משפחת הביטקוין הפסידה השנה מיליון דולר ובכל זאת לא נוטשת את המטבע

מאז שמטבע הקריפטו הפופולרי ביותר בעולם הגיע לשיא, "משפחת הביטקוין" הפסידה יותר ממיליון דולר • אב המשפחה, דידי טאיהוטו, מאמין שהביטקוין ימשיך לרדת, אבל בכל זאת רוכש אותו: "כשכל העולם משתגע וכשכולם חושבים שהביטקוין יתרסק, אני עושה 'זום אאוט' ורוכש את המטבע"

דידי טאיהוטו ממשפחת הביטקוין / צילום: Reuters
דידי טאיהוטו ממשפחת הביטקוין / צילום: Reuters

"משפחת הביטקוין" הפסידה יותר ממיליון דולר מאז שהמטבע הדיגיטלי הפופולרי ביותר בעולם הגיע לשיא של כ-69 אלף דולר בנובמבר אשתקד - אבל אב המשפחה, דידי טאיהוטו (Taihuttu), אופטימי כתמיד.

●  הם מכרו הכול ויצאו למסע ב-40 מדינות. משפחת הביטקוין נחשפת 
לאן הולך הביטקוין? התחזית של כלכלני דויטשה בנק 

"אני רוכש ביטקוין מדי יום", אמר בריאיון טלפוני ל-CNBC מהחוף בלאגוס, פורטוגל. "עבורי, הלקח שלמדתי בשני המחזורים האחרונים הוא - כשכל העולם משתגע וכשכולם חושבים שהביטקוין יתרסק, אני עושה 'זום אאוט' לאט ורוכש את המטבע".

בשנת 2017, טאיהוטו, אישתו ושלוש בנותיו מכרו את כל מה שהיה בבעלותם, כולל ביתם הפרטי, תמורת מטבעות ביטקוין. זה היה עוד כשערך ביטקוין אחד עמד על כ-900 דולר. כעת, המטבע נסחר בפחות מ-20 אלף דולר.

לאורך הדרך, טאיהוטו מכר את המטבעות שלו ולאחר מכן רכש ביטקוין שוב, סוחר ברגעים המתאימים. "אלה חיי הביטקוין", אמר. לדבריו, הוא מכר כ-15% מהאחזקות הכוללות של המשפחה בביטקוין כשהמחיר ירד לרמה של 55 אלף דולר בסוף נובמבר. "55 אלף דולר היה עבורי האישור שנרד נמוך יותר", הסביר.

תנודתיות קיצונית היא המחיר שגובה שוק נכסי הקריפטו. בעשור האחרון, הביטקוין חווה שתי תקופות ממושכות של ירידת ערך לפני שהתאושש. ב"חורף הקריפטו" הקודם, בשנת 2018, המטבע איבד יותר מ-80% מערכו לפני שחזר לעלות, ובסופו של דבר קפץ לשיא כל הזמנים בשנה שעברה.

מאט הוגן, מנהל השקעות ראשי ב"Bitwise Asset Management", אמר בריאיון ל-CNBC כי "יש עדיין היבט בקריפטו לפיו אנחנו מחכים לבלתי נמנע, לראות אם ישות נוספת תיכשל, אם מפלת האשראי תימשך". לדבריו, "אם מסגרת הזמן היא שבוע, חודש או אפילו רבעון, אני חושב שעדיין יש תנודתיות משמעותית. אם יש אופק זמן שנמדד בשנים, אז כן - זו הזדמנות מצוינת לחשוב על כניסה לשוק".

יש לאן לרדת

בשש השנים האחרונות טיילה המשפחה ההולנדית ברחבי העולם. אחרי שביקרה ב-40 מדינות, במרץ השנה קיבלה המשפחה מעמד תושבות בפורטוגל - מקלט המס האחרון לנכסים קריפטוגרפיים באירופה, כלומר המקום היחיד שבו יחידים פטורים מכל מס שהוא על מטבעות דיגיטליים.

המיזם האחרון של טאיהוטו הוא הפעלת "בר ביטקוין" באחד מהחופים הפופולריים ביותר בלאגוס, כדי "להוביל באמצעות מתן דוגמה". הוא גם מתכנן להפיץ את בשורת הביטקוין על ידי העברת העסקים באזור לפלטפורמת "Lightning Network" (רשת ברק), המאפשרת ביצוע עסקאות בביטקוין באופן מהיר וזול. "אני חושב שזה ייקח בערך שישה חודשים, וכל החוף הזה יקבל ביטקוין", ציין.

דרך החיים של משפחת טאיהוטו עמדה במבחן בשנה האחרונה. על שוק הקריפטו עברו כמה חודשים קשים - מחירי המטבעות צנחו וכמה מהחברות הפופולריות ביותר בתעשייה, כמו צלזיוס, קרסו. לפי אתר "coinmarketcap", מטבע ביטקוין אחד שווה כעת כ-19,110 דולר, מטבע את'ריום שווה 1,062 דולר ומטבע ריפל (XRP) שווה כ-0.31 דולר.

