קנדה תקציב מיליארדים להתמודדות עם האיום הרוסי בקוטב הצפוני

הצעד מהווה מילוי הבטחה לארה"ב לבצע מודרניזציה ביכולות הצבאיות של המדינה ולעזור בהגנה על צפון אמריקה מול התעצמות האיומים בצפון מצד פוטין וגם מצד סין

צוללת רוסית מקבעת דגל רוסי, 14 אלף רגל מתחת לקוטב הצפוני, 2007 / צילום: Reuters, TV
צוללת רוסית מקבעת דגל רוסי, 14 אלף רגל מתחת לקוטב הצפוני, 2007 / צילום: Reuters, TV

ביום שני קנדה הבטיחה להוציא יותר מ־30 מיליארד דולר בשני העשורים הבאים על מנת לעזור לגלות ולעקוב אחר איומים צבאיים מצד רוסיה וסין באזור הקוטב הצפוני.

ההוצאה תהיה אחת ההוצאות הגדולות של קנדה מזה כמה עשורים לטובת חיזוק היכולות הצבאיות של המדינה. בכך היא תממש הבטחה שניתנה לארה"ב לבצע מודרניזציה ביכולות הצבאיות של קנדה למען הגנה על צפון־אמריקה כחלק מפיקוד ההגנה על החלל והאוויר בצפון אמריקה, Norad.

אנליסטים צבאיים חזרו והזהירו בשנים האחרונות שיכולות הרדאר והדימות הלווייני של Norad זקוקות לשדרוג, בהתחשב בכך שרוסיה פיתחה דור חדש של טילי שיוט לטווח ארוך, המשוגרים מהאוויר ומהים, וכן טילים היפר־סוניים. גם סין מפתחת טילים כאלה.

נקודות תורפה חדשות לצפון אמריקה

פקידים בכירים בקנדה אומרים שהאיום בצפון נעשה חמור יותר מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר. מפקדים צבאיים לשעבר אומרים שלרוסיה יש כיום יכולת לקיים פעילות צבאית ממושכת באיזור הקוטב הצפוני, בהתחשב בכך שהמתקנים הצבאיים של הרוסים בחוף הצפוני של המדינה הושמשו לאחרונה. כיפת הקרח הנמסה מותירה את האוקיינוס הארקטי, שהיה פעם בלתי עביר, ריק מקרח במשך תקופות ארוכות, דבר שיוצר נקודות תורפה חדשות לצפון אמריקה.

קנדה הבטיחה בשנה שעברה שתגדיל את ההוצאה כדי לשפר את יכולותיה בצפון, לאחר שהנשיא ביידן קרא לממשלה הקנדית להגדיל את ההוצאה על הביטחון וצבא באזור.

על הרקע הזה, בשבועות האחרונים פקידי ממשל אמריקאים מתחו ביקורת על קנדה על כך שהיא גוררת רגליים בהוצאה על נושאים צבאיים.

שרת ההגנה של קנדה אניטה אננד אמרה שהממשלה מתכוונת להוציא 30 מיליארד דולר בשני עשורים, כאשר כמעט 4 מיליארד דולר מתוכם ייצאו בשש השנים הקרובות. במסיבת עיתונאים שנערכה בבסיס חל האוויר כ־290 ק"מ מדרום לאוטווה, אננד אמרה שההוצאה בטווח הקרוב תתמקד בהקמת מערכת חדשה למעקב והתראה מוקדמת המכסה את חוג הקוטב.

מערכת המעקב הקיימת, שבעבר נחשבה ל"שיא הטכנולוגיה" ונבנתה כך שהיא תספק לארה"ב ולקנדה אזהרה מפני מתקפה מתקרבת, הפכה למיושנת עם השנים, כך אומרים אנליסטים צבאיים ומפקדים בכירים לשעבר.

"סביבת האיום השתנתה", אמרה אננד, בהתייחסות לפלישה הרוסית לאוקראינה. "זה הצריך פיתוח של פרק חדש בהגנה על היבשת". לדבריה, ההתמקדות היא בקוטב הצפוני "ובקרבה של רוסיה לצפון קנדה".

השרה לא פירטה איך ומתי יוקצו 26 מיליארד הדולר הנוספים, או פרטים לגבי מתי הגרסה המעודכנת של הרדאר ומערכת המעקב יתחילו להיות פעילות.

קנדה הזניחה את ההוצאות על הביטחון

אננד כבר הבטיחה עלייה משמעותית בהוצאה הצבאית הקנדית במשך חודשים רבים לפני יום שני, לצד תוכנית לעשות מודרניזציה של מערכות ההתראה המוקדמת של Norad. כמה פקידים בכירים אמריקאיים, כולל השגריר לקנדה דיוויד כהן, כבר החלו להטיל ספק בהבטחות האלה.

כהן אמר לעיתון "נשיונל פוסט" בחודש שעבר שההצהרות הפומביות של הממשלה הליברלית על הוצאות ביטחון ועל שיפור יכולות המגננה לא מגובות בהחלטות שנעשו עד כה. ביום שני, אחרי שקנדה חשפה תוכניות הוצאה לשיפור המודיעין הצבאי באיזור הקוטב, אמר כהן שארה"ב מקדמת בברכה את המחויבות של אוטווה להגן על צפון אמריקה ולחזק את ביטחון היבשת.

הנתונים האחרונים מנאט"ו מצביעים על כך שההוצאה הצבאית הקנדה היא כ־1.4% מהתמ"ג של קנדה, מעט פחות מהיעד של נאט"ו, 2%.

אנסה קימבל, פרופסורית לפוליטיקה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת לבאל בקוויבק סיטי, אמרה שקנדה השקיעה הרבה פחות בהגנה על הקוטב בהשוואה לארה"ב, רוסיה ומדינות קטנות יותר כמו שבדיה ופינלנד.

קנדה, אמרה בריאיון מהעת האחרונה, הסתמכה על מדינות אחרות שירימו את הכפפה בכל הנוגע להגנה על הקוטב. "כולם רצו שקנדה תעשה יותר בקוטב", אמרה. "קנדה בעטה בפחית במורד הכביש, אך זה דבר שאפשר לעשות רק לזמן מוגבל".