ההאטה בכלכלה הסינית עשויה להפחית את האינפלציה בעולם

בעוד שצמיחה חלשה בסין תהווה מעמסה על כלכלת העולם, היא עשויה גם לגרום להקלה במחירים של מוצרים מסוימים

עובדים ממיינים חבילות שנערמו בבייג'ין לאחר ההקלה בסגרים / צילום: Associated Press, Andy Wong
עובדים ממיינים חבילות שנערמו בבייג'ין לאחר ההקלה בסגרים / צילום: Associated Press, Andy Wong

להאטה בכלכלה הסינית עשויה להיות יתרון לשאר העולם: האינפלציה תיחלש.

הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם הידרדרה השנה לאחר שהתפרצויות קורונה גרמו לסגרים נרחבים וסגירה של מפעלים וחברות. הממשלה הכריזה על כמה מדיניות סיוע, אבל כלכלנים רבים אומרים שיעד הצמיחה של בייג'ינג, 5.5%, הוא שאפתני מדי כל עוד איום של סגרים נוספים תלוי מעל הכלכלה.

● עדיין מתפעלים מיעילות השלטון הסיני? תסתכלו מה עבר על שנגחאי 
● הסגרים האחרונים בסין החלו להכביד על הכלכלה

שנה חלשה מבחינת הצמיחה הסינית עשויה לעכב את הכלכלה העולמית בתקופה בה ארה"ב וכלכלות מפותחות אחרות נכנסות גם הן להאטה, העלייה במחירים סוחטת את ההוצאה הצרכנית ובנקים מרכזיים מעלים את הריביות.

אבל זה עשוי גם להוריד לחצים אינפלציוניים עולמיים. "ברמה גלובלית, זה אולי אומר שצריך פחות שינויים והשינויים יהיו קטנים יותר ברמות הריבית על מנת להיאבק בדינמיקה האינפלציונית שכרגע משקללים", אמר לוגן רייט, מנהל מחקר שווקים סיניים ב­־Rhodium Group, חברת מחקר על כלכלה ומדיניות מוושינגטון.

עלייה במחירי המזון והסחורות בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה החריפה לחץ אינפלציוני שנוצר על ידי מחסור בעובדים, שרשראות אספקה תקועות והתנפלות של האוכלוסייה על מוצרי צריכה בזמן המגפה וביציאה ממנה.

צופים עליות ריבית

האינפלציה השנתית הגיעה ל־8.6% בארה"ב במאי, שיא של 40 שנה. מנתונים של CME Group אפשר להסיק שמשקיעים צופים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית על קרנות פדרליות, הריבית שלו לטווח קצר, ל־3.5% עד סוף השנה, לעומת 1.6% היום.

הבנק המרכזי של אירופה מתכנן להעלות את הריביות החודש בפעם הראשונה בעשור. הבנק של אנגליה העלה את הריבית חמש פעמים מאז דצמבר. הבנק המרכזי של הודו העלה את הריבית ביוני בפעם השנייה בחודשיים. הבנק המרכזי של אוסטרליה העלה את הריבית במאי בפעם הראשונה בעשור וחזר על המהלך בהעלאה נוספת בחודש שעבר.

ההקלה במגבלות הסגר שנגחאי ובערים סיניות גדולות אחרות בשבועות האחרונים עזרה להרפות מעט את אחיזת החנק על חלק משרשראות האספקה שהייתה גורם תורם לאינפלציה בעולם. נפחי ההובלה הימית לארה"ב בסוף יוני עברו את הרמות שנרשמו בתחילת מרץ, כשמגבלות בריאות הציבור בשנג'ן ושנגחאי הוחמרו, כך אמרה חברת טכנולוגיית השילוח FourKites Inc. העלות של משלוח מכולה לחוף המערבי של ארה"ב מסין ירדה בשבוע שנגמר ב־29 ביוני ב־15% לעומת השבוע שלפניו, על פי המדד הבלטי של Freightos, והיא נמוכה בערך ב־13% ממה שהייתה אשתקד.

