ממשלת השינוי | סיקור שוטף

כלכלת בחירות? ליברמן מתכנן הורדת מסים נוספת על הדלק

שר האוצר הודיע כי הבלו יוזל בשקל עד לסוף אוקטובר • הקואליציה הניחה אמש על שולחן הכנסת הצעת החוק לפיזור הכנסת והיא צפויה לעלות להצבעה כבר מחר • ליברמן: "אני מקווה שיחד עם חוק לפיזור הכנסת יעלה חוק לנאשם בפלילים כדי למנוע שמי שהואשם בפלילים לא יוכל לשמש כרה"מ"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: ברונו שרביט/לע״מ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: ברונו שרביט/לע״מ

18:11

שר הביטחון בני גנץ אמר הערב בישיבת הסיעה של כחול לבן כי "המטרה היא לנהל את תהליך הבחירות מתוך כוונה להביא לממשלת אחדות רחבה ומתפקדת לאחריהן, ולמנוע ממשלה שתפגע בדמוקרטיה, או המשך השיתוק הפוליטי". גנץ הוסיף כי "היה צריך להיאבק על הממשלה עד טיפת דמנו הפוליטית האחרונה", בקריצה על ויתורו של רה"מ נפתלי בנט.

11:25

מנקים שולחן: עם הודעת ראש הממשלה בנט על מהלך מהיר לפיזור הכנסת אמש, החלו הסיעות לארגן רשימות חקיקה שיש לסיים עד למועד הבחירות. בפועל, החל מהרגע שבו עבר החוק לפיזור הכנסת בקריאות שנייה ושלישית (ככל הנראה בתחילת השבוע הבא) תוקם ועדת הסכמות שתורכב מנציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה שיתכללו יחד את עבודת החקיקה במליאה עד לפגרת הבחירות. בפעם קודמת היו אלה מיקי זוהר ומאיר כהן, הפעם צפויים לכהן בתפקיד בועז טופורובסקי מטעם הקואליציה ויריב לוין או יואב קיש מטעם האופוזיציה.

בוועדת ההסכמות יוחלט אילו חוקים יעלו בהסכמה ויאושרו במליאה. באופן פרדוקסלי חוקים שהיו תקועים בשבועות האחרונים יוכלו לעבור בקלות מחוק תקנות יהודה ושומרון, דרך חוק הפיצויים לבעלי עסקים באומיקרון ועד לחלופת שקד לתמ"א 38. לא מדובר ברכבת חקיקה אלא בפתרונות נקודתיים ודחופים שבהם יושגו הסכמות בין הצדדים בחוקים מסוימים וכן בהפעלת הוועדות באופן נקודתי. באופוזיציה ובקואליציה מעריכים כי יוכלו לקדם כך גם את חוק המכר של שר השיכון אלקין ושהגיש גם יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

לצד העבודה של ועדת ההסכמות, ינסו חברי הכנסת לקדם חוקים פרטיים שיעברו בקריאה טרומית. בעבודת החקיקה חל עיקרון " הרציפות " שקובע כי כל חוק שעבר בקריאה ראשונה - הכנסת הבאה תוכל להמשיך ולעבוד עליו מאותה נקודה, כלומר בהכנה לקריאות שנייה ושלישית. חוקים שעברו רק בטרומית - יידרשו להליך חקיקה מחודש, החל משלב הגשת הצעת החוק. זאת הסיבה שחברי כנסת ינסו כבר היום ומחר לסיים חקיקה בקריאה ראשונה ולא לחכות לחסדי ועדת ההסכמות שתבוא בהמשך.

לאור הצורך בהסכמות בניהול הכנסת עד לבחירות, במערכת הפוליטית מעריכים שיש סיכוי קלוש להעברת חקיקה שתמנע מנתניהו להרכיב ממשלה ותגרור את שני הצדדים לשבוע חלופת מהלומות מתוח במיוחד. בטח כאשר החוק לפיזור הכנסת נמצא עדיין בידיים של יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך.

