נהגים | ראיון

הצצה לג'ונגל של משבר האוטובוסים: גם נהגים עם עבירות בטיחות מגויסים

בזמן שמשרד התחבורה מגדיל את הדרישה לשירות ממפעילות האוטובוסים, המחסור בנהגים גובר • "השירות בקריסה", אומר אריק סיני, מנכ"ל קווים, בראיון לגלובס • הוא קורא לשקול לצמצם את שירות האוטובוסים עד שיימצא פתרון למשבר: "ממילא השירות לא מתבצע"

אריק סיני, מנכ''ל קווים / צילום: איציק בירן
אריק סיני, מנכ''ל קווים / צילום: איציק בירן

אריק סיני, מנכ"ל חברת קווים, מפעילת האוטובוסים מהגדולות בישראל, לא אופטימי לגבי עתיד התחבורה הציבורית בישראל. עם מחסור של כ-5000 נהגים (לפי הערכות בשוק) הוא מודה שהחברות לא עומדות בלוחות הזמנים וקורא לא להרחיב את שירות האוטובוסים לפני שמוצאים פתרון. "פיטרנו 166 נהגים בשנה שעברה על רקע חוסר התאמה ועבירות בטיחות", הוא מספר ומספק הצצה למשבר. "כולם נקלטו בחברות אחרות שגם הן סובלות ממחסור בנהגים. ביקשתי ממשרד התחבורה שיבצעו דוח על איכות הנהגים שיעבור בין החברות אבל זה לא קורה ויתכן שגם אני קלטתי נהגים שמישהו אחר פיטר על אותם דברים".

"אנחנו משלמים את העלאות השכר מכיסנו"

כמו אגד דן ומטרופולין, גם קווים העלתה את השכר לנהגים. סיני העלה את השכר ל-47 שקל לשעה (במקום 44 שקלים) על רקע עימות בנושא בין הנהגים, המדינה והחברות. החברות שמתמודדות במכרזים משקללות את שכר הנהגים והעלאה חדה שלו, לטענתן, תהפוך את המכרזים שבהם זכו ללא כלכליים. מנגד, המדינה סבורה שהעלאת השכר היא באחריות החברות. מהדיווח של חברת אלקטרה שרכשה את חברות התחבורה הציבורית אפיקים ואגד תעבורה עולה כי לא מדובר בעסק מפסיד "לקבוצה יש הגנות מהמדינה מפני שינויים במחירי הדלק והביטוח, וכן הגנה מפני עלייה בשכר הנהגים בכל הנוגע להצמדת שכר הנהגים למדד", נכתב. כך או כך, המחסור החמור בנהגים הפך לבעיה רוחבית.

 
  

"כמה שעות אתה חושב שמנכ"ל חברת תחבורה ציבורית ישן בלילה? השירות בקריסה והמפעילים לא מצליחים לעמוד בשירות, מדדי השירות נפלו אצל כולן", הוא אומר.

החברות טוענות שהן לא יכולות להעלות שכר בלי המדינה שתשפה אותן, והנה אתם סתרתם את הטענה והעלתם.
"אני נמצא בסיטואציה שאני צריך להציל את מה שיש לי אז אנחנו מממנים מכיסנו ואולי בהמשך מהלוואות את מה שבאופן בסיסי הממשלה, במסגרת ההסכמים התחרותיים שלה, מממנת. בעולם של חוסר נהגים זה יעד אסטרטגי ראשון במעלה ו’יש לי כסף אין לי כסף’ הופך לא רלוונטי".

במהלך השנתיים האחרונות נוספו מכרזי הפעלה שהגדילו את שירות האוטובוסים. זאת, לאחר שחלק מהמכרזים, שהוקפאו על ידי בית המשפט העליון הופשרו, ואחרי שהמדינה פתחה מכרזים נוספים. כל מכרז כזה, שדורש תוספת שירות, דורש גם עוד נהגים, מה שהחריף עוד יותר את המצוקה שהייתה קודם לכן. לטענת סיני, זו הסיבה למשבר הנוכחי: "הענף הרוס. עד 2019 הייתה יציבות במחסור של 3,800 נהגים כשבכל שנה 1,500 נהגים נוספים פורשים נשירה טבעית. אבל בשנתיים האחרונות למעשה נוספו תוספות שירות, הופשרו 8 מכרזים שיש בהן גם כן תוספות שירות, ותוסיף על זה התגברות של פקקים והאוטובוסים, שאין להם נתיבי העדפה. אנחנו תקועים בפקק שבולע את הנסיעות שלנו".

