"משבר כלכלי חמור": הנתון שמחזיר את גרמניה 30 שנה לאחור

עלויות היבוא בגרמניה עברו בכמיליארד אירו את עלויות היצוא, בסימן נוסף לקשיים הכלכליים עמם מתמודדת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה • מה הוביל לשינוי, איך קשורה לכך הפלישה של רוסיה לאוקראינה והאם הגירעון המסחרי של המדינה צפוי להמשיך גם בעתיד?

קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock
קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock

גרמניה, עד לאחרונה אחת מהיצואניות המובילות בעולם, רשמה בחודש מאי גירעון מסחרי בפעם הראשונה מזה יותר מ-30 שנה. עלויות היבוא שלה עברו בכמיליארד אירו את עלויות היצוא, בסימן נוסף לקשיים הכלכליים עמם מתמודדת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה.

המדד המפתיע, שהתפרסם רק אתמול (ב'), נובע מזינוק משמעותי בעלויות יבוא האנרגיה של גרמניה, בגלל עליית המחירים הגלובלית שנוצרה בשל המלחמה באוקראינה והשלכותיה, וגם מירידה קטנה ביצוא הגרמני על רקע קשיי אספקה, מחירים עולים והאטה גלובלית.

הפעם האחרונה שבה רשמה גרמניה חודש עם גירעון מסחרי הייתה במהלך 1991, אחרי האיחוד-מחדש בין מזרח גרמניה לגרמניה המערבית, ובעקבות הטלטלה של המשק על רקע המהלך. מאז, עודף הסחר של גרמניה היה עקבי - ועצום - ועמד על עשרות מיליארדי אירו מדי חודש.

כעת, העלויות הגבוהות של הייצור כתוצאה ממחירי האנרגיה הגבוהים ומהשיבושים בשרשראות האספקה מאיימות לצמצם עוד יותר את היצוא הגרמני, במיוחד בתקופה שבה ישנו חשש ממשי למיתון במדינות אירופה, בארה"ב ובמדינות נוספות.

"המשבר הכלכלי החמור ביותר שלה מאז האיחוד מחדש"

קנצלר גרמניה אולף שולץ, כינס אתמול (ב') בברלין את נציגי העובדים והמעסיקים לפסגה שעסקה בהתמודדות עם המשבר הכלכלי הנוכחי של גרמניה, ועם הזינוק ביוקר המחיה. במקביל, שר הכלכלה רוברט האבק מנסה לנווט את גרמניה אל סופו של משבר אנרגיה שנוצר כתוצאה מהפחתת הזרמת הגז מרוסיה.

שולץ הפציר בארגוני העובדים לוותר על דרישתם לתוספת שכר קבועה ולהסתפק במענק חד-פעמי ללא מס, בנימוק שהדבר ימנע כניסה של גרמניה לספירלת שכר-אינפלציה. נציג המעסיקים אמר לאחר הפגישה כי גרמניה "נמצאת במשבר הכלכלי החמור ביותר שלה מאז האיחוד מחדש".

שולץ גם הבהיר כי "המצב הנוכחי לא יסתיים תוך חודשים". הוא אמר כי "עלינו להתכונן לכך שהמצב הנוכחי לא ישתנה בעתיד הקרוב. במלים אחרות, אנחנו ניצבים בפני אתגר היסטורי".

הגירעון המסחרי נרשם עוד לפני שמגזר התעשייה הגרמני חווה עליית מחירים המשקפות באופן אמיתי את הזינוק במחירי האנרגיה, ועוד לפני אפשרות שהממשלה תבצע קיצוב גז לעסקים במצב של מחסור חמור. גרמניה מנסה להמשיך ולרכוש גז מרוסיה, אולם ב-11 ביולי תופסק העברת הגז בצינור "נורדסטרים" בשל עבודות תחזוקה, ולא ברור אם היא תתחדש. כרגע מאגרי הגז בגרמניה מלאים רק ב-60%, המספיקים לחודש וחצי של צריכה רגילה.

היצוא הגרמני במאי נפל ב-0.5%, בהשוואה לאפריל, בעוד שהיבוא עלה ב-2.7%. "הירידה ביצוא החלה", אמר ל"ניו יורק טיימס" פולקר טרייר מלשכת הסחר הגרמנית. בין הסיבות לירידה החדה ביצוא נרשמת הפחתה משמעותית של היצוא לרוסיה, בשל השפעות הסנקציות של האיחוד האירופי על הסחר בין המדינות. אנליסטים העריכו כי אם עלויות האנרגיה - פחם, גז ונפט - ימשיכו להיות גבוהות באופן חריג, גרמניה תמשיך ותרשום גירעון מסחרי.