החשב הכללי: "יהיה מחסור אנרגיה בישראל, צריך עוד תחנות כוח"

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, הזהיר בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס מפני מחסור עתידי באנרגיה בשוק הישראלי • רוטנברג הדגיש כי התפקיד של האוצר בזמן הסערה בשווקים הוא "להיערך, להבין מה קרה בהיסטוריה ולהמשיך לפעול לטובת הכלכלה והמשק"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג אמר היום (ד') בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס: "אנחנו רואים שינוי במחירים שמגיע בצד ההיצע. כולם מדברים על המצב שנקרא הסופה המושלמת. יש אינפלציה ועליה דרמטית באי ודאות. לנקודת המוצא שאנחנו נכנסים איתה יש חשיבות רבה".

רוטנברג הזכיר כי "רק לפני רגע היינו במשבר הקורונה, ובשנת 2020 צמיחת התוצר הייתה מינוס 2.2%, לעומת מינוס 4.5% בממוצע ה-OECD. היום אנחנו בתעסוקה מלאה. לישראל יש יכולת היסטורית מופלאה להתאושש ממשברים, כנראה שזה גם משהו ב-DNA שלנו שמאפשר ריבאונד מאוד מהיר. הנטייה הטבעית שיש לכל אחד מאיתנו, כנראה בצורה אבולוציונית, היא לחשוב תמיד מה יכול להשתבש".

"השקל הוא חזק ומפחית את רמת האינפלציה. את שנת 2021 סיימנו בגירעון של 4.4% מהתוצר, אחרי שתכננו גירעון של 6.8%. ב-2022 אנחנו כרגע בעודפים של עשרות מיליארדים, וממשלות בדרך כלל לא בעודפים אלא בגירעונות".

רוטנברג התייחס לגידול בהכנסות המדינה: "החברות ידעו להתייעל ולשמור על הרווחיות. יחסית מעט חברות משלמות הרבה מאוד מס למדינה. ההתאוששות באה מהמשק ולא צנחה עלינו מהחלל. כל הדבר הזה משפיע בתורו גם על גיוס החוב הממשלתי. היכולת לגייס חוב כשאתה צריך היא מאוד חשובה. ראינו את זה ב-2020 כשגייסנו סכום פנומנלי של 265 מיליארד שקל, וב-2021 גייסנו 160 מיליארד שקל. זה אמון מוחלט של השווקים בכלכלה הישראלית. אני באמת חושב שפיסקלית חשוב מאוד לרדת ביחס החוב-תוצר".

"יש ניצנים ראשונים של אופטימיות. למשל כי יש תהליכים גם בצד ההיצע של יותר שיווקי קרקעות שמובילים ליותר עסקאות. בעולם התשתיות אנחנו בחוסר משמעותי לעומת העולם. באגף החשב הכללי אנחנו מנהלים פרויקטים בהיקפים של 35 מיליארד שקל וצופים קדימה עשרות שנים של השקעות. אנו חשים את הקושי של התשתיות בישראל וחייבים לשפר את קצב הביצוע שלהן".

רוטנברג סיפר כי "פרסמנו טיוטה לרפורמה עמוקה בתקנות של חוב חובת מכרזים. מי שמכיר אותי מבין שזה משהו שלא ירד לי מהר בגרון, אבל צריך את זה. זה יעשה רפורמה עמוקה ברכש הממשלתי". עוד הזהיר החשכ"ל כי "יהיה מחסור באנרגיה בישראל צריך עוד תחנות כוח בישראל. ויש מקום גם לתחנות כוח גזיות, צרכי המשק דורשים את זה". בהקשר של אנרגיות נקיות אמר רוטנברג כי "אנחנו גם מכניסים לעולם הרכב הממשלתי כלי רכב חשמליים תוך יצירת תשתית מתאימה. לא הייתי משקיע היום בתחנות דלק".

"אז האם הסופה המושלמת לפתחנו? אנחנו לא יודעים. תמיד לומדים את זה בדיעבד. אבל התפקיד שלנו הוא להיערך, להבין מה קרה בהיסטוריה, להיות מפוכחים ולהמשיך לפעול לטובת הכלכלה והמשק", סיכם רוטנברג.

גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים