סימני משבר: אחרי השיא של מרץ, שכר ההייטקיסטים נחתך ב-8% באפריל

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתוני אבטלה מפתיעים לטובה: שיעור התעסוקה קפץ ליותר מ-62%, שיעור האבטלה הרחב בירידה • השכר הממוצע לשכירים טיפס ב-3.8% בהשוואה לאשתקד • המשבר בהייטק: השכר טיפס בהשוואה לאשתקד, אך נחתך ב-8% בהשוואה לשיא שנרשם בחודש מרץ

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה במשק ממשיך להתמתן והגיע במחצית הראשונה של חודש יוני ל-3.0%, זאת בהשוואה לשיעור של 3.4% במחצית השנייה של מאי. כך לפני נתונים ראשוניים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

נזכיר כי מאז פרוץ הקורונה נהוג להסתכל על שיעור האבטלה הרחב, הכולל את מי שלא חזר לשוק העבודה מכל מיני סיבות (בהם עובדים שהוצאו לחל"ת). בתחילת יוני עמד שיעור האבטלה הרחב על 4.3%, שיפור מהותי בהשוואה לחצי השני של מאי, אז עמד שיעורו על 5.1%.

עוד נרשמה עלייה מרשימה בשיעור התעסוקה בישראל, שעלה מ-61.6% במחצית השנייה של מאי ל-62.1% במחצית הראשונה של יוני. הנתון נמוך יחסית לעולם בשל היעדרות עובדים רבים מהמגזר הערבי (נשים) והחרדי (גברים), וזאת על אף שהוא לא כולל את מי שנעדרו זמנית מעבודתם, שבהם כלולים כל מי שמוגדרים בחופשה ללא תשלום.

מרבית נתוני האבטלה השתפרו ביחס לחודש שעבר, אך בסופו של דבר מדובר ב-186 אלף מחוסרי עבודה על פי שיעור האבטלה הרחב, כאשר נכון לנתוני אפריל האחרון קיימות רק 154 אלף משרות פנויות, שהן 5.08% מכלל המשרות במשק. מנתוני הלשכה עולה שכ-40.7 אלף מכלל מחוסרי העבודה פוטרו כתוצאה מהתפרצות מגפת הקורונה לפני כשנתיים ועוד לא חזרו למעגל העבודה.

השכר הממוצע במשק מטפס

בתוך כך, הלמ"ס פרסמה היום גם את נתוני השכר הממוצע במשק לחודש אפריל. מהנתונים עולה שהשכר הממוצע למשרת שכיר (במחירים שוטפים) קפץ ב-3.8% בהשוואה לאפריל אשתקד, ועמד על 12,061 שקל לחודש. מדובר בעלייה מרשימה גם בהשוואה לאפריל 2019, טרום המגפה, אז עמד השכר הממוצע על 10,716 שקל. יחד עם זאת, בהשוואה לחודש מרץ האחרון, אז עמד השכר הממוצע על כ-12.7 אלף שקל, מדובר בירידה של 5%.

את פסגת טבלאות השכר ממשיכים לכבוש עובדי המידע ותקשורת (הייטק) עם שכר ממוצע של 26,937 שקל לחודש. בתחום ההייטק כולו, שעל פי הלמ"ס כולל גם עובדים בתחום ייצור התרופות, מחקר מדעי, ייצור כלי רכב ושירותי תקשורת, עמד השכר על 27.7 אלף שקל - עלייה של 4.9% בהשוואה לאפריל בשנה שעברה. יחד עם זאת, בהשוואה לחודש מרץ האחרון - שבמהלכו חצה לראשונה השכר הממוצע בענף את רף ה-30 אלף שקל - מדובר בירידה של כ-8%. מספר משרות השכיר בתחום היוו 9.8% מכלל המשרות במשק, בדומה לשיעורן במרץ.

בתחתית טבלאות השכר, כרגיל, עובדי שירותי האירוח והסעדה, עם שכר ממוצע של 5,663 שקל לחודש.

מספר משרות השכיר היה 3.86 מיליון, עלייה של 9.4% לעומת אפריל 2021 (3.53 מיליון) וירידה של 0.4% לעומת מרץ 2022 (3.88 מיליון).