שופטים מקומיים נמצאים באור הזרקורים לאחר ביטול פס"ד רו נגד ווייד

שופטת בטקסס מטילה צו הקפאה זמני על איסור הפלות שנחקק לפני מאה שנה, בלואיזיאנה ויוטה ננקטים צעדים משפטיים דומים

הפגנה נגד ביטול הזכות להפיל בבית משפט במיסיסיפי / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis
הפגנה נגד ביטול הזכות להפיל בבית משפט במיסיסיפי / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis

כמה ימים לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב ביטל את התקדים המשפטי רו נגד ווייד, הזרקור המשפטי מופנה לבתי המשפט של המדינות בארה"ב, שם השופטים נמצאים בקו החזית של ההחלטה על עתיד ההפלות.

ההתפתחויות האחרונות קרו ביום שלישי כששופט ביוסטון חסם אכיפה של חוק טקסני בן מאה שנה שאוסר על הפלות. שופטים ביוטה ולואיזיאנה ביום שישי גם הם הקפיאו לעת עתה את האיסורים נגד הפלות במדינות אלה. בוויסקונסין, התובע הכללי ג'וש קול, דמוקרט, הגיש תביעה ביום שלישי שמציבה אתגר לחוק של המדינה משנת 1849 האוסר על הפלות.

מספר המאבקים המשפטיים ברמת המדינה באיחוד האמריקאי צפוי להמשיך לגדול. בזמן שבית המשפט העליון הסיר הגנות כפי שפורשו לפי חוקת ארה"ב לזכותה של אישה לבחור לעבור הפלה, למדינות השונות חוקות משלהן וכן חוקי מדינות המפרשים את הנושא.

"רוב האנשים חושבים שהחוקה האמריקאית היא המילה האחרונה על זכויות הפרט שלנו אבל זה לא ככה", אמרה סטפאני לינדקוויסט, מרצה למשפטים ומדעי המדינה באוניברסיטת אריזונה סטייט. "תובעים התומכים בזכות להפלות צופים כעת אל חוקות המדינות כמקור לזכויות פרט, כולל הזכות לעשות הפלה".

אי ודאות, איסורים חדשים וצווי עיכוב

מאז הפסיקה של בית המשפט העליון ביום שישי, לא ניתן לבצע הפלות במידה רבה בתריסר מדינות, בין אם בגלל איסורים חדשים או בגלל אי הבהירות המשפטית. עוד כחצי תריסר מדינות בערך עלולות לאסור או להגביל ביצוע הפלות בימים ובשבועות הקרובים.

צו בית המשפט בטקסס הוגש בתגובה לתביעה שהגישו ביום שתי מרפאות המספקות שירותי הפלות. יש בטקסס שלוש מערכות של איסורים על הפלות הפועלות כרגע, וספקים אומרים שאי הוודאות לגבי איזה מהכללים תקפים, הכריחה אותם להפסיק לבצע את ההליך.

השופטת כריסטין ווימס הוציאה צו עיכוב זמני המונע אכיפה של החוק האוסר על ספקי הפלות לפעול, עד 12 ביולי, אז יהיה לה שימוע נוסף בנושא. האיסור נחקק בטקסס לפני פסיקת רו נגד ווייד ב־1973. השופטת מצאה שנגד האיסור שנחקק לפני הפסיקה ההיסטורית הוגשו עתירות ו"לא ניתן לאכוף אותו באופן ההולם את ההליך המשפטי התקין המובטח בחוקה של טקסס".

שלא כמו במערכת המשפט הפדרלית, שם השופטים ממונים, במדינות רבות יש בחירות לבחירת לפחות חלק מהשופטים. ווימס, דמוקרטית, רצה לבחירה מחדש השנה על המושב שלה במחוז הריס.

לעזור לכמה שיותר נשים, מהר ככל האפשר

אפילו בלי האיסור, החוק החדש בטקסס האוסר על כמעט כל ההפלות לאחר שישה שבועות היריון, נותר על כנו. החוק נכנס לתוקף בספטמבר. בשנה האחרונה הוגשו נגדו עתירות רבות. בחוק נקבעה אסטרטגיית אכיפה חדשה המאפשרת לציבור להגיש תביעות ולדרוש פיצוי נגד מרפאות המבצעות הפלות וכל מי שעוזר להן.

לאחר הצו מיום שלישי, מרפאת ההפלות Whole Woman’s health החלה ליצור קשר עם לקוחות ברשימות המתנה על מנת לקבוע פגישות להפלות בשבועות המוקדמים של ההיריון, וכן עם צוות העובדות בבקשה שיחזרו למרפאות.

"נחזור לשירות שלנו בארבע המרפאות בטקסס ונעזור לכמה שיותר נשים מהר ככל האפשר", אמרה איימי הגסטרום מילר, נשיאה ומנכ"לית Whole Woman’s Health.

התובע הכללי הרפובליקאי בטקסס קן פקסטון אמר שיעתור נגד ההחלטה. "החלטתה של השופטת שגויה", כתב בציוץ. "אני מגיש עתירה מיד. אוודא שיש לנו כל הכלים המשפטיים לשמור שטקסס תהיה בעד החיים!".

למרות זרם הפעילות המשפטית החדשה וכמה הצלחות מוקדמות, לקבוצות העותרות נגד איסורי ההפלות צפוי מאבק משפטי לא פשוט בכמה מדינות.

בתי המשפט במדינות "הם מרכיב חיוני בווידוא ההגנות ברמת המדינה אבל בתי המשפט לא יהיו מי שיצילו אותנו. זו האמת הקשוחה שכולם ניצבים מולה", אמרה ג'סיקה ארונס, עורכת דין באיגוד זכויות האזרח האמריקאי (ACLU).

פסיקה מ-1973 שהפכה החלטות במאבקים משפטיים ארוכים

בית המשפט העליון ביטל את התקדים שקבעה פסיקת רו נגד ווייד בדיון בתביעה ממיסיסיפי, דובס נגד ארגון בריאות הנשים של ג'קסון. השופט סמואל אליטו, שכתב בשמו ובשם ארבעה שופטים אחרים, אמר שב־1973 בית המשפט שגה בכך שקרא בין שורות החוקה אפשרות להגן על הזכות לבצע הפלות.

חוץ מעידוד ליטיגציה נוספת, הפסיקה הפכה החלטות במאבקים משפטיים שנמשכו שנים בבתי משפט פדרליים, בהם העותרים הסתמכו על רו ועל תקדימים אחרים של בית המשפט העליון, כדי לבטל איסורים נגד הפלות. המקרה החדש ביותר קרה ביום שלישי כשבית משפט פדרלי לערעורים הרשה אכיפה של חוק בטנסי שאוסר על רוב ההפלות לאחר שישה שבועות היריון. החוק נחסם על ידי בית המשפט העליון ב־2020. בטנסי יש חוק נפרד האוסר על כל סוגי ההפלות וכעת הוא אמור להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים.

בטנסי יש תיקון בחוקת המדינה המפרט שהיא לא מגנה על הזכות להפלה, כך שלארגונים התומכים בזכות להפלות מעט אפיקים משפטיים לאתגר את האיסורים במדינה זו.

מושל טנסי ביל לי אמר שההתפתחות של יום שלישי מהווה "עוד הגנה משמעותית על הילדים שעדיין לא נולדו במדינה שלנו".

קול, התובע הכללי מוויסקונסין, טען בתביעה שלו שהחוק של המדינה מ־1849 סותר הוראות חדשות יותר הקובעות פרמטרים קבועים מתי מותר לרופאים באופן חוקי לבצע הפלה. "ספקיות הפלות בוויסקונסין לא יכולות להימדד לפי שתי מערכות של חוקים מנוגדים, ולעם בוויסקונסון מגיעה בהירות", אמר.

קול ומושל המדינה טוני אברס שניהם דמוקרטים, בזמן ששני בתי המועצה המחוקקת בוויסקונסין נשלטים על ידי הרפובליקאים. זה הקשה על המדינה להעביר חקיקה חדשה המבהירה שאלות הקשורות לחוקיות ההליך במדינה.

יושב ראש המועצה המחוקקת רובין ווס, מנהיג רפובליקאי בחקיקה שהיה בין המחוקקים ששמם הוזכר בתביעה, אמר שהאדונים קול ואברס רצו להפר את החוק במקום לעבוד עם המועצה המחוקקת.

"הפלה אינה טיפול רפואי", אמר ביום שלישי. "זה שהמושל והתובע הכללי מנסים להשתמש בבתי המשפט כדי לקיים את החוק זה שגוי בדיוק כמו ההחלטה המקורית רו נגד ווייד".