הכתבה בשיתוף דן תחבורה ציבורית
מעל מיליון תושבים חיים היום בגוש דן, וכמיליון נוספים נכנסים מדי יום לאזור שבין בת ים
להרצליה, ובעיקר לתל אביב, מרכז העסקים והתעסוקה הגדול ביותר בישראל. המשמעות של הנתון הזה היא תנועה בלתי פוסקת של אנשים במרכז מטרופולין גוש-דן. עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה, העלייה בפקקים והתארכות שעות העומס, יותר ויותר ישראלים מחפשים אלטרנטיבות לרכב הפרטי. את הפתרונות האלה מספקת חברת התחבורה הציבורית דן. מערך האוטובוסים הכחול-לבן של החברה הוא אולי המזוהה ביותר איתה, אבל מאחורי הקלעים מתבצעים שינויים מהפכניים בהרבה. נתיבים מהירים ובהם מערך שאטלים מחניוני חנה וסע לתוך תל אביב, מעבר לאוטובוסים חשמליים, שירותי תחבורה חכמה ועוד.
אם אתם גרים באזור המרכז, בוודאי תזדהו עם ההרגשה שהיום - ואולי אף יותר מתמיד - מתמודדים תושבי גוש דן עם הקושי ההולך וגובר להחזיק רכב פרטי בעיר הגדולה. קושי זה, שמאפיין מטרופולינים רבים בעולם, הוביל את הרשויות בישראל לגבש שורת חלופות לרכב הפרטי, ודן לוקחת חלק חשוב ומשמעותי ביצירת השינוי, "דן תצטייד בשנה הקרובה בכ-350 אוטובוסים חשמליים, שאינם מזהמים ואינם מרעישים, ובעתיד המטרה שכל הצי
יהפוך לחשמלי", מבשר יורי ברונשטיין, סמנכ"ל תשתיות ופרויקטים בחברה, "אני מאמין שזה כשלעצמו יעורר מוטיבציה לעבור לתחבורה ציבורית, שהיא חלק מעולם ירוק יותר, סביבתי יותר וגם נוח יותר".
לצד הפיכת התחבורה הציבורית לנוחה ואטרקטיבית יותר, מקדמת המדינה את פרויקט הנתיבים המהירים, שדן נבחרה להקמתם ולהפעלתם השוטפת. במסגרת פרויקט זה יבנו בראשון לציון ובשפיים חניוני חנה-וסע לכעשרת אלפים כלי רכב, מהם יצאו לאורך כל שעות היום שאטלים ללא תשלום לעשרה מוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב. שאטלים אלו ייסעו על נתיב מיוחד, שיאפשר נסיעה חלקה ומהירה. "אנחנו צופים שנתחיל לפעול בעוד שנתיים וחצי", מספר ברונשטיין, ומוסיף כי "החניונים יכללו עמדות הטענה לרכבים חשמליים ואף מקומות חניה ייעודיים לאמצעי מיקרו-מוביליטי (אופניים וקורקינטים)".
בנוסף לכל אלו מציעה דן שירותי תחבורה חכמה, שמהווים פתרון משלים לשלל פתרונות התחבורה הציבורית הקיימים. שירות bubble Dan, שמפעילה החברה, הוא שירות התחבורה הציבורית הראשון בישראל בו מזמינים את הנסיעה באפליקציה. החידוש הגדול בשירות, שמבוסס על הטכנולוגיה של חברת VIA ושהינו המוביל בישראל, הוא שמסלולי הנסיעה גמישים - משתנים בזמן אמת בהתאם לביקושים. זאת בשונה מקווי התחבורה הקלאסיים שדן מפעילה, בהם המסלולים הם קשיחים (קבועים מראש). השירות משלים את קווי התחבורה הציבורית הקשיחים במצבים בהם נסיעה באוטובוס הרגיל היא לא אפשרית או מאוד לא יעילה. בנוסף מציע השירות חווית נסיעה פרמיום, ובמחיר נמוך בהרבה מזה שברכב פרטי או במונית ספיישל. בשירות זה מקום הישיבה מובטח, כלי הרכב הם מרצדסים משודרגים, ובכל רכב יש עשרה מושבים בלבד. האיסוף וההורדה מתבצעים בתחנות אוטובוס, לרוב במרחק הליכה קצר מאוד.
עם העיניים לכיוון נתיבי תחבורה ציבורית מהירים, צי אוטובוסים חשמלי ולא מזהם, רכבת קלה, מהפכת התחבורה הציבורית כבר כאן, ובדן מזהים את ההזדמנות, "אנחנו מעודדים עולם של תחבורה ציבורית חזקה, כי אנחנו מזהים שלכל השירותים תהיה יותר עבודה, כשיותר אנשים יאמינו בתחבורה הציבורית ולא יצטרכו רכב, אז כמות הביקושים לתחבורה ציבורית רק תגדל", מסכם ברונשטיין, ומוסיף בנימה אופטימית, "זה לא יקרה היום או מחר, אבל גם אנחנו מצטרפים למטרופולינים המובילים בעולם, בהם ההגעה לעבודה היא בתחבורה ציבורית. את המציאות רואים בשטח כל יום, ואנחנו מתקדמים בקצב משמעותי".