מודרנה הודיעה כי החיסון החדש שלה יעיל נגד תת-וריאנטים של אומיקרון

החיסון mRNA-1273.214 של חברת מודרנה יעיל גם נגד וריאנטים BA.4 ו-BA.5 (BA.5 מהווה היום כ-50% מההדבקות בישראל), אם כי פחות מאשר נגד האומיקרון המקורי • פייזר: גם אנחנו מפתחים חיסון ייעודי

חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה / צילום: Associated Press, Sean Rayford
חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה / צילום: Associated Press, Sean Rayford

חברת מודרנה הודיעה היום (ד') כי החיסון שלה שנבנה על בסיס רצף מתוך וירוס קורונה מוריאנט אומיקרון לצד וריאנטים קודמים, מעלה את רמות הנוגדנים המנטרלים נגד וריאנטי האומיקרון BA.4 ו-BA.5 פי 5, לעומת כמות הנוגדנים של מחוסנים בשלוש מנות של החיסון המקורי של החברה.

●  היום שאחרי הקורונה: פייזר ומודרנה מחפשות את דרכן
מחקר: להדבקות חוזרות בקורונה ייתכנו השפעות שליליות לטווח ארוך  

החיסון mRNA-1273.214 אותו בדקה החברה הפעם, הוא אותו החיסון שעל יעילותו נגד אומיקרון הכריזה ב-8 ביוני, אולם אז לא מסרה מהו וריאנט האומיקרון הספציפי נגדו נבדק החיסון, ורק מאוחר יותר הסתבר שהוא נבדק נגד ה-BA.1 שכבר כמעט אינו רלוונטי. כעת החברה מעדכנת כי החיסון הזה יעיל גם נגד הוריאנטים הרלוונטיים (BA.5 מהווה היום כ-50% מההדבקות בישראל), אם כי פחות מאשר נגד האומיקרון המקורי.

חלק מן הנבדקים בניסוי היו מחלימים וחלקם מעולם לא נדבקו, והחיסון העלה את כמות הנוגדנים המנטרלים ספציפית נגד וריאנטים אלה אצל כולם.

החברה מסרה כי בשבועות הקרובים, תגיש בקשה לעדכן את הרכב הבוסטר שלה. הניסיון בפיתוח חיסוני קורונה מראה כי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) יכול, אם הוא רוצה, לאשר את החיסון תוך כמה שבועות. מודרנה מסרה כי היא מקווה להביא את המוצר לשוק החל מאוגוסט.

גם פייזר עובדת על חיסון מותאם אומיקרון

ב-28.7 אמור ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, לעדכן את חברות החיסונים מה יהיו הדרישות שלו לגבי חיסון ייעודי. בעוד חברת פייזר חיכתה בסבלנות להנחיות ובינתיים החיסונים המקוריים שלה נמכרו לא רע במדינות רבות בעולם, מודרנה החליטה להקדים את ההנחיות ופרסמה כבר כעת את התוצאות מן הניסויים שלה. זה הימור של מודרנה, אשר מקווה כי קלעה לדרישות ה-FDA.

פייזר הודיעה היום כי היא עובדת גם כן על חיסון מותאם אומיקרון, וכי היא מאמינה כי בעתיד אפשר יהיה לבצע התאמה של החיסונים לווריאנטים חדשים מהר יותר. כשהופיע זן האומיקרון לראשונה והתברר שהוא עוקף חלקית את החיסונים הקיימים, פייזר ציינה כי היא תוכל להביא לשוק חיסונים מותאמים תוך 90 יום. בינתיים עבר זמן כפול מכך, אולם התחלופה המהירה של הוריאנטים ואי הבהירות בדרישות ה-FDA הובילו את פייזר וגם את מודרנה להמתין. בינתיים, התחלואה והתמותה בעולם גאו למרות החיסונים הקודמים ולמרות שהווריאנט היה קל יותר, וזאת בשל המספר הגבוה של הנדבקים.

בראיון בלעדי ל"גלובס" לפני כחודש הבהיר ד"ר מייקל דולסטן, מס' 2 בפייזר וראש תחום המו"פ, כי מבחינה טכנית הוכן חיסון מהר, ואפילו החלו ניסויים, אולם הבעיה הייתה הקושי להספיק לעמוד בדרישות הרגולטור לפני שיתחלף הוריאנט. מודרנה, שהיא השנייה בשוק ויש לה יותר מה להרוויח, החליטה כאמור להמר על החיסון המותאם עוד לפני שהרגולציה התבהרה. ייתכן שפייזר תעקוף אותה, אם החיסון שלה ייועד ספציפית ל- BA.5 ולכן יעיל יותר, ואם זה עדיין יהיה הוריאנט הרלוונטי כשהחיסון יצא לשוק.

התקווה היא כי בהמשך, ה-FDA יתווה דרך קדימה לחיסונים מותאמים שהיא מהירה ופשוטה, ואולי אפילו לא ידרשו ניסויים קליניים רחבים, כל עוד השינוי בחיסון הוא מינימלי. אולם, נשאלת השאלה כמה ימהר הציבור ליטול כזה חיסון, אם לא יערכו ניסויים קליניים רחבי היקף אלא רק ניסויי מעבדה בדם מחוסנים, כמו הניסוי הנוכחי.