ניתוח טכני: מדד S&P 500 מסמן - שוב עליות, שוב קצרות טווח

ביום שישי שיקף הגרף הטכני איזון בין כוחות הביקוש וההיצע, שמשמעו חוסר החלטה • אך היה שם מסר נוסף: השוק מתבסס לקראת גל עליות

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני בבורסה גרף מקבוצת קו מנחה

בניתוחים האחרונים שלי הצבעתי על כך ששוק המניות האמריקאי בשל לתיקון. זה היה טרם העלאת הריבית, שזעזעה אותו מעט אבל לא חיסלה את האפשרות הזאת. התיקון שיצא לדרך נבלם סביב רמת ההתנגדות ב-3,900 נקודות, ואז נסוג. וכאן למעשה מתחיל הניתוח.

ההגעה של מדד 500 S&P  לרמת 3,945 נקודות הזניקה את המוכרים - תזכורת שהם עדיין כאן. ובאותו יום חווה השוק נר אדום ודומיננטי שמשמעותו שליטה כמעט מוחלטת של המוכרים. היומיים שלאחר מכן שונים לחלוטין; לא ראינו ממש המשכיות. במקום לבסס גל ירידות שידרדר את המדד לשפל חדש, היו היומיים האלה סוג של קרב בלימה. שימו לב לשני הנרות הללו: הם מתאפיינים בגוף קטן הממוקם פחות או יותר במרכז הנר, והמשמעות שלהם היא איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע, שמשמעו חוסר החלטה. אלא שהיה בהם מסר נוסף - השוק מתבסס לקראת גל עליות.

ביום שישי הצצתי מדי פעם בהתנהלות השוק, והיא הייתה דומה ליומיים שקדמו לו. פרץ העליות הגיע בשליש האחרון של היום, והנר שחתם את יום שישי שבר את הרצף היורד. שבירת רצף יורד היא אירוע משמעותי, בעיקר כאשר היא מלווה בסימנים נוספים. מה שהשוק מסמן הוא מהלך עליות נוסף, קצר דוגמת זה שקדם לו. אז תרעננו את רשימות המעקב שהכנתם.

מבנה המחירים שנוצר מעלה את רמת הסיכון 

שתי קבוצות משקיעים מאכלסות את שוק ההון, באשר הוא, ולמעשה כל שוק שאתם יכולים לחשוב עליו - הקונים והמוכרים. לא משנה איך תחלקו אותם, בסופו של דבר בקצה התהליך חייבת להתקבל החלטה: קנייה או מכירה. הגישה הטכנית גורסת שעל המשקיע להבין היטב את הלך הרוח של כל אחת מהקבוצות, כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת עם יחס סיכוי-סיכון חיובי בצידה.

ראשית דבר הן נקודות השיא והשפל. אלו מייצגות את המוכרים והקונים בהתאמה. הבנת מבנה המחירים היא הבסיס לקבלת החלטות. ביום שישי האחרון התרחש שינוי במבנה המחירים, בינתיים רק מצידם של הקונים. העלייה ב-500 S&P יצרה נקודת שפל גבוהה מקודמתה. המסר שמעבירים הקונים הוא שהם מוכנים לשלם עבור אותה סחורה בדיוק מחיר גבוה יותר מששילמו בעבר.

המוכרים הם עדיין בגדר אניגמה. לא ברור מה דעתם והאם הם אוחזים בתפיסה זהה לזו של הקונים. בכל מקרה מבנה מחירים זה מעלה את רמת הסיכון בשוק.

הזמנה ברורה לפעולה  

ההיסטוריה לימדה אותנו שבכל פעם שתיווצר נקודת שפל גבוהה מקודמתה, תיווצר גם נקודת שיא גבוהה מקודמתה. זו הנחת העבודה. מדובר באיתות קנייה אם מתלווה אליו יחס סיכוי-סיכון חיובי. לא אולי, לא בערך, אלא ממש הזמנה לפעולה ברורה. גם אם המונח "בכל פעם" צורם לכם, שהרי שום סימן לא מתממש במלוא מאת האחוזים כידוע, בכל זאת הסיכוי למהלך עליות ולחצייה מעלה של רמת השיא הקודמת - 3,945 נקודות, הוא גבוה.

נחלק זאת לשניים: בטווח הארוך יותר הכיוון נותר מטה ורמת הסיכון גבוהה. העליות האחרונות מתויגות כתיקון טכני שבסיומו גבוהה הסבירות לחידוש הירידות. בטווח הקצר, כלומר ממש השבוע, אמור השוק לעלות מעל לשיא הקודם.