את חסמי הייבוא אך מחירי המכוניות לא ירדו. גמישות היבואנים והגדלת מספרם תאפשר כאמור תחרות שתקל על הצרכן הישראלי. בינתיים, חרף יוקר המחיה - הצרכן הישראלי יידרש להמשיך לחכות.