סיבוב של אלפי שקלים על המכונית החשמלית: הטריק שמעצבן את יבואני הרכב

בענף מדווחים על תופעה מקיפה בעולם הרכב החשמלי: שריון מועדי אספקה ומכירתם במחירים גבוהים באלפי שקלים מהמחיר המקורי • חלק מחברות ויבואני הרכב, ביניהם טסלה ו־MG, החלו להילחם בתופעה באמצעות מספר שינויים בחוזה הרכישה

מותג טסלה 3 בתערוכה בתל אביב / צילום: Shutterstock
מותג טסלה 3 בתערוכה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עודפי הביקוש לרכב חשמלי בישראל וזמני ההמתנה הממושכים לאספקה מובילים לתופעה חדשה-ישנה - כריתת זכויות לרכישת רכב חשמלי עם מועדי אספקה קרובים במחירים גבוהים משמעותית מהמחיר בהזמנה המקורית. בענף הרכב מדווחים על עשרות הצעות לרכישת כלי רכב חדשים ששולמה עליהם רק מקדמה ועוד בטרם נמסרו ללקוחות המקוריים. רוב ההצעות הן למחירים גבוהים יותר ממחיר המחירון הרשמי של היבואן בסדר גודל של אלפי שקלים.

במקביל, נרשמת גם תופעה של מכירת כלי רכב חשמליים שעברו אלפי עד עשרות אלפי קילומטרים במחירים שגבוהים ממחיר הרכישה המקוריים, לעיתים ב-10% ומעלה. כלומר, תופעה של "עליית ערך" ולא של "ירידת ערך" כמקובל.

נלחמים בתופעה

מדובר בתופעה המקיפה את רוב המותגים החשמליים הפופולריים ובהם GEELY, MG וגם ברכבי טסלה. חלק מהמוכרים מציינים שבינואר צפויה עליה של 10% במס קניה על רכב חשמלי, שאותה הם "מגלמים" במחיר המוצע.

בה בעת, חלק מיבואני הרכב מנסים להילחם בתופעה. בחברת לובינסקי - המשווקת את רכבי MG, ובחברת יוניון - המשווקת את רכבי GEELY, מנסים להילחם בתופעה באמצעות השוואה בין שם האדם שביצע את ההזמנה המקורית לבין הלקוח שמגיע כדי לרשום את הרכב על שמו בפועל. התופעה נועדה למנוע בין השאר סיטואציה שבה גורמים מתחום סחר הרכב "משתלטים" על הזמנות שמוקצות ללקוחות פרטיים, כדי לגרוף רווח מהיר.

בטסלה מבצעים שינויים

בטסלה נוקטים בצעדים יותר קיצוניים. בימים האחרונים ביצעו בחברה מספר שינויים בחוזים עליהם מוחתמים מזמיני הרכב כדי להילחם בלקוחות שמנסים למכור ברווח משמעותי את "זכות המסירה" לכלי רכב של טסלה. זאת, תוך ניצול זמני ההמתנה הממושכים לטסלה 3, שמגיעים כיום עד כדי כשנה עבור חלק מהגרסאות.

על פי השינוי בחוזה, בחברה מתכוונים לבטל הזמנות של כלי רכב של לקוחות שפרסמו מודעת מכר לרכב עוד לפני שקיבלו אותו בפועל, ומציעים אותו לצד ג’ ברווח על תקן של "אפס קילומטר בנמל". החברה צירפה השבוע לחוזה המכר שלה סעיף חדש, שקובע: "אנו נבטל באופן חד-צדדי כל הזמנה שלמיטב ידיעתנו נעשתה על מנת לבצע מכר חוזר של הרכב או נעשתה בחוסר תום לב בדרך אחרי. במקרה כזה, אנו גם שומרים לעצמנו את הזכות לסרב לכל הזמנה עתידית מטעמך לכלי רכב אחרים, ככל שלא נאסר אחרת על פי חוק".

בדיקה בלוח "יד2" מעלה שכיום מוצעות בו 166 מכוניות למכירה, מתוכן 59 מכוניות ממודל 22 שחלק לא מבוטל מהן מוגדרות בתור "יד אפס" - כלומר הרוכש ירשם כיד ראשונה. גם למותג GEELY, שהחל לשווק כלי רכב חשמליים בשנה שעברה יש עשרות הצעות למכירה בלוחות, חלקן במחירים של יותר מ-15 אלף שקלים מעל המחירון הרשמי של היבואן וחלקם למכוניות "יד אפס".