אפקט הדומינו בשוק הקריפטו מתרחב, ומאיים לגבות קורבנות נוספים

הטלטלות בענף הנכסים הדיגיטליים החריפו בשבועות האחרונים, והביאו עימן הפסדי ענק במטבעות הקריפטו • הנפילות הללו הולכות ונוגסות במאזנים הפיננסיים של החברות בתעשייה - שחלקן עשויות להגיע בקרוב אל סף פשיטת רגל

אפליקציית VOYAGER / צילום: Shutterstock
אפליקציית VOYAGER / צילום: Shutterstock

הטלטלות בענף הנכסים הדיגיטליים החמירו בשבועות האחרונים. ההפסדים במטבעות קריפטו פערו חורים בדוחות הרווח וההפסד, והביאו כמה חברות אל סף פשיטת רגל.

לאחר ששני מטבעות קריפטוגרפיים קרסו, ומחקו במאי ערך של מיליארדי דולרים, בית הלוואות מאיי הבתולה הבריטיים הורה השבוע לקרן גידור ששרדה כמה ירידות בקריפטו לממש את הנכסים. פלטפורמה אחרת שקרן הגידור הזו היא אחת מהמשקיעות בה, הגבילה את סכום המשיכה, בזמן שהיא מנסה להבין עד כמה הבעיות של קרן הגידור ישפיעו על הנזילות שלה.

כמה שחקנים בקריפטו ביססו קשרים פיננסיים בכל רחבי השוק, והוסיפו לסיכון בכך שלוו והלוו נכסים דיגיטליים ביניהם, ולפחות חברה אחת המעניקה הלוואות, צלזיוס, הסתמכה על משיכה מעירבונות על מנת לתת הלוואות בעצמה.

"הכול מאוד קשור אחד לשני; זה לא היה המצב ב־2018", אמר כריס בנדיסקן, מנהל מחקר בחברת ניהול הנכסים מלונדון CoinShares, בהתייחסות לירידה קודמת בשוק הקריפטו.

בעוד שבקריפטו בעיות אלה חדשות, בעולם הפיננסי המסורתי הן ידועות ומוכרות. בזמן המשבר הפיננסי של 2007-2008, נוהלי ההלוואות של בנקים כללו משכון של נכסים - שימוש בעירבונות על מנת ללוות עוד כסף - והותירו בנקים ללא נזילות. בתקופה שלאחר המשבר, רגולטורים הידקו את הפיקוח.

מחירי נכסים דיגיטליים ירדו באופן דרמטי לצד הימורים ספקולטיביים אחרים בתגובה לצעד של הפדרל ריזרב להעלות את שיעורי הריבית. כאב הראש של תחום הקריפטו גדל במאי, כשהמטבע היציב טרה (TerraUSD) ניתק מההיצמדות שלו לדולר וגרר את הערך של מטבע קשור, לונה (Luna), למצולות. בדרך למטה נמחקו 40 מיליארד דולר.

משקיעים קיבלו טעימה מהאפקטים של מעורבות השקעות קריפטו אלה באלה כשמכירת בזק של הנכסים שתמכו במטבע היציב טרה גרמה ירידה של כמעט 10,000 דולר במחיר של יחידת ביטקוין, לערך של כ־30 אלף דולר.

הבעיות שניצבו מול Three Arrows Capital, קרן הגידור שקיבלה הוראה להתממש לאחר שהייתה מושקעת מאוד בלונה, גלשו גם לבורסת הקריפטו Voyager Digital בשבוע האחרון. ביום שישי הודיעה Voyager שהיא משהה באופן זמני את המסחר, ההפקדות, המשיכות וההטבות ללקוחות נאמנים.

הבורסה הוציאה לקרן Three Arrows מוקדם יותר הודעה על חדלות פירעון, בגלל שהקרן לכאורה כשלה בהחזר הלוואה של 15,250 יחידות ביטקוין ו־350 מיליון דולר ב־USD Coin, אחד המטבעות היציבים (stablecoin). ההלוואה שווה כ־646 מיליון דולר על בסיס המחיר הנוכחי של ביטקוין, 19,400 דולר. מניות Voyager, שנסחרות בבורסה של טורונטו, ירדו השנה ביותר מ־96%. ביום שישי, המפרקים של Three Arrows ביקשו מבית משפט העוסק בפשיטות רגל בניו יורק לעסוק במקרה מאיי הבתולה הבריטיים כדי לאפשר להם לנהל את הנכסים בתוך ארה"ב.