אבל למרות דברי סיני המחסור בנהגים הוא לא הסיבה היחידה למשבר וגם קודם לכן התחבורה הציבורית בישראל לא הייתה יעילה. השירות שנותנות החברות לעתים לקוי והתחזוקה ירודה, התכנון העירוני מכווין את הישראלים להשתמש ברכב הפרטי, התשתיות לא תומכות בתחבורה הציבורית, ורשימת הליקויים עוד ארוכה.

העלתם את שכר הנהגים בגלל מחאות העובדים. לא?
"לא. אין ספק שזה לא מוסיף לאווירה אבל מה שיותר מציק לנו זה שאנחנו לא מצליחים לבצע נסיעות שאנחנו אמורים לעשות", אמר סיני.

בעבור כל שקל שהמדינה תוסיף לשכר הנהגים, היא תצטרך לשלם סך הכל 65-70 מיליון שקל בשנה. "לנו זה עלה 26 מיליון שקל", אומר סיני. "אבל לחברות שמגרדות את השקל, כמו רוב החברות שנמצאות מילימטר מעל המים, אין אפשרות לעשות את זה. אני פשוט חייב פתרון עכשיו ולא מתי שהמדינה תצליח לפתור את זה".

"ציוני השירות של האוטובוסים צוללים"

סיני מסביר שנוסף להליך ההכשרה הארוך לנהגים, רק הבירוקרטיה בתוך משרד התחבורה כדי לאשר את הכשרה אורכת 8-10 חודשים. "אחרי שלמדתי טייס, הוצאתי רישיון תוך יום אחד - העדר רישום פלילי, בדיקות רפואיות וקיבלתי רישיון. למה רישיון לאוטובוס לוקח כל כך הרבה זמן?".

"ציוני הבקרה של משרד התחבורה צללו ב-16% בין הרבעון האחרון של 2020 לרבעון האחרון של 2021 כי ככל שנשפכו יותר תוספות לשירות, המחסור בנהגים הלך וגדל וזה פגע באמינות השירות ויצר אי ביצועים. צריך לאזן בין היצע לבין ביקוש. אתה לא יכול לפזר צ’קים ללא כיסוי. לכן אני מסרב לבצע תוספות שירות ככל שאני יכול כי זה תוקע את העסק".

אבל המדינה חייבת להוסיף שירות כי השירות הקיים כושל.
"צריך להסתכל למציאות בעיניים ולהבנתי המקצועית אנחנו בעת חירום. אפשר לקנות אוטובוסים, אבל אין מי שיסיע אותם. מה שצריך לעשות עכשיו זה להשיג נהגים. המדינה אומרת שיש 60 אלף בעלי רשיונות לאוטובוסים. בטוח יש מהם נהגים רלוונטים. העלאה משמעותית של השכר תגרום לכך שנהגים שרצו לעזוב יישארו. זה ישאיר את מי שרוצה לעבוד כנהג בתהליך ההכשרה ובינתיים אפשר לייצר התאמות בשירות. יכול להיות שבאופן נקודתי צריך להפחית שירות כי ממילא הוא לא מתבצע".

"מיטב יכולתו של משרד התחבורה זה לא מספיק"

מה אומרים במשרד התחבורה?
"הדברים מוכרים והכל איטי. הם מבינים שיש חסם בהכשרה ומטפלים בזה כבר לא מעט זמן, אבל אין זמן. העלאת שכר לא קורית. אני חושב שהמשרד מודע ועושה כמיטב יכולתו, אבל מיטב יכולתו לא מספיקה כרגע".

הממשלה לא מתכוונת להעלות את שכר הנהגים בקרוב. במשרד התחבורה יקדמו מבני התרעננות לנהגים ויתקצבו את החברות כדי לשפר את הביטחון האישי של הנהגים. בנתיים, מחאת הנהגים נמשכת והמחסור העצום בהם מורגש בשירות היום יומי.