העסקה הגדולה בהייטק בסכנה: בבריטניה בודקים את רכישת הענק של מיקרוסופט

המפקח על התחרות בבריטניה החל בחקירה של עסקת הרכישה בין מיקרוסופט לחברת המשחקים Activision Blizzard • ענקית הטכנולוגיה רוצה לרכוש את החברה עבור 68.7 מיליארד דולר - מה שהופך את העסקה לחסרת תקדים בהיקפה • מדובר באחת החקירות הראשונות של גוף רגולטורי משמעותי, שמבקש לקבוע האם העסקה "עלולה לפגוע בתחרות ולהוביל לתוצאות גרועות יותר עבור הצרכנים"

מטה מיקרוסופט בארה''ב / צילום: Shutterstock, VDB Photos
מטה מיקרוסופט בארה''ב / צילום: Shutterstock, VDB Photos

רגולטור התחרות בבריטניה פתח בחקירה היום (ד') בנוגע לעסקה הגדולה ביותר בהייטק: מיקרוסופט מבקשת לרכוש את חברת המשחקים Activision Blizzard עבור 68.7 מיליארד דולר. זו אחת החקירות הראשונות של רגולטור תחרות משמעותי את העסקה.

רשות התחרות והשווקים בבריטניה הצהירה כי החקירה שלה תבחן האם העסקה "עלולה לפגוע בתחרות ולהוביל לתוצאות גרועות יותר עבור הצרכנים, למשל באמצעות מחירים גבוהים יותר, איכות נמוכה יותר או בחירה מופחתת". לעסקה יש השלכות אדירות על תעשיית משחקי הוידיאו, כשמיקרוסופט מגייסת לשירותיה משחקים חדשים כמו Call of Duty, Warcraft ומשחק המובייל המוכר קנדי קראש. למעשה, הרגולטור יבחן האם קבלת הגישה הזו למשחקים החדשים יכולה להוביל בפגיעה בתחרות בשוק הגיימינג העולמי.

הרגולטור קבע כי עד אחד בספטמבר תוגש החלטה ראשונית בעניין, וקרא לציבור ולצדדים שלישיים בעלי עניין להגיש משוב. לצד המהלך של הרגולטור הבריטי, גם נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב, בראשות לינה קאן, בוחנת את העסקה - כפי שאמרה בחודש שעברה למחוקקים במדינה. על הרקע הזה, אנליסטים ומומחים בעניין מביעים ספק לגבי הסיכויים שעסקה תאושר.

מיקרוסופט לא הגיבה לדיווחים ברחבי העולם

נזכיר כי על פי ההודעה שפורסמה בחודש ינואר, מיקרוסופט רוכשת את החברה תמורת 95 דולרים למניה, בעסקת מזומן בשווי של 68.7 מיליארד דולר, כולל הכל. עם סגירת העסקה, מיקרוסופט תהפוך לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם בהכנסות, אחרי Tencent וסוני.

עילי דה-בר, מנכ"ל באפ טכנולוגיות, שפיתחה פלטפורמה ליצירה וניהול של מועדון לקוחות לשחקני משחקי וידאו, אמר לגלובס בעת פרסום העסקה כי מיקרוסופט צריכה לדאוג מהרגולטורים: "במיקרוסופט כבר נכוו בבעיות רגולציה בעבר והעסקה הזאת לא פחות בעייתית. אכן יש סיכוי שהיא תיתקל בקשיים מצד הרגולטור בין אם בביטול העסקה או הטלת מגבלות עליה, זאת מכיוון שלאחר האיחוד עם אקטיביז'ן, מיקרוסופט תהפוך לכוח חזק מידי, וקיים הסיכון שתנצל אותו לדריסת המתחרים. לדוגמה, אם במיקרוסופט יחליטו ויודיעו כי מעכשיו כל התכנים של אקטיביז'ן, על כל הפלטפורמות, יהיו זמינים רק ללקוחות מיקרוסופט - זוהי סוגיה שרגולטור יצטרך לתת עליה את הדעת. גם הצדדים המעורבים בעסקה מבינים את הסיכון בהיבט הרגולטורי ולכן כחלק מהסכם הרכישה, מיקרוסופט תשלם 3 מיליארד דולר כתשלום לאקטיביז'ן (במזומן) למקרה שהרגולטור אכן יעצור את העסקה", מוסיף דה-בר.