יולי האדום: ארבע חברות הייטק קיצצו מאות עובדים ביומיים

ביזאבו נפרדה מ-30% מעובדיה, איטורו פיטרה 100 עובדים, חד הקרן ורביט פיטר כ-60 עובדים ולייטריקס הירושלמית קיצצה 80 עובדים, מתוכם 70 בישראל • חדי הקרן הלא-רווחיים מנצלים את תחילת הרבעון והחציון החדש לניקוי שולחן

פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock
פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock

חודש יולי מסמן לא רק את תחילתו של רבעון, אלא גם של חציון חדש, וחדי הקרן הלא-רווחיים מנצלים את התאריך הסמלי לניקוי שולחן. היום (ג') הצטרפו לרשימת המקצצים איטורו, שפיטרה מוקדם יותר 100 עובדים, כ-6% מתוך כלל עובדיה, והערב נודע כי גם ורביט, חד הקרן הענק המציע שירותי תמלול וגייס מאז היווסדו 530 מיליון דולר, מפטר כ-60 עובדים מתוך כ-580 עובדים, מהם עשרות בודדות בישראל, כחלק מתהליך שינוי ארגוני נרחב הכולל חלוקה לחטיבות עסקיות הפועלות לפי יחידות רווח והפסד. על מנת לסייע לה בתהליך, גייסה החברה את אלון קלומק כסמנכ"ל עסקי גלובלי. אתמול, פיטר חד הקרן הירושלמי לייטריקס 80 עובדים, מתוכם 70 בישראל, במסגרת מהלך שינוי אסטרטגי שמטרתו לעבור ממודל עסקי של מכירת אפליקציות בחנויות אפל וגוגל למתן שירותים לכלכלת היוצרים.

ורביט הוא אחד הסטארט-אפים המורכבים שפועלים בישראל, כיוון שהמודל העסקי שלו אינו כולל רק מכירת תוכנה כמקובל, אלא משלב בין טכנולוגיה לשירות אנושי, מה שיוצר סוג של "אובר" למתמללים. על מנת להשתלט על שפות רבות, רכשו בחברה מספר חברות תמלול, מה שעשוי אולי להסביר את צמיחת היתר של החברה בחצי השנה האחרונה.

ורביט עובדת עם מעל 2,000 לקוחות בתחומי האקדמיה, המשפט והמדיה ומציעה להם שירותי תמלול של וידיאו ואודיו. בין הלקוחות נמנים ערוצים כמו CNN ו-NBC לצד אוניברסיטאות כדוגמת הרווארד, סטנפורד, לונדון ביזנס סקול וקרוסרה. כ-98% מעבודות התמלול שמבצעת ורביט הן באנגלית ולפי ליבנה הכנסות החברה הגיעו ל-100 מיליון דולר השנה, קפיצה של פי שישה לעומת 2020.

ורביט הוקמה ב-2017 על ידי ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי. שלף ובן צבי היו האנשים הטכניים שבנו את המערכת של ורביט בתחילת הדרך, אך כיום אינם פעילים בחברה ומכרו את החזקותיהם. לאחר הפיטורים, החברה מעסיקה כיום 520 עובדים בישראל, אוקראינה וארה"ב.

סטארט-אפ נוסף שמבצע מהלך גדול של פיטורים הוא ביזאבו, שמפתח תוכנה לעולם ארגון הכנסים, שמאפשרת גם שידור מקוון שלהם, תוספת שהחברה פיתחה בימי הקורונה. ביזאבו, שנבחרה ב-2020 לסטארט-אפ המבטיח של גלובס, מפטרת 30% מתוך כ-400 עובדים, כאשר בישראל יפוטרו 35 מתוך 120 עובדי החברה.

״זה אחד הרגעים המאתגרים ביותר איתם התמודדנו מאז הקמת החברה״ מסר ערן בן שושן, המנכ״ל וממייסדיה של ביזאבו, ״ההחלטה הייתה קשה, אך היא הנכונה עבור העובדים, הלקוחות ובעלי המניות של ביזאבו״.