שופרסל תובעת את תאגיד המחזור אל"ה: "גזלה מהרשת כספים בגין הפיקדון על בקבוקי המשקה"

שופרסל הגישה תביעה בגובה כ-15 מיליון שקל נגד תאגיד מחזור מיכלי המשקה אל"ה וטוענת כי לא קיבלה במשך שנים ארוכות את מלוא סכומי הפיקדון • ענקית הקמעונות הישראלית מציינת כי בזמן מגפת הקורונה, התאגיד לא פעל לאיסוף הבקבוקים מסניפי הרשת • בתאגיד אל"ה טוענים שמדובר ב"תביעה ביריונית, משוללת יסוד"

משרדי סודהסטרים / צילום: איל יצהר
משרדי סודהסטרים / צילום: איל יצהר

רשת שופרסל הגישה היום (ב') לבית המשפט כתב תביעה בגובה כ-15 מיליון שקלים נגד תאגיד מחזור מיכלי המשקה אל״ה, בטענה כי לא העביר לרשת במשך שנים ארוכות את מלוא סכומי הפיקדון כנדרש, לפי כמויות המכלים שנאספו ברשת. בנוסף, טוענת רשת שופרסל, כי במשך חודשים בזמן משבר הקורונה, בתאגיד אל״ה לא פעלו לאיסוף הבקבוקים מסניפי הרשת, ואילו זו נאלצה להתקשר עם חברות אחרות שיבצעו את הפינוי לאחר שסניפיה התמלאו בפסולת הבקבוקים. תאגיד אל״ה טוענים כי מדובר בתביעה ״ביריונית״, שלא מתיישבת עם הנתונים בפועל.

לפי החוק הקיים בישראל, צרכנים הרוכשים בקבוקי משקה משלמים עבורם דמי פיקדון של 30 אגורות, אותם הם יכולים להשיב לעצמם בעת הפקדת הבקבוקים במרכולים. משם, נאספים הבקבוקים על ידי תאגידי האיסוף הקיימים בישראל, ועושים את דרכם למפעלי מחזור בישראל ובעולם. רשתות המזון האוספות את המכלים משיבות לצרכנים את כספי הפיקדון, מדווחות לתאגיד האיסוף על כמות המכלים בכל שק הנמסר לו, ומקבלות בחזרה את הכסף ששולם לצרכנים, לאחר ספירת המכלים על ידי תאגיד האיסוף, והפחתת מוצרים נוספים שהועברו אילו אלו אינם זכאים בפיקדון, ככל שקיימים. בנוסף, תאגידי האיסוף משלמים לרשתות ״דמי עידוד״ בגובה 5 אגורות למיכל, כדי לתמרץ את איסוף מכלי המשקה.

בכתב התביעה שהגישה, טוענת רשת שופרסל כי תאגיד אל״ה עמו התקשרה לצורך איסוף מכלי המשקה, ״התעשר שלא כדין״ על חשבון שופרסל, כאשר לא השיב לרשת את דמי הפקדון בהתאם לכמות מכלי המשקה שמסרה שופרסל לאל״ה במהלך 7 השנים האחרונות. בפועל, כך לפי הרשת, תאגיד אל״ה הפחיתה את הסכומים המגיעים לרשת בגין מכלי המשקה, בניגוד לתעודות המשלוח שנמסרו בעת איסוף המכלים מהסניפים. לכן, דורשים בשופרסל מאל״ה למסור לבית המשפט תיעוד מפורט אודות מקור הפערים בין דמי הפיקדון המגיעים לרשת בהתאם לכמות מכלי המשקה שנאספו לפי תעודות המשלוח, לצד נימוק להפחתת הסכומים שהגיעו בסופו של דבר לרשת. בנוסף, בשופרסל טוענים כי אל״ה הפר את חובות איסוף המכלים מסניפי הרשת בחודשים ינואר 2020 ועד מרץ 2021, ודורשים על כך פיצוי של יותר מחצי מיליון שקלים.

לתביעה מצורפת תגובת התאגיד לדרישת התשלום שהעבירה שופרסל בטרם הגשת התביעה, באמצעות עורך דינה, אילן סופר. בתשובתם, באל״ה טוענים כי הפערים שמציגה שופרסל באשר לנתוני האיסוף והתשלום בפועל מתעלמים משיטות העבודה בתחום, ושהרשת ״מפריחה לחל האוויר מספרים שהם בגדר ״משאלת לב״, מבלי לציין את מקורם״.

לדברי עורכי הדין אורי קורב ואסף בנמלך, המייצגים את תאגיד אל״ה: ״כתב התביעה טרם התקבל אך מדובר בתביעת סרק המוגשת מטעמים זרים. קדמה לה פנייה חסרת יסוד שנדחתה על ידינו מכל וכל. הדברים כהווייתם והאופן הפסול בו מתנהלת שופרסל בניסיון לקבל סכומים שאינם מגיעים לה תוך כדי ניצול אי סדרים מהותיים בתוך שופרסל יתברר בבית המשפט. תאגיד המחזור פועל ללא כוונת רווח, בשקיפות מלאה ובהתאם להוראות כל דין, ואין בכוונתנו להיכנע לתביעה בריונית וחסרת יסוד״.

תאגיד אלה מצוי בשלבי סגירה

שופרסל עצמה, נתבעה ואף נקנסה על ידי בית המשפט בגין הפרת חוק הפיקדון. שופרסל נתבעה בבית המשפט לתביעות קטנות, לאחר שסירבה לקבל מכלי משקה ״מעוכים״ מלקוח. לטענת התובע, שופרסל הציבה מכונה אוטומטים לאיסוף מכלי המשקה בסניף בחיפה מבלי לוודא כי המכונה מסוגלת לספק מענה למכלים מעוכים, כאשר הסניף לא מספק כל חלופה או גיבוי למכונה בספירה ידנית על ידי עובד אנושי. לפי החלטת בית המשפט, לא הוצג מדוע כוח אדם לא היה יכול לקבל את הפחית במקום המכונה, כאשר המכלים נשאו סימון פיקדון. נקבע כי שופרסל תשלם לתובע 300 שקל עבור כל מקרה בו סירבה לקבל מכלים, ובס״ה פיצוי בסך 2,200 שקל.

שופרסל הייתה בין בעלי המניות של תאגיד אל״ה, עם הקמתו. הרציונל להקמתה היה איגום משאבים על ידי התעשייה, לצורך איסוף בקבוקים מבתי עסק ועמידה ביעדי המחזור שהוצבו בחוק הפיקדון. לאחר הרחבת חוק הפיקדון, הוחלט לפני כחצי שנה לסיים את פעילות תאגיד אל״ה, בהיעדר החלטה רגולטורית על הקמה של תאגיד מוכר לאיסוף ותחרות גוברת בשוק. זאת, לאחר שכלל השותפים בתאגיד החליטו לא להמשיך ולהחזיק בו, ולפנות לגופים פרטיים לשם איסוף הבקבוקים. לשם סגירה מסודרת של התאגיד, נרכשו כל מניותיו על ידי קוקה קולה, והוא מוזג לתוך חברת המשקאות.