תיקון חוק המכר יורד מהפרק בשל פיזור הכנסת? בסביבת אלקין מתעקשים: "יועלה היום לדיון"

הדיון המתוכנן לשעות הצהריים נמחק מלוח הזמנים של ועדת הכספים, אך לגלובס נמסר כי הוא רק נדחה – וכי בשעות אלו מגיעים הצדדים להבנות סופיות • "ניתן להעביר את התיקון גם בממשלת מעבר"

שר השיכון, זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר השיכון, זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם פיזור הכנסת שעליו הודיעו אתמול (ב') ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יטרפד את השלמת מהלך החקיקה של תיקון 9 לחוק המכר, שעליו נאבק שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בחודשים האחרונים? על פי סביבתו הקרובה, התשובה היא "לא" מוחלט.

בתחילת מאי האחרון פורסם באופן רשמי תזכיר חוק המכר, אשר כולל שלושה מהלכים עיקריים: שינוי ההצמדה של מחירי דירות חדשות למדד תשומות הבנייה, כך שאלו יוצמדו לרכיב הבנייה בלבד - מהלך שאותו חשפנו כאן כבר בפברואר; שינוי הגדרות האיחור במסירת דירה, כך שהאחריות תהיה על הקבלן כמעט בכל מקרה; ואיסור תשלום נוסף לעורך הדין של הקבלן.

בסוף מאי הועלה התיקון לחוק להצבעה בכנסת בקריאה ראשונה, ולמרות הערכות רבות כי ייתקל בקשיים כבר בשלב זה - הוא עבר ברוב של 15 מול 13. מכאן עבר תיקון החוק לשלב הבא: דיון בוועדת הכספים של הכנסת, לקראת הכנתו לקריאות שנייה ושלישית, לטובת השלמת החקיקה. שני דיונים בנושא כבר התנהלו, ובמסגרתם אף אוחדו שלוש הצעות חוק - זו הממשלתית, זו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' וזו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר - להצעת חוק אחת.

"מתנהל נגדנו קרב אימים"

אנשי משרד הבינוי והשיכון, והשר אלקין עצמו, טוענים כי מאז קידומו המעשי של התיקון לחוק המכר, הם מתמודדים עם מאבק קשה מצד הקבלנים. "מתנהל נגדנו כעת קרב אימים", אמר השר במסיבת העיתונאים שנערכה בשבוע שעבר לרגל השקת תוכנית הדיור הממשלתית החדשה. "הקבלנים לא אוהבים את הכיוון שאליו אנחנו הולכים, אבל אנחנו ממשיכים לקדם את התיקון לחוק כדי לסמן להם שהמאבק שלהם אבוד. אנחנו נלחמים בכנסת לטובת אישור סופי שלו".

היום (ג') אמור היה להיערך דיון נוסף בתיקון לחוק בוועדת הכספים, אולי דיון אחרון לפני העברתו להצבעות במליאה - אך הבוקר הוא נמחק מלוח הזמנים המתוכנן של הוועדה. כל הסימנים הובילו למסקנה כי ההתפתחויות האחרונות בכנסת, והעובדה כי בימים הקרובים נעבור לשלטון תחת ממשלת מעבר, טרפדו את המשך החקיקה, ותיקון 9 לחוק המכר הוא הקורבן הראשון של פיזור הכנסת - למרות המאמצים הגדולים שריכז אלקין בעניין.

אבל בסביבת השר אלקין, מתברר, סבורים אחרת: אנשיו של שר השיכון מציינים כי הדיון בוועדת הכספים רק נדחה, ולא בוטל, וכי בשעות אלו מתקיימות שיחות לטובת הגעה "להבנות סופיות", זאת במטרה להגיע לסיכום על הנושאים האחרונים. לאחר מכן יתקיים הדיון בוועדת הכספים - ומשם יועבר התיקון להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאה.

מלשכת השר אף נמסר כי כינונה של ממשלת מעבר לא אמור להשפיע על המשך מהלך החקיקה: "על פי החוק, אפשר להעביר חקיקה בקריאות שנייה ושלישית גם בממשלת מעבר", אומרים שם. "הכול ייסגר ויעלה לדיון היום".