המשקיע שחזה את משבר 2008 מזהיר שהפד עשוי לשנות מסלול

המשקיע ומנהל קרנות הגידור האמריקאי, מייקל ברי, שידוע בתור נביא המשבר של 2008, מעריך כי שינויים בביקושי קצה במגזר הקמעונאי עשויים להוביל לכך שהפדרל ריזרב ישנה את מדיניות העלאות הריבית שלו

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

מייקל ברי, מייסד קרן הגידור Scion Asset Management ומי שידוע בתור נביא המשבר של 2008 (ועליו מבוסס הסרט "מכונת הכסף", The Big Short), צייץ בחשבון הטוויטר שלו את תחזיתו, הצופה כי "אפקט השוט" המתרחש במגזר הקמעונאי עשוי להוביל לכך שהפדרל ריזרב ישנה את מדיניות העלאות הריבית שלו ואת מדיניות ההידוק המוניטרי.

"אפקט השוט" הוא מושג המתאר תופעה של שינויים בביקושי הקצה, המשפיעים על שרשרת האספקה כולה שאינה מותאמת אליהם. התופעה אופיינית לשרשראות אספקה ארוכות, ​​ונוצרת על ידי הזמנת יתר או תת הזמנה של מוצרים. לכל מרכיב בשרשרת האספקה ​​יש חלק באפקט האדווה שנוצר מאי ההתאמה אל רמת הביקוש של הצרכנים. השם נגזר מתיאוריה בפיזיקה שבה תנועה קטנה יחסית בקצה האחורי של שוט גורמת לדפוסי גלים גדולים יותר בקצה הזנב.

לפי ברי, הגידול החריג במלאי הסחורות של קמעונאיות הענק בארה"ב צפוי להביא להקלה בלחצים האינפלציוניים, ובהמשך לירידה במדד המחירים לצרכן - מה שבסופו של דבר יביא לשינוי מדיניות העלאות הריבית של הפד.

האמריקאים חוסכים, והקמעונאיות "נתקעו" עם מלאים עצומים

הציוץ של ברי הגיע בעקבות פרסום ברשת CNN שעסק בסוגיית המלאי המוגזם שהצטבר אצל הקמעונאים האמריקאים בעונת הרווחים האחרונה, מה שהוביל רבים מהם להציע סחורה במחירים מוזלים. חידוש והצטברות מלאי, וכן מוצרים חוזרים, הם אתגר תמידי שהולך וגדל איתו מתמודדים הקמעונאים, שכעת נדרשים לפתרונות יוצאי דופן. אף על פי שאף חברה לא הצהירה זאת בפה מלא, ישנם קמעונאים השוקלים להחזיר ללקוחות את התמורה הכספית על המוצרים אותם הם מבקשים להחזיר, ובנוסף לשמור את אותם מוצרים כדי שלא יתווספו למלאי המצטבר.

בתחילת החודש ענקית הקמעונאות טרגט  פרסמה אזהרת רווח לרבעון הנוכחי לאחר ש"נתקעה" עם מלאי עודף גדול, שהיא מתכננת להיפטר ממנו באמצעות הנחות עמוקות שינגסו בשיעור הרווחיות שלה. החברה הודיעה שיש לה מלאי בהיקף של 15 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון הפיסקאלי (30 באפריל), זינוק של 43% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

אצל וולמארט , הקמעונאית הגדולה ביותר בארה"ב, עלו המלאים בכ-33% ברבעון הראשון מה שהביא להפחתות בדוחות ולירידה ברווחים. גם מייסיס  ורשתות האופנה אברקרומבי אנד פיץ’ ואמריקן איגל אאוטפיטרס  דיווחו על עלייה חדה בהיקפי המלאי שלהן.