משקולת החוב מכבידה על נכסים ובניין: מאחורי ירידה של 40% במניית הנדל"ן

המהלכים האחרונים שביצעה יזמית הנדל"ן למגורים הגדילו את את החוב הפיננסי שלה  לכ-5.2 מיליארד שקל • כשברקע מגמה שלילית בשווקים הגיעה החברה לשווי של כ-2 מיליארד שקל

בית רומנו בתל אביב / צילום: יח''צ
בית רומנו בתל אביב / צילום: יח''צ

הושלמה העסקה בה רכשה יזמית הנדל"ן למגורים, חברת וויי-בוקס (YBOX), את העסקה לרכישת בית רומנו בת"א תמורת סכום של 371 מיליון שקל בתוספת הצמדה למדד (סה"כ כ-379 מיליון שקל). את מרבית התמורה בסך של 274 מיליון שקל (268 מיליון שקל בתוספת הצמדה למדד) קיבלה חברת נכסים ובניין, שהחזיקה עד כה ב-72.2% מהנכס. חברת YBOX מחזיקה גם במתחם גת רימון הסמוך, ומתכוונת לאחד בין השניים, לטובת הקמה של מתחם מלונאות, מגורים, תעסוקה ופנאי.

בעת חתימת העסקה בתחילת חודש מרץ השנה, ציינה YBOX כי הנכס הנרכש כולל קרקע בשטח של כ־3,000 מ"ר בדרך יפו בדרום העיר, שעליה בנוי מבנה ("בית רומנו"). הבניין ההיסטורי הוקם בשנת 1947 ומשמש כיום למסחר, תעסוקה ומשרדים. בשנים האחרונות הפך בית רומנו גם למרכז בילוי וכולל את בר "התדר", מסעדת רומנו ועוד.

עוד ציינה אז הרוכשת, כי המבנה כולל זכויות בנייה של כ־12 אלף מ"ר, המאפשרות בנייה של כ־140 יחידות דיור, נוסף על שטחי המסחר הקיימים. "בכוונת החברה ליצור סנרגיה בין פרויקט גת רימון לבין מתחם בית רומנו", הודיעה YBOX .

"החברה מתכננת להקים במתחם פרויקט מעורב שימושים של מגורים, מסחר ומשרדים, ובכוונתה לשמור על הווי הצעירים במתחם. שני המתחמים נמצאים לאורך פארק המסילה (פארק ציבורי בתוואי הרכבת העות'מאנית, במקביל לדרך יפו ורחוב אילת) וליצור מתחם אחד גדול של מלונאות, מגורים, תעסוקה ופנאי".

 
  

כישלון במכירת מגדל HSBC במנהטן

עבור נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של דיסקונט השקעות (דסק"ש) מדובר בנכס הרביעי שאת מימושו היא משלימה בשנה האחרונה, לאחר שכבר מכרה את פרויקט טיבולי בלאס וגאס, את בית נכסים בת"א ואת חלקה בבית אבגד בר"ג. בסך הכל מומשו ארבעת נכסים אלו בתמורה ברוטו של כ-1.3 מיליארד שקל. עד סוף השנה מתכננת נכסים ובניין להשלים עסקה נוספת למכירת החזקותיה בקרקע ליד מלון מנדרין בת"א תמורת 374 מיליון שקל. הרוכשת בעסקה זו היא קבוצת חג'ג', שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג'.

עם זאת, את המימוש הגדול ביותר שתכננה לבצע השנה, לא הצליחה נכסים ובניין להשלים, עקב כישלון הרוכשת לגייס את הסכום הדרוש לתשלום התמורה שנקבעה בהסכם ביניהן. מדובר על מגדל HSBC במנהטן, שמכירתו המתוכננת בתמורה לסכום ברוטו של 855 מיליון דולר, נועדה לממן עבור נכסים ובניין רכישה של כ-37.2% ממניות החברה הבת גב-ים - פרמיה של יותר מ-25% על מחיר השוק הנוכחי של המניה.

המניות נרכשו לאחרונה מידי איש העסקים אהרון פרנקל, תמורת יותר מ-3 מיליארד שקל - מחיר הגבוה ב-25% ממחיר השוק הנוכחי של מניות גב ים. במקום התמורה שהייתה אמורה להתקבל ממכירת מגדל HSBC, נטלה נכסים ובניין הלוואה של 950 מיליון שקל מידי קונסורציום בראשות בנק מזרחי טפחות.

במקביל, נטלה נכסים ובניין הלוואה חדשה בסך של 385 מיליון דולר למימון מגדל HSBC, אשר נועדה לפרוע הלוואה קיימת על הנכס בסך של 380 מיליון דולר. כמו כן, יש לציין כי בעקבות ביטול העסקה למכירת המגדל, נותר בידי נכסים ובניין פיקדון על סך של 35 מיליון דולר שהעמידה לטובתה הרוכשת.

המהלכים שביצעה החברה, ובעיקר כישלון מכירת המגדל ונטילת ההלוואה במקומו, הגדילו את את החוב הפיננסי (ברוטו) של נכסים ובניין לכ-5.2 מיליארד שקל (לא כולל החוב הפיננסי של גב-ים, בה מחזיקה כעת נכסים ובניין ב-87% מהמניות).

משקולת זו משפיעה על מניית נכסים ובניין לרעה בתקופות של ירידות שערים בבורסה, כאשר בשלושת החודשים האחרונים היא נפלה בכ-40% לשווי חברה של כ-2 מיליארד שקל על רקע החרפת המגמה השלילית בשווקים, זאת גם לאחר התאוששות של יותר מ-20% שרשמה המניה בשבועיים האחרונים.