ליברמן אמנם טען הבוקר שידרוש את העברת החוק בצמוד לפיזור הכנסת ואתמול אמר דברים דומים גם השר גדעון סער אך כעת השאלה האם יצליחו להעביר את החוק בלי לשתק את הכנסת ובעיקר עם הרצון להתקדם לממשלת מעבר בראשות לפיד שתלויה במהירות שבה יעבור חוק פיזור הכנסת.

10:30

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס בכנס אלי הורביץ להורדת הבלו על הדלק: "התחלנו לפני כמה חודשים עם הפחתת הבלו על הדלק בחצי שקל. זה נגמר ב-1 ביולי, לכן כבר שבוע מנכ"ל האוצר והממונה על התקציבים עובדים על הארכה לעוד 4 חודשים עד סוף אוקטובר. במקום חצי שקל הוזלה על הבנזין והסולר כפי שהיה קודם נוזיל את הבלו בשקל. זה טוב גם לאזרחים וגם לתעשייה, קצת יוזיל את עלויות הייצור וגם יוריד את יוקר המחיה. זה מהלכים שהתחלנו לפני ההודעה על פיזור הכנסת ואני מתכוון כשר האוצר להמשיך בעבודתי למרות מערכת הבחירות".

10:20

מתפזרים לבחירות: ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד וח"כ שרן השכל מתקווה חדשה הניחו אמש (ב') על שולחן הכנסת הצעת החוק  לפיזור הכנסת והיא צפויה לעלות להצבעה כבר מחר.

בקואליציה מבקשים לסיים את הליך החקיקה לפיזור במהירות ולכל היותר לתוך תחילת השבוע הבא. ברקע בליכוד כבר החלו להתארגן לפריימריז לרשימה ושר האוצר ליברמן מסמן את המטרה שלו לבחירות: "אסור שנתניהו יחזור".

בכנס אלי הורוביץ לחברה אמר ליברמן: "במקום לדבר לכלכלה, אני צריך להתייחס לפוליטיקה. הבחירות של היום הם תוצאה של התככים והשקרים של איש אחד, בנימין נתניהו. כמו אגב כל מערכות הבחירות הקודמות וחוסר היציבות הזאת היא בעוכרנו. זה פוגע בחברה, בכלכלה, בביטחון. רק ביומיים האחרונים עסקנו בתקציב הביטחון, זוהי כבשת הרש, אתה לא יכול לבנות תוכניות ביטחון רק לשנה.

"ברור שחייבים לשנות את השיטה אבל כרגע אני מסופק אם יש לזה רוב בכנסת. תמיד השוליים הקטנים יודעים לסחוט את המפלגות ולנטרל כל יוזמה להבטיח יציבות פוליטית.
תמיד אמרתי שהממשלה תחזיק ארבע שנים, שלוש שנים. לא תמיד הייתי בטוח בזה, אבל חשוב לשדר את זה. גם כלכלה היא פסיכולוגיה.

"מבחינתה של ישראל ביתנו המטרה העיקרית של הבחירות הקרובות היא למנוע מבנימין נתניהו לחזור לשלטון. היינו מאוד ברורים בבחירות הקודמות, עמדנו בכול הלחצים וכל הפיתויים, וזה בדיוק מה שנעשה בבחירות האלה.

"אני מקווה שיחד עם חוק לפיזור הכנסת יעלה חוק לנאשם בפלילים כדי למנוע שמי שהואשם בפלילים לא יוכל לשמש כרה"מ. וגם עתה אני לא רואה אלטרנטיבה לממשלה אחרת, ולו היינו רוצים לחסוך מערכת בחירות נוספת, אם נתניהו היה קם ומוותר, הליכוד היה מרוויח, ותוך שבועיים היה מקים ממשלה יציבה להרבה זמן".