הממשלה של ג'ונסון קורסת: שרים בקבינט קוראים לו להתפטר

שרים זוטרים בממשלת בריטניה הצטרפו למרד הפומבי של שרי הבריאות והאוצר נגד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שפרשו אתמול מתפקידם • לפי הדיווחים, חברי מפלגה בכירים הציבו לו אולטימטום לפיו עליו לפרוש או שהם יעזבו את תפקידיהם • ג'ונסון הואשם בכך שהטעה את הפרלמנט ובכך ששיקר לציבור ולחברי מפלגה

רה''מ בריטניה, בוריס ג'ונסון בפרלמנט הבריטי / צילום: Associated Press
רה''מ בריטניה, בוריס ג'ונסון בפרלמנט הבריטי / צילום: Associated Press

ממשלת בריטניה קורסת: גל התפטרויות נוסף נרשם היום (ד'), כאשר שרים זוטרים הצטרפו למרד הפומבי של שרי הבריאות והאוצר, שפרשו אתמול מתפקידם כשהם מטיחים ביקורת נוקבת בראש הממשלה בוריס ג'ונסון. הביקורת היא על רקע אישי והאתיקה הפרטית של ג'ונסון, והרושם המצטבר כי שיקר לציבור ולחברי מפלגה, כך שאינה כרוכה בשינוי-מדיניות אפשרי, אלא מקדמת אפשרות של בחירות בזק או התפטרות מראשות המפלגה והתמודדות של פוליטיקאים שמרנים אחרים על התפקיד.

משלחת של חברי מפלגה בכירים, כולל אפילו נדים זהאווי, שר האוצר הטרי שמונה הבוקר אחרי ההתפטרות של רישי סונאק ושהגן על ג'ונסון באולפני הטלוויזיה הבוקר, נפגשו במהלך הערב והלילה עם ג'ונסון עצמו בלשכת ראש הממשלה בדאונינג 10. לפי הדיווחים, חלקם הציבו לו אולטימטום לפיו עליו לפרוש או שהם יעזבו את תפקידיהם הבכירים. ביניהם גם נאמנים לג'ונסון כמו שרת הפנים פריטי פאטל. לפי הדיווחים מתוך הפגישה, ג'ונסון עדיין מסרב להתפטר.

מסלול אפשרי אחר להדיח אותו יעבור דרך הצבעת אי-אמון נוספת בתוך המפלגה. נראה כי לפי מספר השרים וחברי המפלגה שהרחיקו את עצמם מג'ונסון ואמרו כי אינו כשיר יותר להנהיג את המפלגה, יש רוב למצדדים בהדחתו. אך מבחינה פורמלית, הצבעת אי-אמון יכולה להתרחש רק בעוד שנה, משום שג'ונסון ניצח בהצבעת האי אמון הקודמת שהתקיימה לפני כחודש. ועדת 1922, הקובעת את הכללים, התכנסה היום לישיבת חירום אך החליטה לא לשנות את התקנות כך שתוכל להתבצע שוב הצבעת אי-אמון באופן מיידי. במקום זאת, ביום שני ייבחרו מחדש חברי הוועדה עצמה, ואם יהיה רוב למתנגדים לג'ונסון בסיעה, הרי שהם יוכלו להשתלט על הוועדה ולקבוע אי אמון בהקדם האפשרי.

קרוב ל-40 חברי פרלמנט קראו לג'ונסון להתפטר

בזה אחר זה התפרסמו היום מכתבי התפטרות נוספים. כמו אלו שפורסמו אתמול, מצד שר האוצר רישי סונאק ושר הבריאות סאג'יד ג'אוויד, הם תוקפים ישירות את חוסר האמינות של ג'ונסון ואת הפגיעה שלו בתדמיתה של המפלגה השמרנית. קרוב ל-40 חברי פרלמנט הביעו ביקורת נוקבת על ג'ונסון וקראו לו להתפטר, מהם 11 שרים זוטרים.

ג'ונסון הואשם בכך שהטעה את הפרלמנט כשאמר שלא עבר על הגבלות הקורונה במהלך הסגרים שהוטלו בממלכה, ולאחר מכן התגלה כי השתתף במסיבות ובאירועים במשרד ראש הממשלה. בימים האחרונים נחשף כי הוא גם עודכן על מעלליו המיניים וטענות להטרדות מיניות של השר לשעבר כריס פינצ'ר, שמונה לסגן המצליף של סיעת השמרנים בפרלמנט. ג'ונסון אמר בתחילה שלא עודכן, אך לאחר מכן נמסר מלשכתו כי "שכח".

התקרית האחרונה מסתמנת כקש ששבר את גב הגמל. השר הזוטר וויל קווינס, שהיה זה שנשלח אל האולפנים ביום שני כדי להכחיש שראש הממשלה ידע שפינצ'ר חשוד בהטרדה מינית של שני גברים במועדון חברים פרטי בלונדון, הודיע הבוקר על התפטרותו. הוא אמר כי הוטעה על ידי "דאונינג 10", וכי בשל דבריו "שהוכחו כעת כבלתי מדויקים" - "אין לו ברירה" אלא להתפטר. הוא עקץ את ג'ונסון ואמר כי "יושרתו אינו מאפשרת לו להישאר בתפקיד".

אחריו התפטרו מספר שרים זוטרים נוספים. אחד מהם כתב ישירות לג'ונסון כי הוא "חסר אמון באופן מוחלט ביכולתך להמשיך ולהנהיג את המדינה". גם חברי מפלגה שתמכו בג'ונסון בהצבעת האי-אמון לפני כחודש הודיעו רשמית כי הם אינם תומכים בו יותר על רקע פרשת פינצ'ר.