שני צדדים למטבע הקורס: בנקמן פריד צובר כוח, צוקרברג מאבד אותו

בורסת FTX, בורסת קריפטו מהגדולות בעולם, חתמה על עסקה לרכישת חברת ההלוואות בלוקפיי (BlockFi), במחיר של עד 240 מיליון דולר (תלוי ביצועים). בלוקפיי נפגעה מקריסת קרן הגידור AC3, שהחלה לקרוס בעקבות נפילתה של חברת צלזיוס • וגם: מטא (פייסבוק לשעבר) סוגרת את הארנק הדיגיטלי שלה עוד בשלב הפיילוט

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / צילום: ויקיפדיה, By Cointelegraph
סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / צילום: ויקיפדיה, By Cointelegraph

גם השבוע החולף היה עמוס אירועים בקריפטו, נזכיר את המרכזיים שבהם:

1. משבר הנזילות מכה בשוק הקריפטו, וממצב כאביר החילוצים והמיזוגים את סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת FTX, בורסת קריפטו מהגדולות בעולם, שצובר כך כוח רב. בשבוע שעבר חתמה FTX על עסקה לרכישת חברת ההלוואות בלוקפיי (BlockFi), במחיר של עד 240 מיליון דולר (תלוי ביצועים). בלוקפיי הוערכה רק לפני שנה בשווי 5 מיליארד דולר. במסגרת העסקה FTX מעניקה לבלוקפיי אשראי בגובה 400 מיליון דולר, לאחר שלפני שבועיים היא העניקה לה אשראי בסך 250 מיליון דולר.

בלוקפיי נפגעה מקריסת קרן הגידור AC3, שהחלה לקרוס בעקבות נפילתה של חברת צלזיוס. אין זו הפעם הראשונה שבנקמן פריד מחלץ גופים ממצוקת נזילות ורוכש אותם, כשרק במפולת האחרונה בשוק הוזכר שמו בהקשר של לפחות שלושה חילוצים, בהם של חברת ה-DeFI צלזיוס, מתחום הפיננסים המבוזרים. זה לא יצא לבסוף לפועל, וצלזיוס נכנסה להליכי פיטורים וארגון מחדש של העסק.

2. מטא  (פייסבוק לשעבר) סוגרת את הארנק הדיגיטלי שלה עוד בשלב הפיילוט. לאחר שנתקלה בהתנגדות הרגולטורים להנפקת המטבע שלה, מטא שינתה כיוון ופתחה ארנק בשם NOVI, שהפעילות בו הייתה במטבע יציב צמוד-דולר - PAX דולר (SDP). בשלב הפיילוט הארנק היה פעיל בארה"ב ובגואטמלה, אך פחות משנה לאחר שהושק, מטא סגרה את הפעילות, תוך הבהרה כי הלקוחות יכולים למשוך את הכסף שהפקידו ולהעביר לחשבונות בשתי המדינות הללו.

3. תקנות מדידת הסיכון הנהוגות בבנקים עוברות התאמה לקריפטו: בשבוע שעבר התעדכנו תקנות באזל - שלפיהן נקבעים ונאמדים סיכונים שונים של הבנקים במערכת המסורתית - כך שהן ידרשו מבנקים הפועלים בתחום הקריפטו לרתק כרית הון עבור כל פעילות שלהם. זאת במטרה להתאים את הרגולציה הפיננסית כך שתפעל באופן מסונכרן עם עולם הקריפטו.