רוב האמריקאים תומכים בישראל, אבל יש כרסום ניכר בין דמוקרטים ובין צעירים

סקר דעת קהל חדש מראה כי 56% מבני 29 ומטה רואים את ישראל "בשלילה" • רוב התמיכה בישראל באה מצד ימניים ובני 50 ומעלה

גבעת הקפיטול בוושינגטון. שיעור תמיכה נמוך בישראל בקרב צעירים בארה''ב / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון. שיעור תמיכה נמוך בישראל בקרב צעירים בארה''ב / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

סקר דעת קהל חדש בארה״ב מראה שינוי ערכים היסטורי בגישתם של אמריקאים כלפי ישראל. ישראל עדיין יכולה לסמוך על תמיכתם של רוב האמריקאים (55% לעומת 41%), אבל הרוב הזה מצטמק והתפלגויותיו משתנות. לישראל שמורה בעיקר תמיכתם של אמריקאים ימניים ומבוגרים.

המרואיינים בסקר התבקשו להגדיר את אהדתם או את סלידתם על פי שלוש קטגוריות: העם של ישראל, מדינת ישראל וממשלת ישראל. העם נהנה מאהדתם של 67%; המדינה נהנית מאהדתם של 55%; אבל במה שנוגע לממשלה יש כמעט תיקו בין אוהדים לסולדים - 48% בעד, 44% נגד.

על פי הסקר, מאת מרכז המחקר פיו (Pew) בוושינגטון, ישראל איבדה את אהדתם של רוב האמריקאים, המזהים את עצמם עם המפלגה הדמוקרטית; ורוב הצעירים, בני 29 ומטה, רואים את ישראל בשלילה (באנגלית, unfavorable).

היסטורית, המפלגה הדמוקרטית נחשבה לפרו-ישראלית. נשיא דמוקרטי הכיר בישראל, נשיאים דמוקרטיים הם שהתחילו לספק לה נשק, ורוב דמוקרטי בקונגרס הגן על ישראל במשך שנים מפני ספקנותם או איבתם של ממשלים רפובליקאיים. זה התחיל להשתנות ברבע המאה האחרונה, אבל הסקר החדש נותן ביטוי דרמטי לשינוי.

על פי הסקר, 53% מן הדמוקרטים רואים את ישראל בשלילה, לעומת 44% הרואים אותה בחיוב. גירעון האהדה גדול במיוחד בין דמוקרטים המזהים את עצמם כ״ליברלים״. בארה״ב, התווית ״ליברלי״ היא פחות או יותר שוות-ערך ל״שמאלי״ בישראל. הסקר אינו משתמש בתווית ״פרוגרסיבי״, המציינת בדרך כלל שמאל רדיקלי.

חמור אפילו יותר מן השינוי הזה הוא היווצרותו של רוב אנטי-ישראלי ברור בפלח האוכלוסייה הצעיר. 56% מבני 29 ומטה רואים את ישראל בשלילה ורק 41% רואים אותה בחיוב.

התמיכה הגדולה ביותר (69%) נרשמת בין בני 65 ומעלה. היא יורדת מתחת ל-50% בין בני 49 ומטה, ומתרסקת בין בני 29 ומטה. ישראל נהנית מתמיכה מסיבית בין רפובליקאים: 71%.

הסחף במפלגה הדמוקרטית גדל

למרבה העניין, איפיונים קלאסיים של פילוג בין אמריקאים על ענייני פנים כמעט אינם חלים על התמיכה בישראל. אין ״פער מגדרים״ בולט בין גברים לנשים; ואין הבדלי תמיכה ניכרים על יסוד השכלה אקדמית, אם כי יש הפרש מסוים לטובת ישראל בין בוגרי אוניברסיטאות לבין חסרי תארים. (צריך להתייחס לנתון הזה בזהירות, מפני שבדרך כלל חסרי תארים נוטים ימינה ובעלי תארים נוטים שמאלה כמעט בכל העניינים האחרים על סדר יומה של ארה״ב.)

הסחף במעמדה של ישראל במפלגה הדמוקרטית גבר בשנים האחרונות, ביחס ישיר להתחזקות האגף השמאלי הרדיקלי. כמה מנציגותיו בבית הנבחרים התקרבו לשלילת זכות הקיום של ישראל, ותמכו בתוקף בהחרמתה ובהענשתה. במדינה אחת, צפון קרוליינה, ועידת המפלגה הדמוקרטית קראה בחודש שעבר להעניש את ישראל על ״פשעי אפרטהייד ורדיפה״. היא שקלה הצעה לקרוא לצפון קרוליינה לציין רשמית את ״יום הנכבה״, אבל לא אימצה אותה. הכרה בנכבה היא חלק ממצע הפעולה של הרדיקלים הדמוקרטיים בקונגרס.

הסקר של מרכז פיו התפרסם הים (ב') לרגל ביקורו של הנשיא ביידן בישראל. עורכי הסקר בדקו את דעת הישראלים על נשיא ארה״ב, ומצאו כי 60% מן הישראלים בוטחים בו (לעומת 71% שבטחו בדונלד טראמפ). אבל רק 8% מן הישראלים המזהים את עצמם כ״ימניים״ בוטחים בשיקול הדעת הגלובלי של ביידן ו-47% מהם חושבים שהוא רוחש אהדה גדולה יותר לפלסטינים מאשר לישראל.

את פרטי הסקר אפשר למצוא באתר פיו.