סולגרין ומנורה יקימו פרויקטי אנרגיה באירופה ב-160 מיליון אירו

ישקיעו במיזמי שמש, רוח ואגירת אנרגיה באיטליה, בגרמניה וביוון, לצד מדינות אירופיות נוספות

פרויקט זרחיה של סולגרין / צילום: בילקטריק
פרויקט זרחיה של סולגרין / צילום: בילקטריק

חברת האנרגיות המתחדשות סולגרין חתמה על הסכם עם קבוצת הביטוח מנורה מבטחים, להקמת פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת באירופה, בהשקעה של עד 160 מיליון אירו. הצדדים יקימו שותפויות ייעודיות להשקעה בפרויקטים סולאריים, בתחום הרוח ואגירת האנרגיה, שיוקמו באיטליה, בגרמניה וביוון, לצד מדינות נוספות ב-OECD .

סולגרין , המנוהלת על ידי תום שפרן, תחזיק ב-56% מהשותפות עם מנורה מבטחים, שתעמיד סכום של 60 מיליון אירו לפעילות השותפות. סולגרין תעמיד לפעילות השותפות כ-76 מיליון אירו, נוסף על סכום נוסף של עד 24 מיליון אירו שלא דרך השותפות, כך ש-85% מההון העצמי עבור כל פרויקט יועמד באמצעות השותפות, ו-15% על ידי סולגרין.

בימים האחרונים נרשמת מגמה חיובית בקרב מניות האנרגיה הירוקה, לאחר שנה שבה נרשמה אווירה שלילית כלפי הסקטור. הסיבות הן בעיקר מחירי האנרגיה המזנקים, שמייצרים סביבה חיובית לפעילויות חברות האנרגיה המתחדשת, בעיקר באירופה, וכן דיווחים חיוביים מצד החברות המקומיות על הרחבת פעילותן בחו"ל.

כך אנלייט, החברה הגדולה והוותיקה בתחום האנרגיה הסולארית, אשר נסחרת בשווי של 6.8 מיליארד שקל, דיווחה על רכישת פורטפוליו של חמישה פרויקטים סולאריים ורוח בהיקף של 525 מגוואט בקרואטיה. הפרויקטים יבשילו בשנים 2023 עד 2025 ועלות הקמתם מוערכת ב-400 מיליון אירו.

החברה השנייה בגודלה בענף, אנרג'יקס, אשר נסחרת בשווי של כ-6 מיליארד שקל, פרסמה במקביל עדכון מהותי בנוגע למכירת חשמל בפולין בחמש חוות הרוח שלה במדינה. הכנסותיה בפולין צפויות לזנק עד סוף 2024 בין 470 ל-500 מיליון שקל מעבר לתחזיות העבר שלה, בשל עליית מחירי האנרגיה. מתוך הסכום הזה, במחצית השנייה של 2020 אנרג'יקס צופה תוספת הכנסות של 90-100 מיליון שקל. 

בעלת השליטה בסולגרין היא קרן ההשקעות בתשתיות ג'נריישן קפיטל (50.6%). הפורטפוליו של סולגרין, הנסחרת בשווי של 440 מיליון שקל, כלל נכון לסוף הרבעון הראשון של 2022 פרויקטים מניבים בהיקף של כ-100 מגוואט. כמו כן, לחברה צבר של 234 מגוואט מערכות הנמצאות בשלבי הקמה או לקראת הקמה, ועוד כ-1,500 מגוואט מותקנים בשלבי ייזום שונים. צבר הפרויקטים הכולל של סולגרין, בכל רמות התכנון והביצוע, עומד על 1.8 ג'יגוואט.