מבקר המדינה: עיריית חריש מתבססת על מענקי מדינה והעיר נותרה תקועה מבחינה תחבורתית

לפי הדוח, המועצה המקומית מסתמכת על מענקי מדינה עקב אי תכנונו של אזור תעסוקה שהיה נותן לה הכנסות שהיו הופכות אותה לעצמאית • במצב כיום יש מחסור של מאות אלפי מ"ר תעסוקה ואין סיכוי שהעיר תהפוך לעצמאית

חריש / צילום: איל יצהר
חריש / צילום: איל יצהר

מחסור בשטחי תעסוקה גורם לעיר חריש להיות גירעונית, ונכון לעכשיו לא נראה כי יש פתרון מהיר למצב, שכן בעיר חסרים כמעט חצי מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. כך עולה מדוח מבקר המדינה.

4,840 מבנים מסוכנים, חוק העזר לא עודכן 50 שנה - אך השלטון המרכזי אדיש
הטריק של הרשויות המקומיות לקבלת פטורים ממכרזים
הכשלים לא טופלו למרות הדוח הקודם: המבקר נגד הטיפול ברישוי ובאסדרה של הקורקינטים
הפסולת נערמת, אבל בעוד כארבע שנים לא יישארו שטחי הטמנה בישראל

אין מדובר בהפתעה, שכן גם בביקורת קודמת שהתקיימה ביישוב צוין, כי בהיעדר פתרון הנראה לעין בעניינו של אזור תעסוקה שייצור למועצה המקומית מקור הכנסה, יש חשש שהרשות לא תוכל לאזן את תקציבה ממקורותיה העצמיים, וגם לאחר שנת 2019 תהיה תלויה במענקים מהמדינה כדי שתוכל להמשיך לספק שירותים לתושבים.

ואכן בביקורת המעקב עלה כי בהתאם לדוחות הכספיים המבוקרים של המועצה בשנים 2016-2019 היא סיימה את השנים הללו בעודפים תקציביים, אך רק הודות לקבלת מענקים. בלעדיהם היא הייתה מגיעה לגירעונות של 67 מיליון שקל. הבעיות התקציביות של העיר נמשכו גם ב-2020, והגירעון לסוף שנת 2020 היה כ-16.3 מיליוני שקל. באותה שנה קיבלה המועצה מענקים במסגרת תוכנית הייצוב בסך של 6.5 מיליוני שקל.

המבקר מציין, כי לא ניתן מענה לגירעון המובנה בתקציבה, ולפיכך המועצה המקומית (שהפכה באחרונה לעיר) חריש עלולה להיות רשות גירעונית לאורך זמן.

עוד התברר, כי בתוכניות המתאר של חריש לא הוקצה שטח לאזור תעסוקה. בביקורת המעקב עלה, כי עדיין אין פתרון שיביא להגדלת ההכנסות העצמיות של העיר, שחסרים בה 430 אלף מ"ר שטחי תעסוקה מניבים.

בעיה אחרת שמעיקה על היישוב, שהפך באחרונה לעיר הוא הנגישות הגרועה אליה וממנה.

בביקורת הקודמת עלה כי על אף הצורך המיידי בסלילתם של כביש 444 החדש (מצומת חריש עד החיבור עם כביש 9) וכביש 611, שייתנו מענה תחבורתי לתנועה באזור חריש בשנת 2020, אישרו משרד השיכון ומשרד התחבורה רק את תכנונם. בביקורת המעקב עלה כי חלה התקדמות מסוימת ביצירת מענה תחבורתי לתושבי חריש, אולם הפרויקטים התחבורתיים עדיין לא הושלמו וטרם התקבלה החלטה בנוגע לחיבור חריש ישירות לכביש 6.

מעיריית חריש נמסר בתגובה: "אנו מברכים על הליכי הביקורת של מבקר המדינה ורואים בהם כלי חשוב לשיפור עבודת הרשות. אנו שמחים לראות שהמבקר מצא שהעירייה תיקנה בשלמותם את הנושאים המרכזיים שהועלו, ובהם: המבנה הארגוני, קליטת כוח אדם ואיוש משרות, נוהלי עבודה בענייני כוח אדם, מליאת המועצה, טיפול בפניות הציבור והקמת מוקד עירוני. כמו כן, מבקר המדינה מציין לחיוב את העירייה על שהקימה את מרכז שירות לתושב. המבקר מצא גם ליקויים שנמצאים בהליכי תיקון, כמו תכנון והקמת אזור תעסוקה. המרכזיים שבהם באחריות משרדי הממשלה השונים ולא באחריות העירייה.

"באשר לממצאי המבקר בנושא המצב הכספי של העירייה, הרי שבחודש מאי השנה אושרה החלטת ממשלה לחריש שבמסגרתה יוזרמו לעיר תקציבים משמעותיים במטרה להמשיך ולקדם את פרויקט הקמת העיר החדשה. ההחלטה קובעת שיושקעו בחריש ובכבישים שבאזור יותר מחצי מיליארד שקלים במשך 4 שנים, ויאפשרו את המשך תנופת הפיתוח של העיר".