הבעיות הפיננסיות של Three Arrows השפיעו על החברות הקטנות יותר במעגל שלה. חברת המסחר מהונג קונג 8 Blocks Capital אמרה ש־Three Arrows הפסיקה לתקשר איתה לאחר שלכאורה הקצתה באופן לא ראוי מיליון דולר בהון של החברה מהונג קונג. Kyber Network, פרויקט של ביזור פיננסי, הודיע ש"חלק קטן מההון שלו" היה אצל קרן הגידור, והוסיף שהיא לא עונה לניסיונות שלו ליצור קשר.

ב־Three Arrows לא הגיבו לבקשות תגובה.

קריאות מחודשות לקונגרס להעברת חוקים

תחום הקריפטו עדיין מתקיים ברובו ללא רגולציה, ויש מעט חוקים פדרליים הנוגעים ישירות לקריפטו. כמו כן, רשות ניירות ערך (SEC) בוחרת לעסוק במקרים נגד חברות אינדיבידואליות על בסיס אד הוק. הצמיחה בתעשייה - שהייתה שווה יותר מ־3 טריליון דולר בשיאה בשנה שעברה - עברה את יכולת הרגולטורים להדביק אותה, כך אומרים אנליסטים. ההתרסקות של המטבע טרה הביאה לקריאות מחודשות לקונגרס להעביר חוקים הנוגעים לתחום הקריפטו.

בלי בנק מרכזי שיבלע נכסים לא נזילים ויבלום הדבקה מפירמה לפירמה, תחום הקריפטו נוהג לפי ספר הכללים של נכסים מסורתיים. בורסת הקריפטו FTX, בהובלת סם בנקמן־פריד, הגיעה להסכם עם בית הלוואות הקריפטו BlockFi Inc הכולל אשראי של 400 מיליון דולר, ואופציה ש־FTX תרכוש את BlockFi תמורת 240 מיליון דולר. מנכ"ל BlockFi, זאק פרינס, כתב בטוויטר ביום שישי שאירועי השוק הקשורים לצלזיוס ול־Three Arrows השפיעו על החברה באופן שלילי.

ב־BlockFi אמרו שחוו הפסדים בגובה כ־80 מיליון דולר בגלל החשיפה (דרך הלוואה) לקרן הגידור.

ביוני, החברה השנייה של בנקמן־פריד, Alameda Research, נתנה שני קווי אשראי, אחד בשווי 200 מיליון דולר ואחד נוסף בגובה 15 אלף ביטקוין, ל־Voyager. חברת Alameda רכשה נתח בשווי 35 מיליון דולר ב־Voyager במאי.

הצרות של שוק הקריפטו מזכירות את הפעולות של שני מוסדות פיננסיים בזמנים קודמים של אי שקט. ג'יי.פי מורגן התערב פעמיים כדי למנוע התמוטטות כלכלית, לפני שהפדרל ריזרב נוצר ב־1913. יותר לאחרונה, ב־2008, וורן באפט עזר להחזיק בחיים את קבוצת גולדמן זאקס ואת ג'נרל אלקטריק.

עליית המינוף התפוצצה עם קריסת TerraUSD

הבעיות של שוק הקריפטו עלולות להיות רק קצה הקרחון. Three Arrows, לווה גדולה במערכת, ראתה איך הפוזיציות הממונפות שלה ממומשות על ידי בורסות, כולל BotMEX ו־Deribit, לאחר שלא עמדה בדרישות ההון. מדובר בדרישות של מלווים למינוף נוסף מצד הלווים לגיבוי ההלוואות, והן סחפו את תעשיית המסחר בקריפטו במקביל לכך שהערך של מטבעות קריפטו מרכזיים צנח יחד עם המכירות הגדולות בשוק באופן כללי.

