את המשבר בחינוך לגיל הרך לא מעניין שיצאנו לבחירות

תוך כדי הטלטלה הפוליטית, השביתה במערכת החינוך, יוקר המחיה, והכנות לתקציב 2023 שנפלו, צריך לזכור שילדינו עדיין הפקר

אנו ניצבים בזמן של משבר אמון חריף בכל המערכת / צילום: Shutterstock, M-Production
אנו ניצבים בזמן של משבר אמון חריף בכל המערכת / צילום: Shutterstock, M-Production

הכותבת היא יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך

מזה שנים אנו זועקים את ה"גילוי" שילדים לא נולדים בגיל 3 וקוראים לקובעי המדיניות לקחת אחריות על חינוכם ורווחתם של אזרחי המדינה מגיל לידה.

ולמרות חוק הפיקוח וחוק המצלמות שהיו אמורים להביא בשורה של ממש ושרת החינוך שהעבירה את התחום לאחריות משרד החינוך (הרי שם מקומו), מיום כניסת החוקים לתוקף אנו מתריעות: אין אכיפה, אין סמכויות ואין מערכת מבוקרת שמקצה משאבים למען הצלת פעוטות וחסרי ישע.

המחסור במטפלות-מחנכות באופן כללי ובטח בכאלה שהן בעלות הכשרה ראויה בתחום הגיל הרך ומודרכות מקצועית תוך כדי עבודה. מספר הילדים הרב באחריות מטפלת-מחנכת בודדת, גודל קבוצת הילדים והחוסר הקיים במבנים למסגרות חינוכיות, אינם מאפשרים מענים לצרכי התינוקות והפעוטות. הפגיעה בילדים ניכרת בהווה ובעלת השלכות מרחיקות לכת על עתידם.

זמן קריטי

אנו ניצבים בזמן של משבר אמון חריף בכל התחום. במציאות של אי אמון גורף בין ההורים למסגרות, חוסר חריף בכוח אדם, שמוביל לסגירת כיתות ומסגרות פרטיות מידי יום וגורם לאלפי הורים להישאר עם הפעוטות בבית. אז נכון, בוצע מעבר התחום למשרד החינוך אך אבוי לנו אם המעבר יגמר בהצהרה מערכתית בלבד ללא תשתית ראויה והנחת אבני ייסוד מיידים.

ההתעללות בפעוטות היא מכת מדינה שדורשת פעולה מיידית ותוכנית חרום ברמה לאומית, חדשות לבקרים עדיין מתפרסמים בכלי התקשורת סיפורי זוועה ועדויות על פגיעה קשה ומתמשכת בילדים. ההתעללות והאלימות הקשים מזעזעים את כל מי שנחשף אליהם, אך אלה אינם הפגיעה היחידה בפעוטים. התנאים, בהם נמצאים הילדים הרכים במרבית שעות הערות שלהם, בגיל הכי משמעותי מבחינה התפתחותית, הם בעלי השלכות מרחיקות לכת על השתלבותם העתידית בחינוך ובחברה. מצב זה, המעורר קשיים רבים בימי שגרה, מתעצם בימי משבר ומצוקה. ובימים אלה, אנו עדים לסחף הגובר ולפגיעה המתמשכת באוצר האמיתי של המדינה דור העתיד של החברה.

הילדים מפסידים

בימים אלה כשאנו נכנסים לעוד סבב בחירות הראשונים להפסיד הם הילדים, אנחנו. שוב לא ידברו על המשבר במערכת החינוך וישכחו את הצעדים שהתחלנו בגיל הרך. ולמרות שגם במשרד האוצר יודעים שכוח האדם לא יצוץ פתאום עד תחילת שנת הלימודים הבאה, שום צעד משמעותי לא מתוכנן באופק.

שנת הלימודים תפתח ב-1.9 אם או בלי המשבר הפוליטי, ואסור, פשוט אסור, שהעובדה שיצאנו שוב למערכת בחירות תשליך את נושא גיל הרך לתחתית השיח הציבורי, חייבים לטפל בזה עכשיו.