האלכימיה של הנדל"ן: ההחלטה שתקפיץ פי 6 את ערך הקרקע של גב-ים בחולון

ועדה מקומית אישרה תב"ע לקרקע באזור התעשייה שעליה מתכננת גב-ים להקים כ-850 יחידות דיור ושטחי תעסוקה, תעשייה ומסחר • אישור התוכנית גם בוועדה המחוזית צפוי, עפ"י הערכות, להעלות את שווי הקרקע מ-430 מיליון לכ-2.5 מיליארד שקל

בניין גב-ים בהרצליה / צילום: איל יצהר
בניין גב-ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

התקדמות משמעותית בהליכי תכנון הפרויקט הגדול של חברת הנדל"ן המניב גב-ים  על שטח של 177 דונם בעיר חולון. זאת לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחולון אישרה שלוש תב"עות באזור התעשייה בעיר, שגב-ים היא בעלת מרבית הזכויות בקרקע.

ככל שהתב"עות יאושרו גם בידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, כפי שהוגשו על ידי גב-ים וללא שינויים, ניתן יהיה להקים על גבי הקרקע כ-850 יחידות דיור, כ-500 אלף מ"ר תעסוקה, כ-30 אלף מ"ר תעשייה וכ-25 אלף מ"ר מסחר (חלקה של גב-ים). כיום מיועדת הקרקע לתעשייה ותעסוקה, ובמקום כבר קיימים לגב-ים מבני תעשייה ותעסוקה בשטח של כ-60 אלף מ"ר.

הנכסים האמורים רשומים כיום בספרי גב-ים בשווי של כ-430 מיליון שקל. במסגרת התב"עות ביקשה גב-ים לשנות את ייעוד הקרקע לשימושים מעורבים, ביניהם מגורים, תעסוקה, תעשייה ומסחר, ולהוסיף זכויות בנייה. משרד ישר אדריכלים מטפל בתכנון הפרויקט.

על פי הערכות בשוק, אישור התוכנית במלואה וללא שינוי צפוי להעלות את שווי הקרקע לכ-2.5 מיליארד שקל, וזאת בזכות האפשרות שתיפתח לבנות עליה מבני דירות למגורים. לאחר אישור התוכנית, צפויה גב-ים להתחיל בהוצאתה לפועל.

חברת גב-ים מהווה כיום את עיקר פעילותה של חברת נכסים ובניין, זרוע הנדל"ן של  קבוצת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש). מוקדם יותר השנה רכשה נכסים ובניין  37.2% ממניות גב-ים מידי המיליארדר אהרון פרנקל תמורת כ-3 מיליארד שקל, וביססה את שליטתה בחברה עם החזקה של 86.7%.

העסקה בוצעה במחיר של 37.9 שקל למניה, המשקף פרמיה של 21% ביחס למחיר המניה שבו נסחרת גב-ים כיום. המחיר הנוכחי משקף לחברה שווי של 6.7 מיליארד שקל, פי 2 מההון העצמי שלה, שבסוף מרץ השנה עמד על 3.34 מיליארד שקל.

עם זאת, הון עצמי זה אינו כולל כאמור עלייה בשווי נכסים בייזום כתוצאה מהתקדמות הקמתם, וכן השבחה אפשרית של קרקעות ותיקות של החברה, כדוגמת הקרקע בחולון. זאת כנראה גם הסיבה שבעטיה הסכימה נכסים ובניין לשלם פרמיה כה משמעותית עבור מניות גב-ים.

לא תימחק ממסחר, אבל אולי תמזג את נכסים ובניין

גב-ים סיימה את הרבעון הראשון של 2022 עם הכנסות של 324.2 מיליון שקל ועם רווח נקי של 129.5 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי של 1.1 מיליארד שקל שרשמה ב-2021 כולה.

מאז תחילת 2022 השלימה גב-ים את הקמתם של שני מרכזים לוגיסטיים (מרלו"גים) בחיפה ובגדרות, והיא עסוקה כיום בהקמת פארקי הייטק ובנייני משרדים בפארק מת"מ בחיפה, ברעננה, בקמפוס האוניברסיטה העברית בירושלים, באזורי התעשייה בהרצליה פיתוח ובחולון, וכן בהקמת מגדל ToHa2 בתל אביב.

מוקדם יותר השנה התחייבה נכסים ובניין כי אין בכוונתה למחוק את מניות גב-ים מהמסחר בבורסה, באמצעות הצעת רכש מלאה או הצעת מיזוג. עם זאת, במסגרת התחייבות זו לא נכללה התייחסות לאפשרות של מיזוג הפוך, כלומר לאפשרות שמניות נכסים ובניין יימחקו בעתיד מהמסחר בבורסה במסגרת מיזוג הפוך אל תוך גב-ים.

עסקה מסוג זה תצמצם את פירמידת השליטה של דסק"ש ותקרב את בעלי מניותיה לפעילות העיקרית של נכסים ובניין. בנוסף, עסקה מסוג זה מבוצעת לרוב בדרך של החלפת מניות, אשר מחזקת את ההון העצמי של הרוכשת, ואינה דורשת הוצאת כספים מקופת החברה או נטילת מימון חיצוני לשם כך.

המשימות שעל שולחן המנכ"לית החדשה

מי שתידרש להתמודד עם הסוגיה ולהוציא לפועל מהלכים אפשריים מסוג זה, היא נטלי משען זכאי, שנכנסה בתחילת חודש יולי לתפקיד המנכ"לית של דסק"ש ושל נכסים ובניין.

היא החליפה בתפקידים אלו את דורון כהן, שהיה אמור להתמודד ליו"ר הדירקטוריון של שתי החברות, אולם בחר לפרוש מהקבוצה לטובת התמודדות על רכישת מניות השליטה בחברת סלקום, במסגרת קבוצת משקיעים שיגבש. דסק"ש מחזיקה ב-45.7% ממניות סלקום, ומבקשת להוציא אל הפועל את מכירתן בשנה הקרובה, במטרה לשפר את נזילותה ולצמצם את היקף חובותיה.