כשצווארי הבקבוק בסין משתחררים ישנם גם סימנים לכך שהביקוש במערב למוצרי צריכה דועך ככל שהאינפלציה נוגסת בהכנסות של משקי בית וצרכנים מעבירים את ההוצאות שלהם לתחום השירותים. רשתות קמעונאיות אמריקאיות, כולל טרגט (Target) ו־Bed Bath & Beyond הזהירו מפגיעה פיננסית בגלל עודף מלאי של מוצרים שהצרכנים איבדו את החשק אליהם. ענקית הריהוט בהרכבה עצמית איקאה דיווחה שהמחסנים שלה באירופה עמוסים כפי שהיו לפני המגפה, על פי Ingka Holdings, חברת האם המפעילה את איקאה ברחבי העולם.

"יצואנית של אינפלציה"

זה עשוי להוביל לעוד דחף אנטי־אינפלציוני: אל מול ביקוש מידלדל מסין וממדינות אחרות, יצרנים סיניים עשויים להוריד מחירים, במיוחד אם גם הם סובלים מעודף מלאי, ואם ההשפעה השולית של זה תשוכך על ידי היחלשות היואן הסיני. האינפלציה במחירים ליצרנים בסין האטה במאי בחודש השביעי ברציפות ל־6.4% בהשוואה לשנה שעברה. מלאי המוצרים המוכנים לשיווק אצל חברות סיניות הגיע באפריל לכמות גדולה ב־20% ממה שהיה לפני שנה, קצב הגידול המהיר ביותר מזה עשור, אם כי צבירת המלאי האטה במאי ויוני, כשמגבלות בריאות הציבור הוקלו וצרכנים סינים רכשו חלק מהמוצרים.

ובכל זאת, ההשפעה של סין על האינפלציה העולמית לא תהיה חד כיוונית. מדיניות האפס קורונה של הממשלה עדיין עלולה להוביל לסגרים נוספים ואלה יגרמו לצווארי בקבוק חדשים בשרשראות אספקה עולמיות. "אם הבעיות האלה יחמירו, סין בהחלט תהפוך ליצואנית של אינפלציה", אמר קנת' רוגוף, כלכלן באוניברסיטת הרווארד.

עוד כיוון שממנו נושבת רוח של חוסר וודאות הוא הסחורות. על מנת לדרבן את הצמיחה, פקידים סיניים מתכננים בליץ תשתיות, שעלול להקפיץ את המחיר בעולם של מרבצי ברזל, נחושת וחומרי גלם אחרים המשמשים בבניית מבנים. ואם השיקום של סין יעקוף את הציפיות, זה בתורו יגביר את הביקוש לנפט ופחם.

הכלכלנים כבר לא מאמינים שסין תצליח להשתקם

אבל כלכלנים רבים לא מאמינים שסין תשתקם כמו שעשתה אחרי שמיגרה את התפרצות הקורונה הגדולה הראשונה בווהאן ב־2020, בהתחשב בירידה בביקוש הזר למוצרים וכן העצבנות של צרכנים וחברות בגלל הסגרים. הוצאה על תשתיות כנראה לא תספיק כדי לאזן את החולשות בשוק הנדל"ן העצום בסין, שהיזמים בו כיום נמצאים בחובות גדולים והצרכנים מהססים בגלל שמחירי הבתים עלו.

שואנג דינג, כלכלן סין בכיר ב־Standard Chartered בהונג קונג, אמר שאפילו אם הביקוש הסיני מעלה את מחירי הסחורות, מה שהמדינה מפיקה כמעצמת ייצור הוא "בעל משמעות גדולה יותר" למגמות אינפלציה בעולם. הלחץ כלפי מטה על מחירי מוצרים המיוצרים בסין גורם לכך שההשפעה נטו של הזרמים הצולבים מחוץ לסין תפעל נגד האינפלציה, אמר שואנג.