קנדה תאלץ את יוטיוב, טיקטוק ורשתות הסטרימינג לתעדף תוכן קנדי

הממשלה אומרת שהצעדים נחוצים על מנת לעודד צמיחה במגזר התרבותי המקומי וכדי להפוך תוכן קנדי ליותר נגיש

ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה / צילום: Shutterstock, Gints Ivuskans
ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה / צילום: Shutterstock, Gints Ivuskans

קנדה אישרה חקיקה שנועדה לקבוע איזה תוכן פלטפורמות לשיתוף סרטונים ואודיו כמו יוטיוב וטיקטוק יוכלו לשדר לקהל קנדי, והולכת בעקבות אירופה בהגברת הרגולציה על המגזר הדיגיטלי.

●  מידע על משתמשי טיקטוק אמריקאים זרם לסין, וזה צריך להדאיג גם את הישראלים
● הסיפור האמיתי מאחורי ההקמה של נטפליקס, יוטיוב ואפל ומה זה אומר על חברות אחרות?

זה הניסיון השני בשנתיים על ידי ממשלתה הליברלית של קנדה לגרום לפלטפורמות דיגיטליות, כולל חברות סטרימינג כמו נטפליקס, להבליט אמנים קנדיים בשירותים שלהם כשהמשתמשים נכנסים אליהם מכתובת אינטרנט קנדית. במסגרת הצעדים החדשים הנשקלים, כשעשו המשתמשים חיפושים על מוזיקה, תוכניות טלוויזיה, סרטים או סרטוני עשה זאת בעצמך, יקבלו תוצאות הכוללות כמות מסוימת של תוכן שנעשה בקנדה.

יוטיוב, חברת בת של אלפבית, טיקטוק וחברות הסטרימינג הגדולות, כולל נטפליקס, וכן מומחים משפטיים וכמה אמנים קנדיים, התנגדו לצעד של הממשלה או לחילופין הזהירו מהשלכות שלא כוון אליהן - למשל שהמדיניות החדשה תפעל הפוך ותפגע באנשים בהם נועדה לתמוך.

מדינות כמו קנדה פונות יותר ויותר לשינויים רגולטוריים להגנה על האינטרסים שלהן לאור השינוי הגדול שחברות הדיגיטל הגדולות עשו בהרגלי הצפייה, ההאזנה למוזיקה, התנהלות יומיומית וצריכת חדשות של משקי בית.

חקיקה דומה בקנדה בשנה שעברה עוררה דיון על חופש הביטוי. המאמץ מ־2021 לא הצליח להגיע לאישור סופי לפני שראש הממשלה ג'סטין טרודו הודיע על בחירות חדשות בקיץ האחרון שמפלגתו זכתה בהן. בזמנו, החקיקה בקנדה נחשבה לאחד הניסיונות מרחיקי הלכת ביותר על ידי דמוקרטיה מערבית לעשות רגולציה של האינטרנט.

מאז, מחוקקים באירופה הסכימו למערכת כללים שנועדה לכפות על חברות טכנולוגיה לנהוג יותר באחריות לגבי התוכן שמשתמשים מעלים לאתרים שלהן.

קנס של עד 6% מההכנסה העולמית השנתית

החקיקה האירופית כוללת סטנדרטים חדשים להסרת תוכן לא חוקי ואיסור על פרסומות שמכוונות לילדים, וכן סעיפים נוספים. פלטפורמות רשתות חברתיות גדולות, כמו טוויטר ופייסבוק השייכת לפלטפורמות מטא, יהיו צפויות לבצע הערכת סיכונים קבועה ולהפוך את האלגוריתמים שלהן לזמינים, או לשלם קנס המגיע עד 6% מההכנסה העולמית השנתית שלהן. החקיקה באירופה צפויה להביא לשינויים בדרך בה חלק מחברות הטכנולוגיה מתפקדות ועלולה להשפיע על שווקים אחרים ברחבי העולם.

רשתות רדיו וטלוויזיה בקנדה משדרות כמות מסוימת של תוכן שהופק בקנדה כתנאי לקבלת הרישיון לפעול, מדיניות שהחלה לפני עשורים רבים ונועדה להגן על תחום התרבות בקנדה ולהיאבק בזרם התוכניות האמריקאיות המשודרות שם. על פי הרישיון, רשתות שידור פרטיות אמורות לשדר בין 35% עד 50% של תוכן קנדי, החקיקה החדשה תכפיף גם פלטפורמות אינטרנט וחברות סטרימינג לתנאים דומים, כך אמר פבלו רודריגז, השר האחראי על עניינים תרבותיים.

"קיבלנו החלטה לפני הרבה הרבה זמן להיות שונים מהשכנים שלנו מהדרום. אנחנו אוהבים אותם אבל אנחנו לא הם. אנחנו שונים", אמר רודריגז לגבי הצורך לקדם תוכן קנדי בפלטפורמות דיגיטליות. השינויים שיוכנסו, הוסיף, "יקדמו יצירת משרות טובות בתחום התרבות ויהפכו תוכן קנדי ליותר נגיש ויקלו על אנשים למצוא מוזיקה וסיפורים שמקורם בקנדה".

