האינפלציה וההאטה בביקוש גררו את מחירי הנפט למטה

הנפט האמריקאי (WTI) ננעל אמש במחיר של פחות מ־100 דולר לחבית בפעם הראשונה מאז מאי

נפט / צילום: Shutterstock, RachenStocker
נפט / צילום: Shutterstock, RachenStocker

האטה בביקוש וחששות ממיתון עזרו להוריד את מחיר הנפט האמריקאי (WTI) למחיר של פחות מ־100 דולר לחבית, שינוי חד מרמות המחיר הגבוהות שנרשמו בחודשים האחרונים.

מחירי הנפט טיפסו מוקדם יותר השנה בגלל שהמלחמה באוקראינה קטעה קווי אספקה והפתיחה מחדש של העולם לאחר המגפה הגדילה בבת אחת את הביקוש. הצעד הזה תרם לאינפלציה העיקשת שאחזה בכלכלות הגדולות של העולם ב־2022. תחזיות הצמיחה מתקדרות בגלל שבנקים מרכזיים מנסים להשתלט על האינפלציה על ידי צינון הפעילות הכלכלית, מה שמושך מטה את תחזיות הסוחרים לגבי הביקוש העתידי לנפט.

חוזים על נפט ברנט, הבנצ'מרק הבינלאומי, ירדו ב־10.73 דולר, או 9.5%, ל־102.77 דולר לחבית ביום שלישי. נפט WTI, הסטנדרט האמריקאי, סיים בירידה של 8.93 דולר, או 8.2% ונמכר עבור 99.50 דולר לחבית, הפעם הראשונה שהמחיר יורד מתחת למאה דולר מאז תחילת מאי, ובאחוזים מדובר בירידה הגדולה ביותר מאז אפריל.

לפני רק פחות מחודש, חוזים עתידיים על ברנט נסחרו מעל 120 דולר לחבית, כשהיה לחץ על ההיצע העולמי בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

הנהגים מצמצמים נסיעות בגלל התייקרות הדלק

המלחמה לא מראה סימנים מידיים של דעיכה, אבל תשומת הלב של הסוחרים עוברת לאפשרות שירידה בצמיחה הכלכלית עשויה לצנן את הביקוש לדלק. הוצאות הצרכנים וההזמנות התעשייתיות מראות סימני האטה לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, ובכך מודגשים החששות ההולכים ומתגבשים של המשקיעים לגבי האפשרות למיתון.

מחירי הדלק הממוצעים ברחבי ארה"ב ירדו ל־4.80 דולר לגלון, משיא של יותר מ־5 דולר לגלון שהכה בנהגים בחודש שעבר, על פי AAA, איגוד הנהגים האמריקאי. הדלק עדיין יקר ביותר מ־50% לעומת מחירו לפני שנה, ובגלל זה נהגים מצמצמים נסיעות.

בהסתכלות רחבה יותר, הסוחרים בנפט הגולמי חשים את משקל הסנטימנט השלילי שהוזיל את סל הסחורות, עם התקדרות התחזית הכלכלית, כך אמר ג'ים ריטרבוש, נשיא חברת הייעוץ על נפט Ritterbusch & Associates. המדד של S&P על מחירי סחורות באופן כללי ירד ב־6.4% אמש.

"האצת הציפיות למיתון במחצית השנייה של השנה הפעילה משקלה על מגוון סחורות, והנפט נסחף בזה במידה רבה", אמר ריטרבוש.

הירידה במחירים מכריחה חלק מהסוחרים להוריד הימורים שוריים על נפט גולמי, הוא אמר, ומחריפה את המכירות הגדולות(selloff).

כמה סוחרים באנרגיה התמקדו באינדיקטורים לפיהם הביקוש לדלק מתמתן כבר עכשיו. על בסיס חישוב של ממוצע לארבעה שבועות, הביקוש ירד בערך ב־2% בקצב שנתי עד 24 ביוני, על פי המנהל הפדרלי למידע על אנרגיה.

באותה עת, חברות נפט הגיבו בהדרגה למחירים של 100 דולר לחבית על ידי פעילות להגדלת הייצור, תהליך שיכול להביא יותר נפט גולמי לשווקים בהמשך השנה ולהביא הקלה נוספת במחירים, כך אמרה לואיז דיקסון, אנליסטית ב־RystadEnergy. החברה העלתה באופן הדרגתי את התחזית שלה לייצור נפט גולמי בארה"ב בחודשים הקרובים, אמרה.

הדולר האמריקאי המתחזק היה עוד גורם המושך כלפי מטה את מחירי הנפט בימי מסחר אחרונים. הדולר המשיך לטפס כנגד מטבעות מרכזיים אחרים, ועלה קרוב לערך הגבוה ביותר שלו לעומת האירו ב־20 שנה. כשהדולר נעשה יקר יותר לזרים, כך נעשה גם המסחר בסחורות שמחירן נקוב במטבע האמריקאי.

האנליסטים לא צופים הקלה משמעותית במחירי הדלק

גם מניות הקשורות לאנרגיה נפגעו, כשהפסידו כ־4% ביום שלישי, הירידה התלולה ביותר מכל 11 התחומים שמדד S&P 500  עוקב אחריהם. המדד עצמו רשם עלייה של 0.2%, מדד דאו ג'ונס  ירד ב־0.4%, בעוד שמדד נאסד"ק  התקדם ב־1.8%, ופיצה על הפסדים קודמים, ביום המסחר הראשון בשבוע שהתקצר בגלל חופשת יום העצמאות.

חוץ מחששות המיתון, הירידה הטיפוסית בקיץ בשווקים חקלאיים גרמה לספקולנטים לסגת מסחורות, שבשלב מוקדם יותר בשנה היו הימור פופולרי אצל מנהלי קרנות שרצו להגן על שאר תיק ההשקעה מעליות המחירים. "קרנות גידור מורידות ז'יטונים מהשולחן", אמר דייב וויטקומב מ־Peak Trading Research.

אנליסטים הזהירו שהירידה במחירי הנפט הגולמי עלולה להביא הקלה פחות גדולה מהציפיות לנהגים ולצרכני דלק אחרים. הסיבה לכך היא מגבלות יכולת הזיקוק בעולם, שיצרו פער בין מחיר הדלק המזוקק למחיר הנפט הגולמי שהוא גבוה מהרמות הטיפוסיות.

אין הרבה פתרונות מהירים, בגלל שהפעלת מזקקות חדשות היא עניין של שנים, וחששות של פעילי איכות הסביבה לגבי דלקי מאובנים פעלו נגד השקעות חדשות בתחום, כך כתבו אנליסטים של גולדמן סאקס בהודעה שפרסמו בסוף השבוע שעבר.

"כל עוד יכולת הזיקוק נותרת בלחץ בארה"ב ובאירופה, הולך להיות פער גדול ונמשך בין מחירי הנפט הגולמי ומחירי המוצרים המזוקקים האלה", אמרה דיקסון.