10 מאפיות נסתרות ששווה לנסוע בשבילן ברחבי הארץ

חלת הקרואסון המקורמלת בפרדס חנה, הפיתות עם האניס בנצרת, הקרואסונים הצבעוניים בגולן, המאפים השוודיים בתל אביב או הפריזאיים באשדוד • אם אתם בסביבה, וגם אם לא

מאפים במטרלו / צילום: שניר גואטה
מאפים במטרלו / צילום: שניר גואטה

אפרת רענן עלתה בחשבון האינטסגרם שלה (watch eat) על השאיפה לממש פנטזיה של פודיז רבים: לאתר ברחבי הארץ עצירות סודיות לנשנוש. נקודות זערוריות, לרוב ברמה של עגלת קפה באמצע הדרך לשום מקום, שמגישות קפה מצוין ומשהו קטן ליד. לא מסעדה, לא בית קפה - במקרים רבים גם בלי מקומות ישיבה. כך היא נועצת, בחריצות והתמדה ראויות להערכה, נקודות עצירה לאורך כבישי הצפון, למרגלות הכרמל או בנגב.

בשנים האחרונות גם מאפיות הבינו את הפוטנציאל של פודיז שמגיעים ממרחק ולא רוצים לקחת הביתה לחמים ועוגות (טוב, לא רק), אלא רק לחטוף משהו על הדרך, אפילו בעמידה. רגע לפני סוף השבוע - 10 מאפיות ברחבי הארץ ששוות עצירה אם אתם בסביבה.

נצרת: משהדווי וממתקי הידידות

הרבה ליטוש עוד נחוץ לבירת הגליל עד למיצוי הפוטנציאל הענק של העיר כמרכז עלייה קולינרי לרגל - בתשתיות, בשילוט מאיר עיניים של שמות ומספרי הרחובות ועוד. עד שזה יקרה - אפשר עדיין ליהנות מהאותנטיות של השוק העירוני, דוכני העראיס והחומוסיות (וממסעדת לונא הנהדרת!).

שתי נקודות לעצירה קצרה הם אל משהדווי, לא רחוק מכיכר המעיין - מאפייה קטנה, בלי הדר ורושם, אבל עם מאפים מסורתיים מצויינים, כמו פטאייר במילוי עשבי בר (בעונה) וטעבה - פיתות עבות ורכות, על גבול הפוקאצ'ה ובניחוח אניס, עם עיטור הטבעה ייחודי. הנקודה השנייה היא ממתקי הידידות (אלסדאקה) - שמתמחה בכנאפה ובבקלאווה. חפשו את אצבעות הבקלאווה הקטנטנות.

ממתקי הידידות. רחוב 4011 מספר 66. פתוח בשבת. מאפיית אלמשהדווי. אל-בישארה 49 נצרת. פתוח בשבת.

פרדס חנה: אלחנן ו-Blooms

אלחנן היא נקודה מוכרת ופופולרית של מאפים יצירתיים, אותה פוקדים רבים בדרך לצפון. מקום לא מתיימר מבחינת העיצוב, שמציע שלל מתוקים ומלוחים לצד קפה. בהיצע: מאפה פיסטוק שוקולד לבן ופירות יער, חלת קרואסון מקורמלת וקרואסון תות.

מאפים באלחנן / צילום: נועה זינטי
 מאפים באלחנן / צילום: נועה זינטי

לא רחוק משם, במתחם הידית המחתרתי של פרדס חנה, התמקמה עגלת הקפה בלומס (Blooms) שמגישה משקאות בהשראת תרבות הקפה האוסטרלית, שם גרו הבעלים מספר שנים. שווה, במיוחד המאצ'ה המושקע.

אלחנן. דרך משמרות (בין פרדס חנה למשמרות). סגור בשבת. כשר בהשגחת צוהר. בלומס. מתחם הידית, כרכור. סגור בשבת.

חיפה: טלק

בית הקפה הזערורי משוק תלפיות שהוא גם בית קלייה והיה מחלוצי תחיית השוק, עבר במהלך הקורונה לחלל מרווח יותר בבניין ממול, עם מרפסת גדולה שמשקיפה על נמל חיפה. עצירה נהדרת אם מגיעים בסוף השבוע לשוק הפשפשים הסמוך.

שוות במיוחד העוגות הביתיות שמכינים כאן ומגישים לצד הקפה במחיר סמלי של כמה שקלים (משתנה לפי העוגה). מומלצים: עוגת הלימון הרטרואית עם חמצמצות ורעננות מפתיעה שמכינה אשתו של הבעלים, טל פרידמן (6 שקלים) - וקפה לפילטר שאפשר לקחת גם הביתה.

טלק. סירקין 21 חיפה. פתוח בשבת. לא כשר.

רמת הגולן: מטרלו

התורים בסופי שבוע לא משקרים (ויש מי שמדבר על שעה של המתנה!): מטרלו שבקיבוץ עין זיון היא אחת מנקודות הבולנז'רי המוערכות והמדוברות בישראל, ביקור חובה לפודיז שפתוח רק בסופי-שבוע. בהיצע בולטים במיוחד קרואסונים צבעוניים (קרואסוני זברה) עם קרם לימון וקרמל או שחורים עם אבקת פחם ועם שלל שוקולדים.

קרואסוני הזברה של מטרלו ברמת הגולן / צילום: שניר גואטה
 קרואסוני הזברה של מטרלו ברמת הגולן / צילום: שניר גואטה

מטרלו. קיבוץ עין זיוון. פתוח בשבת. לא כשר.

תל אביב: פיקה

פיקה היא חלום שהגשים מפיק טלוויזיה שוודי שעבר ארצה ופתח בולנז'רי נורדי (וכשר!). המקום הקטן באזור המפויח של מתחם שונצינו הפך לרשת קטנה שמככבת גם בוולט. שווה במיוחד הסניף החמוד ברחוב גורדון שפתוח גם בשבת, לא רחוק מהים, שם אפשר למצוא מאפים כמו מזארין (פיננסיה שקדים בזיגוג סוכר בצבעי פסטל), מאפים בתיבול קינמון או הל וגם כדורי שוקולד עם קראנץ' עדין של שיבולת שועל.

את המאפים של פיקה אפשר למצוא גם ברשת בתי הקפה הבוטיקיים של קפליקס - ביפו, בשוק לוינסקי ובפאתי דיזנגוף סנטר, למי שמוצא את עצמו באזור בימי חול ושישי.

(פיקה כשר. רשת קפליקס כשרה ופתוחה רק בשישי)

פיקה. רחוב גורדון. פתוח בשבת. לא כשר. רשת קפליקס כשרה ופתוחה רק בשישי)

אשדוד: פנינה פאי ולה גוטה

למי שיגיע הקיץ לשוק הים הנהדר של אשדוד - עם שלל המציאות והפיצ'פקעס - כדאי לסור גם אל פנינה פאי הוותיק והלא-רחוק. הפטיסרי הקטן נודע בזכות קרואסון פיסטוק ממולא בקרם שמככב בשלל סטוריז מושחתים במדיה החברתית. עוד בעיר: פטיסרי לה גוטה שנפתח ממש לאחרונה וכולל מבחר קלאסי של מאפי בולנז'רי צרפתיים בהשראה פריזאית.

פנינה פאי באשדוד / צילום: שירן כהן שי
 פנינה פאי באשדוד / צילום: שירן כהן שי

פנינה פאי. הציונות 13 אשדוד. כשר. לה גוטה. אבא הלל סילבר 11, אשדוד. כשר