מעל ל-120 דולר לחבית: מחירי הנפט עולים לאחר שסין הסירה חלק מסגרי הקורונה

החרם של האיחוד האירופי על כל הנפט שיובא ליבשת מרוסיה על גבי ספינות מוסיף ללחץ כלפי מעלה על המחירים

מחירי הנפט מרקיעים / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk
מחירי הנפט מרקיעים / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk

מחירי הנפט עלו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מזה יותר מחודשיים ביום שני, בעקבות היציאה המהוססת של סין מסגרי הקורונה.

מאמץ מחודש של מנהיגי האיחוד האירופי לחתום על הסכם שיאסור על יבוא רוב הדלק הרוסי' הוסיף גם הוא ללחץ כלפי מעלה על המחיר.

שתי התחזיות יחד - עלייה בביקוש באסיה וצמצום האספקה היוצאת מרוסיה - העלו את מחירי הבנצ'מארק: נפט מסוג ברנט, שנקבע למשלוח ב־1 ביולי עלה ב־1.9% למחיר של 121.67 דולר לחבית. מדובר במחיר הגבוה ביותר לחבית מאז תחילת מרץ. מאז הירידה בצריכת הדלק בסין הקטינה את הביקוש העולמי והורידה את מחירי הנפט הגולמי מהשיא שלהם ב־2022, כ־139 דולר לחבית.

"אם אתה מוסיף את הסרת המגבלות בשנחאי, פתאום צד הביקוש של המשוואה נראה יותר אטרקטיבי ממה שנראה לפני שבוע", אמר טמאש וארגה, אנליסט בחברת המסחר PVM Oil Associates.

פול הורסנל, מנהל מחקר סחורות ב־Standard Chartered, אמר שסגרי הקורונה הקטינו את הביקוש הסיני לנפט בכ־1.2 מיליון חביות ביום במאי. כשהסגרים צפויים לדעוך, רוב הביקוש אמור לחזור, וזה יביא את הצריכה הסינית לקרוב ל־16 מיליון חביות ביום, כך אמר הורסנל. העולם צורך כ־100 מיליון חביות ביום.

עליית מחיר הברנט צפויה במאי להגיע ל־11.3%, ההתייקרות הגדולה ביותר בחודש אחד מאז ינואר, חודש לפני שפלשה רוסיה לאוקראינה. המסחר בנפט אמריקאי (WTI), הבנצ'מרק האמריקאי, לא היה פתוח ביום שני בגלל יום הזיכרון בארה"ב.

מחיר גלון דלק בארה"ב מזנק

הראלי במחירי הנפט מאיים להגביר את האינפלציה בארה"ב ובמקומות אחרים, ולשמור על הלחץ על הבנקים המרכזיים להעלות את שיעורי הריבית. מחירי דלק ודיזל זינקו לרמות שיא בארה"ב בשבועות האחרונים, בדיוק מתי שנהגים מתכוננים לעונת הנסיעות של הקיץ.

מחירי הדלק הממוצעים בארה"ב עומדים על שיא של כל הזמנים: 4.619 דולר לגלון, על פי איגוד הנהגים האמריקאי AAA, לעומת 3.045 דולר לחבית לפני שנה.

נתוני אינפלציה שפורסמו באירופה ביום שני הראו עלייה במחירים לצרכנים בגרמניה החודש בקצב המהיר ביותר מאז 1973. עלייה שנתית של 38% במחירי האנרגיה היא לכל הפחות חלק מהסיבה לאינפלציה הגבוהה.

הגורם העיקרי לעלייה במחירי הדלק לתחבורה, כך אומרים אנליסטים ומנהלים בתחום האנרגיה, הוא היעדר הספק נוסף במזקקות להמרת נפט גולמי לדלק ומוצרים מזוקקים אחרים. העלייה במחירי הנפט הגולמי לרוב גורמת לעלייה במחירי הדלק במשאבות לאחר כמה שבועות, עם זאת, אחרי שהמזקקות מעבירות את העלייה בעלויות התשומה שלהן לצרכנים.

יציאת סין מהסגרים אמורה להעלות את הביקוש לנפט בזמן שיש ירידה עולמית באספקה של כמה סוגי דלק. סגן ראש העיר של שנחאי וו קינג אמר בסוף השבוע שהרשויות יקלו השבוע במגבלות המוטלות על חברות והן יוכלו לחזור לפעילות.

הממשלה בשנחאי הציגה גם תוכנית בת 50 נקודות להאצת השיקום הכלכלי. הצעדים כוללים קיצוצי מסים לחברות וסובסידיות לרכישת מכוניות חשמליות.

האיסור של האיחוד האירופי על יבוא נפט רוסי, נושא שבשבועות האחרונים היה בדיונים ממושכים, ימתח עוד יותר את שרשראות האספקה העולמיות. 

אפילו עם ההחרגה הנוגעת ליבוא דרך צינורות, איסור אירופי יהווה מכה גדולה ליכולת הרוסית להפוך את הסחורה הנחשבת ביותר שלה למזומנים. נכון ל־2020, כשלושה רבעים מתוך 2.8 מיליון חביות נפט רוסי גולמי יוצאו לאירופה כל יום דרך נתיבי הים, כך נמסר ממכון המחקר ברויגל.

גרמניה, המייבאת נפט רוסי דרך ההסתעפות הצפונית של צינור דרוז'בה, התחייבה למצוא מקור אספקה חלופי לנפט הגולמי. מבחינת רוסיה, זה מותיר את הונגריה, הרפובליקה הצ'כית וסלובקיה, המייבאות רק 250 אלף חביות ביום דרך ההסתעפות הדרומית של הצינור, כך אומרים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית.

קריסטין פטרוסיאן, אנליסטית בסוכנות האנרגיה הבינלאומית, אמרה שרוסיה תיאבק להעביר את כל הנפט שזרם לאירופה לאסיה על גבי ספינות. "אני לא חושבת שהם יכולים להקצות מחדש כלום", אמרה, והוסיפה שההפלגה מנמלי הים הבלטי לסין לוקחת כ־60 יום, הרבה יותר מזמן זרימת הנפט למזקקות האירופאיות.