הוצאות הדלק בישראל שברו שיא של כל הזמנים, שוב

ההוצאות על דלק שוברות שיאים: בין ה-29 ל-30 ביוני הן הגיעו ל-175 מיליון שקל • מדובר בשבירת שיא שנייה ברצף, לאחר שגם ביומיים האחרונים של חודש מאי נרשם שיא של צריכת דלק: 156 מיליון שקל

עומס בתחנת דלק טרם עליית המחירים / צילום: כדיה לוי
עומס בתחנת דלק טרם עליית המחירים / צילום: כדיה לוי

הוצאות הדלק בישראל הגיעו ביומיים שבין ה-29 ל-30 ביוני ל-175 מיליון שקל, הכמות הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם, כך על פי דיווח שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומיים בכרטיסי אשראי. מדובר בשבירת שיא שנייה ברצף, לאחר שגם ביומיים האחרונים של חודש מאי נרשם שיא של צריכת דלק: 156 מיליון שקל.

הסיבה למדידה ביומיים האחרונים לחודש היא ההודעה הממשלתית על השינוי במחיר הדלק המפוקח, 48 שעות לפני סוף החודש, כאשר השינוי עצמו מתרחש במעבר בין החודשים. לכן, בחינה של היומיים האחרונים של החודש מאפשרים לבחון את התנהגות הנהגים תחת האינפורמציה המלאה ביותר.

העלייה בצריכת הדלק נובעת הן מהעליה במחירו, והן מהרצון של נהגים למהר ולמלא דלק בסוף החודש לאחר שהם יודעים מה יהיה מחירו בחודש הבא. בין יוני ליולי 2022 התרחשה עליה ניכרת במחיר לליטר, מ-7.72 ל-8.08 שקלים.

השיא אינו רק בהוצאות הדלק, אלא גם בכמות הממולאת במיכלים: 22.7 מיליון ליטרים ביומיים האחרונים של החודש, לעומת ממוצע של 15.9 מיליון ליטר ביומיים האחרונים של החודשים ינואר עד דצמבר 2021.

גם כאן מדובר בשבירת שיא שנייה ברצף: ביומיים האחרונים של מאי 2022 הנהגים מילאו 22.2 מיליון ליטר, לעומת 14.6 מיליון ליטר ביומיים האחרונים של חודש אפריל. בנוסף, מדובר בפעם הראשונה שבה הוצאות הדלק ביום בודד עולות על 100 מיליון שקל - 100.3 מיליון שקל ב-30.6, לעומת 89 מיליון שקל ב-31.5.

מחירי הדלק הגבוהים, כך נראה, אינם מרתיעים את הנהגים מלמלא את המיכלים. או לפחות - האפקט של העלייה הצפויה במחירים חזק יותר, שכן נהגים מעדיפים למלא את המיכל ב-48 השעות האחרונות של החודש לפני שהמחיר עולה.