הכאוס הרתיע את המשקיעים ומחק ערך של יותר משני טריליון דולר תוך חודשים ספורים, מה שמחה חסכונות של סוחרים פרטיים שהימרו בגדול על מיזמי קריפטו שנחשבו ל"השקעות בטוחות". ביום חמישי האחרון סגר הביטקוין את הרבעון הגרוע ביותר מאז 2011.

הכלל המשפחתי שנועד לשמור על ההון

כדי להישאר "מקורקעת רגשית" כשהיא מתמודדת עם רמה כזו של תנודתיות, המשפחה ההולנדית פועלת לפי מה שהם מכנים "כלל ה-70/30". בכל זמן נתון, משפחת טאיהוטו מחזיקה 70% מנכסי הקריפטו שלה בארנק קר (ארנק דיגיטלי שלא מחובר באופן קבוע לאינטרנט, ויש לחבר אותו פיזית לרשת על מנת לבצע עסקאות, נקרא גם "ארנק חומרה"), ואת ה-30% הנותרים בארנק חם, המאפשר מסחר רציף ושליחה וקבלה של מטבעות בכל עת.

 

לא רק מטבעות ביטקוין נשמרים בארנק החם - משפחת טאיהוטו מחזיקה גם בשילוב של מטבעות יציבים צמודים לדולר כמו USDC, טתר ו-Dai.

"בכל פעם שההון שלנו גדל, אני מוודא ש-70% יהיו בארנק הקר, כך שלא אוכל לגעת בהם משם", הסביר אב המשפחה.

טאיהוטו יצא מגדרו על מנת להפוך את הארנקים הקרים המשפחתיים לקשים במיוחד לגישה: רוב הון הקריפטו של המשפחה מפוזר בכספות סודיות בארבע יבשות שונות, כולל שני מקומות מסתור באירופה, שניים נוספים באסיה, אחד בדרום אמריקה ועוד אחד באוסטרליה. אף אחד מהאתרים האלה לא נמצא מתחת לפני הקרקע או על אי מרוחק, אבל המשפחה אמרה ל-CNBC שמאגרי הקריפטו שלה מוסתרים בדרכים שונות ובמגוון מיקומים, החל מדירות להשכרה ובתי חברים ועד למחסנים להשכרה.

"מכיוון שאנחנו נוסעים כל הזמן, אני לא רוצה לנסוע עם הביטקוינים שלי בכיס", הסביר טאיהוטו בריאיון לגלובס באפריל. "הדרך הבטוחה ביותר לאחסן ביטקוינים היא בארנק חומרה. אבל בדרכים עלולים לשדוד אותי, אז בחרתי לא לשאת את הארנקים עליי, אלא לפזר אותם במקומות שונים בעולם.

"אנשים צריכים להבין שכשאתה בוחר שהונך יהיה בביטקוין, אתה בוחר שליטה מלאה בכסף שלך, אבל גם מוטלת עליך האחריות להגן עליו".

המשפחה גם מסתירה את משפטי הסיד שלה ("seed phrases" - קבוצה ייחודית של 12 עד 24 מילים המשמשות לגישה לנכסי קריפטו, ח"א) באותה היבשת כמו הארנק הקר המתאים להם - אך במדינות שונות. מעבר ליתרונות של הגנת סייבר בסיסית, טאיהוטו גם יצא מגדרו כדי להגן על האחזקות שלו מפניו. "אני חושב שאם היו לי את הארנקים האלה איתי, אולי הייתי מעורב יותר רגשית, ואולי כשהייתי רואה את הביטקוין צונח, הייתי תופס את הארנק הדיגיטלי ומתחיל למכור או לקנות", הסביר.

"רגע הרכישה האולטימטיבי"

טאיהוטו מעריך שבמחזור המחירים הנוכחי, הביטקוין יגיע לתחתית של כ-15-20 אלף דולר, ובסופו של דבר יזנק ליותר מ-140 אלף דולר עד 2025. לטענתו, עכשיו זה "רגע הרכישה האולטימטיבי".

עד כה, האסטרטגיה של משפחת הביטקוין עבדה. לדברי טאיהוטו, בשש השנים האחרונות הפורטפוליו של המשפחה צבר יותר מ-2,000%. "לאט לאט, אנשים יבינו שלהיות בביטקוין ו-HODL (אסטרטגיית HODL, שמשמעותה להחזיק ולא למכור. ראשי תיבות של "Hold on For Dear Life", ח"א) זה רווחי יותר מאשר תמיד לנסות לתפוס את המטבע המבוזר ההוא שיגיע לאלפים", אמר.