רודריגז אמר שקנדה גם תדרוש שחברות הסטרימינג ואתרי שיתוף הסרטונים ישלמו תשלומים שנתיים למימון אמנים קנדיים, סכום שפקידים בכירים העריכו שיגיע לכמיליארד דולר קנדי, או כ־770 מיליון דולר ארה"ב.

מה מהווה תוכן קנדי

כעת עוברת הצעת החוק לסנאט הקנדי להצבעה. הסנאט, שחבריו ממונים על ידי ראש הממשלה, לעתים רחוקות מבטל חוקים שאושרו על ידי החברים הנבחרים של הבית התחתון. ושלא כמו בשנה שעברה, אין כעת סיכוי לבחירות בזק.

לאחר האישור בסנאט, הרגולטור על שידורים בקנדה יקבל את המשימה לנסח רגולציה ספציפית, כמו למשל קביעת כמות התוכן הקנדי וההגדרה מה מהווה תוכן קנדי. נטפליקס, לדוגמא, אומרת שסרט האנימציה "משפחת ווילובי" הופק, נכתב ובוים על ידי קנדים, ומככבים בו שחקני קול קנדיים - אבל במסגרת הכללים הקיימים לא היה נחשב לתוכן קנדי בגלל שנטפליקס שנמצאת בארה"ב ארגנה את כל המימון של הסרט.

חברות הדיגיטל הגדולות הביעו את מורת רוחן, כשהנושא הכי שנוי במחלוקת נוגע לאופן בו הרגולטורים מתייחסים לתוכן שהוכן על ידי גולשים ומועלה לצפייה או האזנה ביוטיוב, טיקטוק ופלטפורמות שיתוף אחרות.

"קנדה תתחיל את התהליך של הקמת מחסומי מסחר בינלאומיים במה שכרגע מהווה החלפה חופשית של ייצוא תרבותי בפלטפורמות דיגיטליות פתוחות שיוצרים קנדיים תלויים בהן", הודיעה יוטיוב בהודעה כתובה שנשלחה לפרלמנט.

טיקטוק, חברת בת של החברה מבייג'ינג ByteDance, הודיע בהודעה משלה שהחקיקה כלשונה "תיתן לרשויות הקנדיות את הכוח לעשות רגולציה של איזה תוכן מוצג לאזרחי קנדה, מה שתהיה לו השפעה לא ישירה של רגולציה על יוצרים והתוכן שלהם".

הכללים החדשים עלולים לשבש את האלגוריתם של יוטיוב

חשש מרכזי לאמנים כמו ג'סטין טומצ'ור ממונטריאול הוא איך הכללים החדשים בקנדה עלולים לשבש את האלגוריתם של יוטיוב. האלגוריתמים נועדו להתאים למשתמשים סרטונים או קבצי שמע על בסיס תחומי העניין הייחודיים שלהם.

טומצו'ק אמר שלכפות את התוכן שלו על קנדים שלא מעוניינים ביצירות שלו - כמו סרטונים על יצרן גיטרות, חווה לסירופ מייפל וסרטוני אנימציה קצרים - עלול לגרום לשיעור נמוך יותר של שימור צופים. הוא אמר שיותר מ־90% מצופיו ביוטיוב הם ממדינות זרות. פחות קליקים בקנדה יורידו את הדירוג העולמי של הסרטונים שלו ויובילו לכך שיהיו לו גם פחות צופים במדינות זרות.

"אני סומך על הקהל הבינלאומי, שם נמצאים המעריצים שלי. אני לא באמת שולט בזה", אמר. "אם אני אהיה בחיסרון ברמה עולמית זה עלול ממש להשפיע על כמות הצופים שלי".

שדרנים וותיקים בקנדה וקבוצות המייצגות אמנים תומכות בשינויים שרוצה הממשלה להחיל. "התרבות הלאומית שלנו והריבונות שלנו הן הנושא כאן", נכתב בהודעה של גילדת הסופרים של קנדה, לנימוק תמיכתה במהלך.

מייקל גייסט, מומחה למשפט אינטרנט ופרופסור באוניברסיטת אוטווה, אמר שהוא לא מודע לאף רשות שיפוטית בעולם המערבי המנסה לעשות רגולציה באיזה סוג של תוכן שהכינו הגולשים מותר לאזרחים לצפות.

"אם המטרה שלהם היא לכוון לכמה שירותי סטרימינג גדולים, כמו דיסני ונטפליקס, אז שיגדירו רף שמגדיר באופן ברור שזו הכוונה", אמר. "אבל בכך שהם לא עושים זאת, הם משאירים פתח לרשת ענקית ורחבה וסוג כזה של רגולציה שהולכת רחוק מדי היא בעייתית".

קים מקרל השתתפה בהכנת הכתבה.