משקיע הקריפטו מייק נובוגראץ, שהימר באופן כבד על לונה לפני שהמטבע קרס, מצא קווים מקבילים בין ההתמוטטות בתחום הקריפטו בימים אלה, המונעת על ידי מינוף, ובין ההתפוצצות של Long-Term Capital Management ב־1998, קרן גידור ממונפת מאוד שהקריסה שלה עוררה חשש שתדביק את כל המערכת הפיננסית.

עליית המינוף בקריפטו צומחת כבר שנים והתפוצצה עם קריסתם של TerraUSD ושל בנק-מדומה אחד הקשור אליו, שהציע למחזיקי המטבע היציב הזה ריבית של כמעט 20% אם יפקידו בו את כספיהם, כך אמרה קייטלין לונג, מנכ"לית Custodia Bank, ששואף לספק משמורת ושירותי בנקאות דיגיטליים אחרים למשקיעים מוסדיים.

חברות קריפטו החלו לקחת יותר מינוף לאחר האישור של Grayscale Bitcoin Trust ב־2013. הנאמנות הזו במשך שנים הייתה אחת מכמה השקעות בודדות בביטקוין שמשקיעים ממוצעים יכלו לפנות אליה בבורסה או דרך חשבונות פנסיה. בגלל זה, הערך שלה נסחר פעמים רבות הרבה יותר גבוה מהערך של ביטקוין בשוק הספוט, וכך הרשה למשקיעים להרוויח מהפער. Three Arrows החזיקה כ־6.1% מהמניות של הנאמנות בסוף 2020, על פי דיווח ל־SEC.

המסחר הזה היה כל כך מוצלח שמשקיעים ראו אותו כחף מסיכונים, אמרה לונג. כשנעשה פחות רווחי, בגלל שמוצרים מתחרים נכנסו לשוק, החלו משקיעים לסחור בשווקים עתידיים של הביטקוין, והעריכו שהמחיר יעלה עוד יותר. וכשזה התייבש, פנו לפלטפורמות המייצרות תשואה.

"כל המינוף הזה זרם ממה שהיה בטוח לדברים הפחות בטוחים", אמרה לונג. "עם כל אחת מהמגמות הגדולות האלה, הסיכונים לסוחרים העוסקים במינוף נעשה גדול יותר".

החשבונות הוקפאו, המשיכות נעצרו

משקיעי קריפטו מתכוננים לצרות נוספות. צלזיוס הקפיאה את חשבונות הלקוחות ביוני, ובית הלוואות הקריפטו Babel Finance ובורסת החוזים העתידיים CoinFLEX עצרו את כל המשיכות של הלקוחות. Babel Finance אמרה שהגיעה להסכמים ראשוניים על תקופת ההחזר של חלק מהחובות, אבל לא החלה מחדש במשיכות. CoinFLEX מוציאה 47 מיליון דולר ממטבע נוסף, בתקווה שתתחיל מחדש משיכות של לקוחות לאחר שלקוח אחד גדול שלה עבר ל"נכסיות שלילית".

אל מול האי-ודאות, כמה בתי הלוואות בקריפטו החלו לבקש בחזרה הלוואות מלווים גדולים על מנת לבדוק את בריאותם הפיננסית, בזמן שאחרים החמירו את הגישה למוצרי ההלוואות שלהם.

"יש מחסור בהיצע כשחברות כמו צלזיוס הפסיקו את המשיכות, ויש להן כמות קטנה יותר של נכסים להלוות", אמר אדם רידס, מנכ"ל בית הלוואות הקריפטו Ledn. "עושות שוק רבות שנהגו ללוות כסף מפלטפורמות כאלה מחפשות עכשיו אלטרנטיבה".

לעת עתה, מנהלים בכירים בתעשייה, מקווים שהמשבר הנוכחי הוא חזרה של "חורף הקריפטו" של 2018, שבמהלכו השחקנים הרעים שגרמו לניפוח ולהתפוצצות של הנפקות של מטבעות, נשטפו החוצה מהשוק, וכתוצאה מזה המערכת כולה התחזקה.

"בדיוק כמו ששטפנו החוצה מהתעשייה את כל הקצף של הנפקות מטבעות בשוק השורי האחרון, בסיבוב הזה כל המינוף נשטף החוצה", אמרה לונג.