כלל קיבלה זמן בעסקת מקס: חצי מהסכום שנותר לגיוס נדחה ל-2024

ורבוג פינקוס, המחזיקה בשליטה בחברת כרטיסי האשראי, האריכה עבור כלל את הסכם הבלעדיות שהיה אמור לפוג בימים הקרובים • הדחייה תאפשר לכלל לגייס את מאות המיליונים הדרושים להשלמת העסקה לאחר שהטלטלה בשוקי ההון תירגע

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

בחודש אפריל הסעירה כלל ביטוח את שוק ההון הישראלי כשהודיע כי חתמה על מזכר הבנות עם ורבורג פינקוס לרכישת מלוא חברת כרטיסי האשראי מקס. בשוק ההון לא הביעו אמון גדול ברכישה ומניית כלל  ירדה בהתאם, אך בחברת הביטוח, בראשות המנכ"ל יורם נוה, עדיין מאמינים בעסקה והערב (שבת) הודיעה החברה כי הגיעה להסכמה עם ורבורג פינקוס על הקלה בתנאי הרכישה על מנת להשלים את רכישתה.

על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, הם היו צריכים לחתום על הסכם מחייב ממש בימים אלו, כלומר 75 יום לאחר החתימה על מזכר ההבנות ב-10 באפריל. כעת, הודיעו בכלל ובוורבורג פינקוס כי הסכם הבלעדיות הוארך עד ל-28 ביולי, מה שיאפשר לכלל עוד זמן היערכות להשלמת העסקה.

מעבר לכך, ואולי אף חשוב יותר, במסגרת הדיונים על נוסח ההסכם המפורט, נבחנת אפשרות לדחיית תשלום חלק מהתמורה בסכום של כ-370 מיליון שקל, כך שבמקום לשלם סכום זה במועד השלמת העסקה, ישולם הסכום הנדחה (בתשלום אחד או במספר תשלומים) עד שנת 2024, בהתאם לתנאים שיוסכמו בין הצדדים ובהתאם לתוצאות של מקס.

כזכור, על פי ההסכם, במועד סגירת העסקה כלל צריכה לשלם 1.6 מיליארד שקל, כאשר העסקה משקפת למקס שווי של 2.4 מיליארד שקל. 500 מיליון שקל מתוך סכום זה גייסה כלל בינואר האחרון, כאשר כ-400 מיליון שקל החברה מקצה לבעלי המניות במקס כמניות כלל, (במחיר 77 שקל למניה), בראשם ורבורג פינקוס. כך, במועד סגית העסקה חברת הביטוח צריכה להשלים את הסכום ב-700 מיליון שקל במזומן, כש-370 מיליון השקל שנדחו נכללים בתוכם. סכום זה צריך להיות מגויס עד דצמבר הקרוב, חלקו יגויס בחוב וחלקו בהון, כשסכום זה כבר נמצא בטווח הגיוס הנוח יחסית לחברת הביטוח שמנהלת נכסים בהיקף של כ-300 מיליארד שקל.

בכלל ממתינים לשינוי בשווקים לגיוס נוח יותר

בוורבורג פינקוס נענו כאמור לבקשת כלל להעניק ארכה לביצוע העסקה. בחברת הביטוח הבינו כי סכומי הכסף שנותרו לגיוס מטרידים את השוק וכי יתכן שהחברה תתקשה לגייס אותו בשווקים הסוערים של ימים אלו. הדחייה של חתימת ההסכם הסופי עד דצמבר מאפשרת לחברה לגייס את הכספים שנותרו בתנאים נוחים יותר, בהנחה כי שינוי בשווקים אכן יתרחש בחודשים הקרובים.

בנוסף, על פי ההסכם בין הצדדים ורבורג פינקוס ישארו שותפים במקס עד לאפריל 2024, כך שהם ימשיכו לדחוף את חברת כרטיסי האשראי לשפר את הישגיה, על מנת ליהנות מהפירות של מקס, שסיימה את הרבעון הראשון של השנה עם רווח של 52 מיליון שקל, כלומר קצב של יותר מ-200 מיליון שקל בשנה, מה שמעניק לה מכפיל של 10 על הרווח הנקי ועשוי לעודד את השוק להאמין בעסקה.

כעת יצרכו בכלל, מעבר להשלמת העסקה, לשכנע את הרגולטורים, בעיקר את ראש רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, להעניק לחברה היתר שליטה במקס. הארכה שנחתמה בין הצדדים במהלך סוף השבוע תאפשר לכלל חמישה חודשים (עד למועד השלמתה בדצמבר) לשכנע את ברקת וכן את רשות התחרות כי רכישת מקס תעודד את התחרות בתחומי האשראי אל מול המערכת הבנקאית, וכן את השוק שמדובר בעסקה כדאית מבחינה כלכלית.