תרופה של נוירוסנס הישראלית נמצאה יעילה בהפחתת חומרים בגוף הקשורים למחלת ניוון השרירים ALS

אם החומרים אכן יתגלו כמדד לחומרת ה-ALS, החברה תמשיך לניסויים בהם ייבחנו ההשפעות על תסמיני המחלה עצמה • בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 56% במסחר בנאסד"ק

אלון בן נון - מנכ''ל Neurosense / צילום: יח''צ
אלון בן נון - מנכ''ל Neurosense / צילום: יח''צ

חברת נוירוסנס דיווחה היום על התפתחות חיובית בניסויים הקליניים שלה במחלת ה-ALS. החברה ביצעה ניסוי סמן ביולוגי ( Biomarker ), כלומר בחנה את ההשפעה של התרופה שלה על חומרים בגוף אשר נחשבים למושפעים מחומרת מחלת ה-ALS. כאשר ניתן לחולים הטיפול הסטנדרטי נגד המחלה, רמות הסמנים הללו לא השתנו. לעומת זאת לאחר הטיפול בתרופה של נוירוסנס, רמתם ירדה בצורה מובהקת. הניסוי נערך בשותפות עם בית החולים Mass General.

בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 56% במסחר בנאסד"ק. שוויה עדיין נמוך יחסית, כ-31 מיליון דולר.

סמנים הקשורים למחלת ה-ALS אותרו רק בשנים האחרונות, והתיקוף שלהם נחשב עדיין בתחילת דרכו. בניסוי הזה, החברה פעלה בעצמה לזהות חומרים שמופיעים יותר אצל אנשים עם ALS לעומת אנשים בריאים. לאחר מכן בחנה את השפעת התרופה שלה על רמות הסמנים הללו.

אם אכן התיאוריה נכונה והסמנים הללו מושפעים מחומרת המחלה, הרי שהתרופה יעילה נגדה. נוירוסנס תצטרך להוכיח זאת בניסוי בו תיבחן ההשפעה של התרופה ישירות על התסמינים של המחלה. בימים אלה נערך ניסוי מסוג זה, שלב IIb. אם הוא יציליח, תצטרך החברה כנראה עוד ניסוי אחד לפני ההגעה לשוק. ALS היא מחלה קטלנית, שגורמת סבל רב גם לאנשים צעירים, ואין לה היום שום פתרון. לכן ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, משתדל להקל על חברות בתחום הזה להתקדם בניסויים, ובתנאי שהמוצר שלהם אכן מראה סימני יעילות.

נוירוסנס , בהובלת אלון בן נון, גייסה 12 מיליון דולר בנאסד"ק בדצמבר 2021.