שוק דובי | ניתוח

תיקון או מלכודת דובים? ההסברים לאופוריה שאחזה בשווקים בסופ"ש

בזמן שנתוני המאקרו מבשרים רעות לכלכלה העולמית, מדדי המניות בוול סטריט זינקו בפתאומיות בסוף השבוע האחרון • ייתכן שהסיבה היא תקווה בבורסות שמיתון יגרום לפד למתן את העלאות הריבית • אך יכול להיות שמדובר בתופעה נקודתית ידועה שמתעתעת במשקיעים

תיקון או מלכודת דובים? / אילוסטרציה: Shutterstock
תיקון או מלכודת דובים? / אילוסטרציה: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון מדד 500 S&P יצא מטריטוריה דובית (המוגדרת כירידה של 20% מהשיא) אחרי שרשם עליות חדות של סביב ה-3% ביום שישי האחרון, ומדד הנאסד"ק סגר עליות של 7.5% בשבוע האחרון. עם נתוני מאקרו רעים ומשבר אנרגיה באירופה, ולצד המשך המלחמה ברוסיה, קשה היה למצוא את החדשות הטובות שהביאו לעליות הללו - מה שמעלה את השאלה האם התיקון בשווקים הינו מלכודת דובים קלאסית.
מלכודת דובים היא תופעה שמתרחשת לעתים בתוך שוק דובי. מדובר בעליות נקודתיות שעשויות לגרום למשקיעים לחשוב שהשוק הדובי הסתיים. התופעה מושכת משקיעים מסוימים להיכנס לשוק בניסיון לתפוס את המניות כשמחירן נמוך מתוך ציפייה לעליות, אולם פעמים רבות לא מדובר בסיום השוק הדובי ולאחר זמן קצר המדדים ממשיכים לרדת.

מה זו מלכודת דובים?

מלכודת דובים - תופעה בשוק ההון שמתרחשת לעתים בתוך שוק דובי (ירידה של מעל 20% מהשיא במדדי המניות). במסגרת התופעה, עליות נקודתיות בשוקי המניות עשויות לגרום למשקיעים לחשוב שהשוק הדובי הסתיים וכתוצאה מכך הם ממהרים להיכנס לשוק - שבניגוד לציפיות ממשיך לרדת

מה זה PMI?

PMI - מדד מנהלי הרכש. המדד סוקר את הפעילות העסקית במגזרים שונים לפי ציפיות של מנהלי רכש במאות חברות ברחבי העולם. מדד של 50 נקודות ומעלה פירושו עלייה בפעילות, בעוד שמתחת ל־50 פירושו התכווצות

בשורות רעות למשק, בשורות טובות לבורסה

בזמן אמת בלתי אפשרי לקבוע האם עליות בשווקים מסמנות תיקון או מלכודת דובים, יחד עם זאת, אפשר למצוא סיבות לעליות האחרונות במדדי המניות. בתקופה הנוכחית החדשות הרעות עבור הכלכלה העולמית הן חדשות טובות עבור השווקים הפיננסים. הציפייה למיתון שיגיע בעקבות שילוב של הידוק התנאים הפיננסים מצד הבנקים המרכזיים, המשך המלחמה באוקראינה, וההשפעות של העלאות הריבית - הביאו עמם עלייה בהערכות כי האטת הכלכלה הריאלית תאלץ את הפד למתן את העלאות הריבית. וזו בשורה מעודדת עבור הבורסות.

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג’רום פאוול, הזהיר בסוף השבוע האחרון כי קיים סיכוי לגלישת הכלכלה האמריקאית למיתון. זה לא בהכרח דבר רע, אלא תוצאה מתבקשת אחרי צמיחה מהירה ביציאה ממשבר הקורונה, אך עולה שאלה האם הפד יצליח במשימה של "נחיתה רכה" לכלכלה?

תשובה אפשרית, ופסימית, סיפקה באותו סוף שבוע קרן המטבע העולמית שפרסמה סקירה לא מחמיאה לכלכלה האמריקאית. הקרן הפחיתה את תחזיות הצמיחה שלה לארה"ב לשנים קדימה, וצופה צמיחה של 2.9% השנה, 1.7% בשנה הבאה ו-0.8% בלבד ב-2024. מעבר לכך, קרן המטבע צופה עלייה באבטלה מ-3.2% השנה ל-4.4% בשנה הבאה.

 
  

צפי לפגיעה כזו בכלכלה הריאלית בארה"ב יכול להוביל את הפד למתן את העלאות הריבית הבאות. רמז לכך אפשר לקבל מתחזיות הריבית של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) בהודעת הריבית האחרונה, ולפיה גל העלאות הריבית לא יימשך מעבר ל-2024. לזאת יש להוסיף כי מאז ההודעה של הפד עברו על הכלכלה עוד כמה נתוני מאקרו רעים.

הציפיות של הצרכנים והחברות נמוכות

הציפיות קדימה של האמריקאים וגם של האירופים לא בעננים, ויש לכך סיבות טובות כאמור. נתוני מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, שבוחן עד כמה מאמין הציבור ביציבות הכלכלית שלו ירד לרמה של 50 נקודות - שפל היסטורי ובדיוק הגבול בין הציפייה להתרחבות הפעילות הכלכלית לבין ציפיות להאטה. גם מדד מנהלי הרכש (PMI) באירופה ובארה"ב החל לצנוח. מדובר במדד של חברת S&P global (לשעבר markit) שסוקר את הציפיות של מאות חברות ברחבי העולם לגבי המשך הפעילות הכלכלית. כאשר המדד נמוך מ־50 נקודות המשמעות היא התכווצות הפעילות.

לפי התמונה הזו, לא פלא שהבנק המרכזי של אירופה לא ממהר לקפל את התמיכה בשווקים.

הריבית תעלה, השאלה עד כמה?

יתכן כי שיאה של האינפלציה מתקרב ואפשר יהיה לראות הקלה לקראת סוף השנה, לפחות אם בוחנים את ציפיות האינפלציה לשנים הבאות שירדו קלות. החששות ממיתון לצד הירידה במחירי הסחורות בשל הצפי להאטה, גררו אחריהן ירידה בתשואות של אגרות החוב הממשלתיות. הירידה הזו מחזירה את האטרקטיביות למניות, נוכח האפשרות כי העלאות הריבית בארה"ב יהיו מתונות מכפי שציפו עד לאחרונה. אם לפני שבועיים צפו בשוק כי הריבית בארה"ב תעמוד על 4% בסוף גל העלאות הריבית הנוכחי, אז אלו ירדו כעת ל-3.5% - מה שמשחרר מעט מהלחץ על המדדים בוול סטריט.

אלכס ז’בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מסביר כי "פרסום נתונים כלכליים גרועים, מעלה את הסיכוי שהאינפלציה תתחיל להיבלם ושהריבית לא תעלה גבוה מדי.

"הכלכלה העולמית והשווקים נמצאים במחזור כלכלי קלאסי במסגרתו צמיחה מהירה מובילה לאינפלציה, לעליית ריבית ותשואות ולירידה בשוק המניות".