חברת ניטור הפרופילים פיפל מקצצת בפעילות הידנית כדי להתרחב בתחום האוטומטי

חברת פיפל, סטארט-אפ שמסייע לרשתות חברתיות ולאפליקציות לגלות פרופילים מזויפים, מפטרת 22 עובדים מתחומי התפעול, המכירות, התחזוקה ושירות לקוחות, ובמקומם מגייסת עובדים בתחומי הפיתוח, המוצר והדאטה • החברה מבקשת לגייס עד כ-50 עובדים נוספים עד סוף השנה

מתיו הרץ, מייסד Pipl / צילום: תמר מצפי
מתיו הרץ, מייסד Pipl / צילום: תמר מצפי

חברת הסטארט-אפ הישראלית-אמריקאית פיפל (Pipl) שמסייעת לרשתות חברתיות ולאפליקציות צרכניות לגלות פרופילים מזויפים, מבצעת מהלך עסקי במסגרתו היא מפטרת 22 עובדים מתחומי התפעול, המכירות, התחזוקה ושירות לקוחות, ובמקומם מגייסת עובדים בתחומי הפיתוח, המוצר והדאטה.

מאחורי המהלך עומדת הכוונה לבצע אוטומציה מלאה של המוצר שלה, שעד כה סיפק לכלי תקשורת, רשתות חברתיות וענקיות קמעונאות אפשרות לחפש מידע על משתמשים, ולהתמקד במערכת שתיישם את אותה הטכנולוגיה להנפקת דירוג של אותנטיות על משתמשים שונים, במקום לספק עליהם מידע גולמי. לפי ההערכה, עומד היקף המפוטרים על 13% ממצבת העובדים שמנתה 160-170 עובדים לפני המהלך.

החברה פועלת ברווחיות בדרך כלל, ועד כה גייסה 19 מיליון דולר בלבד מקרן הצמיחה הישראלית IGP ועוד הלוואה מלאומי ארה"ב שנטלה לפני כשנתיים. בימים אלה מגייסת החברה עובדים רבים לתפקידים בתחום פיתוח ואוטומציה, למידת מכונה, תשתיות פיתוח ( DevOps ), מוצר ודאטה. על פי תוכניותיה, היא מבקשת לגייס עד כ-50 עובדים נוספים עד סוף השנה, בתלות בצמיחה הכלכלית העולמית ובתחרות על העובדים. ככל שנודע, החברה איננה צופה האטה בהכנסות, אלא אולי אף עלייה, לאחר שמוצר הדירוג האוטומטי שלה הושק בתחילת החודש.

מחפשים לטוויטר פרופלים מזויפים

פיפל פיתחה במקור מנוע חיפוש בשם Pipl Search המאפשר ללקוחות מורשים - אנליסטים ברשתות חברתיות דוגמת לינקדאין או טוויטר, עיתונאים ב- CNN או NBC או בארגוני ביטחון ממשלתיים - לחפש מידע על משתמשים בשירותים מקוונים, ולגלות זהויות אותנטיות או מפוברקות. הממשק כלל בעיקר אספקת מידע גולמי או גולמי-למחצה לצוותים שנדרשו לעבד אותו באופן ידני. המהלך החדש, כחלק מהשקת מנוע חדש בשם Pipl Trust, נועד לאפשר לשירותים מקוונים, כמו גם רשתות חברתיות או אתרי קמעונאות, להפיק באופן מיידי דירוג אותנטיות של המשתמש ללא צורך בצוותי אנליסטים.

משתמש שנרשם לשירות מסוים כמו משלוחי מזון או רשת חברתית, יקבל מיידית ציון - מבלי שיהיה חשוף לו - שיעריך את מידת האותנטיות שלו, בהתבסס על פרטי הטלפון, הדוא"ל או כתובת ה-IP שלו, בין השאר. המערכת של פיפל מפיקה משקל לכל אחד מפרטי הקשר, בהתבסס על הוותק והשייכות שלהם, כלומר משתמש שמתחבר לשירות חדש עם אותם הפרטים אליהם נרשם לשירותים קודמים ייקבל ציון גבוה יותר מאשר משתמש שנרשם עם מספר טלפון חדש שנפתח רק כמה ימים קודם לכן.

למרות הדמיון למנועי בינה מלאכותית בתחום ציוני אשראי או יכולת החזר הלוואות, החברה אינה פעילה בתחום הפינטק, ומשרתת בעיקר חברות שמעוניינות לזהות האם פרופיל של משתמש מסוים הוא אותנטי או מזויף. טוויטר, אחת מלקוחותיה, מסתייעת בה בין השאר, אך לחברה אין כל מעורבות בבדיקה הנעשית כיום במסגרת הליך המכירה לאילון מאסק בדבר שיעור הפרופילים המזויפים ברשת.

למרות הבעייתיות, לכאורה, בתחום איסוף נתונים על משתמשים (החברה מחזיקה במאגר של 5 מיליארד משתמשי שירותים דיגיטליים - א"ג), החברה פועלת תחת סעיפי היוצאים מן הכלל בחקיקות הפרטיות המאפשרות לאסוף פרטים על משתמשים לטובת מניעת התחזויות וזיהום של המרחב הדיגיטלי.

לאחר המהלך, מונה כיום החברה 143 עובדים, בהם 80 במרכז הפיתוח בפתח תקווה, והשאר במשרדים בפורט פולס, איידהו, בסמוך לגבול עם מדינת וושינגטון, ירושה שנותרה לחברה מרכישת חברת Data.com. החברה נוסדה ב-2005 על ידי מתיו הרץ, אליו הצטרף לב פרדינסקויף.