אפל חושפת: מפעילה מרכז מחקר ופיתוח ברשות הפלסטינית

במפגש של ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, ונשיא המדינה יצחק הרצוג נחשף כי מאז שנת 2018 מפעילה ענקית המחשוב מרכז מחקר ופיתוח בעיר הפלסטינית רוואבי שבשומרון • במרכז עובדים בשיתוף עם מרכזי הפיתוח בהרצליה ובחיפה על פרויקטי חומרה גלובליים • אפל מתכוונת להרחיב את פעילותה ברשות הפלסטינית בשנים הקרובות

ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל, ובשאר אל מסרי, מייסד רוואבי / צילום: אפל
ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל, ובשאר אל מסרי, מייסד רוואבי / צילום: אפל

מאז שנת 2018 מפעילה ענקית המחשוב אפל מרכז מו"פ בעיר הפלסטינית רוואבי שבשומרון, כך מודיעה החברה הערב (ג') בעקבות מפגש מיוחד שערך סגן הנשיא לפיתוח שבבים, ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. על פי ההודעה, לאחר בחינה שקטה והצלחה בעמידה ביעדים, אפל מתכוונת להרחיב את פעילותה ברשות הפלסטינית בשנים הקרובות.

אפל שכרה את שירותיה של חברת הפיתוח הקבלנית מרמאללה עסאל (ASAL Technologies), וזו גייסה לפני כארבע שנים חמישה מהנדסים פלסטינים ראשונים המועסקים מהעיר רוואבי הסמוכה. מאז, גדל מרכז המו"פ והוא כולל כיום כ-60 מהנדסים ומהנדסות שעובדים יחד עם הצוות הישראלי בהרצליה וחיפה על כלים ומוצרים הכרוכים בפיתוח כמה מטכנולוגיות החומרה בחברה.

אפל, יש לציין, איננה היחידה שעובדת מישראל עם עסאל טכנולוגיות מרמאללה - זו נחשבת לחברה הקבלנית הפופולרית עבור תאגידים אמריקאים שפועלות בישראל ומעוניינות גם בגשר לטאלנט ברשות הפלסטינית - בהם אינטל, מלאנוקס-אנבידיה, מיקרוסופט, סיסקו ולייבפרסון.

מהנדסים, פלסטינית וישראלי, עובדים במרכז המו''פ של אפל / צילום: אפל
 מהנדסים, פלסטינית וישראלי, עובדים במרכז המו''פ של אפל / צילום: אפל

במהלך מעורב גם המיליארדר הפלסטיני-אמריקאי בשאר אל מסרי, מי שייסד את הישוב רוואבי בסיוע של ממשלת קטאר, מתוך חזון לספק לצעירים פלסטינים דיור בסטנדרטים גבוהים ובמחיר ממוצע של 100 אלף דולר לדירה. אל מסרי הוא גם חבר דירקטוריון בעסאל טכנולוגיות, וגם מחזיק בקרן ההון הפרטית הפלסטינית סיראג' שגייסה 90 מיליון דולר להשקעות ברשות. "העבודה שלנו עם אפל מספקת קריירה משמעותית ומשכורות גבוהות ליותר פלסטינים בכל שנה", אמר אל מסרי בהודעה.

עוד חושפת אפל בהודעה כי מרכז המו"פ הישראלי, העוסק בעיקר בפיתוח שבבים וטכנולוגיות מבוססות חומרה למוצרי אפל, כבר מונה כ-2,000 עובדים, כעשור לאחר תחילת פעילותו. נוסף על כלי פיתוח לשבבי ה-M, המעבד שנועד להחליף את שבבי אינטל במחשבי המק, אחראים במרכז הפיתוח הישראלי גם על טכנולוגיות זיהוי הפנים של אפל, על טכנולוגיות האלחוט של שעון היד Apple Watch, ועל טכנולוגיית ניהול אחסון הנתונים בכלל מוצרי החברה.

ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל והישראלי הבכיר בה / צילום: אפל
 ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל והישראלי הבכיר בה / צילום: אפל

על פי סרוג'י, בן למשפחה ערבית מחיפה שמתגורר בעשורים האחרונים בארה"ב, המהלך הוא ביטוי של המחויבות הערכית של אפל לגיוון חברתי והכלה של יותר מגזרים בכח העבודה של החברה. "מצאנו דרך לשים דגש על נושא מהותי וחשוב במזרח התיכון ובאותו הזמן גם לפעול בהתאם לערכי הליבה של אפל", אמר בהודעה שנשלחה לכלי התקשורת. "אנחנו יודעים שעל מנת ששינוי משמעותי יהפוך לבר-קיימא, עליו להיות בעל הגיון עסקי, כך איתור של טאלנטים במקומות כמו הרשות הפלסטינית מגדיל את רשת המהנדסים האיכותיים שלנו".

מוקדם יותר החודש חשף סרוג'י עצמו במסגרת אירוע המפתחים העולמי של אפל WWDC את מעבד ה-M2, הדור הבא של מעבד הדגל של החברה למחשבי המק. המעבד החדש ייוצר בארכיטקטורה של 5 ננומטר ויכיל 20 מיליארד טרנזיסוטרים, 25% יותר מאשר הדור הקודם, מעבר ה-M1. גם הביצועים ישתפרו בכ-18% ביחס לדור הקודם.