הסאגה של אילון מאסק וטוויטר: מה קרה עד עכשיו

מנכ"ל טסלה מבקש לנטוש את הצעתו לרכוש את חברת הרשת החברתית, ומסיים תקופה מתוחה שהחלה כשהכריז שחתם על הסכם רכישה באפריל

חשבון הטוויטר של אילון מאסק / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic
חשבון הטוויטר של אילון מאסק / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

ב־8 ביולי אילון מאסק באופן רשמי הודיע על משהו שהוא רמז שעלול לקרות כבר לפני כמה שבועות: הוא רוצה לבטל את ההסכם בשווי 44 מיליארד דולר לרכישת טוויטר.

אחרי שביטל את עסקת הרכישה: טוויטר תובעת את אילון מאסק
מאסק וטוויטר ממשיכים להתקוטט, ובינתיים עובדי החברה משלמים את המחיר

הודעה זו, במסגרת דיווח לרשויות הרגולציה, סיימה תקופה סוערת שהחלה כשחתם על ההסכם לקנות את החברה באפריל. בתקופה הזו, מנכ"ל טסלה השתמש בפלטפורמה של טוויטר עצמה למתיחת ביקורת על החברה ועל מנהליה וכדי להטיל ספק באמיתות הנתונים שמוסרת החברה לגבי כמות חשבונות הספאם והחשבונות המזויפים - מה שהוביל לכך שחלק מהאנשים חשבו שהוא רוצה לדון מחדש בתנאי ההסכם או מנסה להתחמק ממנו לגמרי.

בתגובה, טוויטר תבעה את מאסק בבקשה לאכוף את ההסכם, וסללה את הדרך למה שעלול להיות אחד הקרבות יוצאי הדופן באולמות בתי המשפט בהיסטוריה של השתלטויות תאגידיות. להלן תיאור האירועים על ציר הזמן.

31 בינואר

אילון מאסק החל לקנות מניות של טוויטר והוציא יותר מ־2.6 מיליארד דולר לצבירת נתח של יותר מ־9% שלא גילה באופן ציבורי שנמצאים בידיו עד אפריל.

26 במרץ

מאחורי הקלעים, מאסק יצר קשר עם המייסד השותף וחבר הדירקטוריון ג'ק דורסי ועם חבר אחר בדירקטוריון, ואמר להם שצבר נתח בטוויטר והוא שוקל אפשרויות שונות, כולל הצטרפות לדירקטוריון או רכישת החברה.

4 באפריל

מאסק מגלה בדיווח לרשות ניירות ערך שיש לו נתח של 9.2% בחברה, והופך מאחד המשתמשים הכי מפורסמים בפלטפורמה לבעל המניות היחיד הגדול ביותר.

5 באפריל

טוויטר אומרת שמאסק יצטרף לדירקטוריון שלה. שני הצדדים מסכימים שהוא לא יצבור נתח של יותר מ־14.9% כל עוד הוא חבר בדירקטוריון, או לאחר 90 יום אחרי שיעזוב במידה ויעשה זאת.

9 באפריל

כמה שעות לפני שהוא אמור להצטרף לדירקטוריון, ביום שבת, מודיע מאסק לטוויטר שנמלך בדעתו. מנכ"ל טוויטר פראג אגרוואל מכריז על שינוי הכיוון בסוף יום ראשון, לאחר סוף שבוע שבמהלכו צייץ מאסק דברי ביקורת שונים, הצעות, ובדיחות על חשבון החברה.

14 באפריל

"הגשתי הצעה", אמר מאסק בטוויטר, וגילה שהוא מבקש לקנות את שאר החברה תמורת 54.20 דולר למניה במזומן, הצעה שאמר שהיא "הטובה ביותר והסופית שלו".

15 באפריל

טוויטר מאמצת סעיף הנקרא גלולת רעל שיקשה על מאסק להגדיל את הנתח שלו בחברה ליותר מ־15%.

21 באפריל

מאסק אומר שיש לו 46.5 מיליארד דולר במימון המוכנים לעסקת הרכישה. הוא גם מצייץ שאם הצעתו תצליח, ישאף להביס את "הבוטים של הספאם" בטוויטר.

25 באפריל

טוויטר מקבלת את הצעת מאסק לרכוש את החברה ולהפוך אותה לפרטית.

26-28 באפריל

מאסק, הפועל לאסוף מימון לעסקת הרכישה, מוכר כ־8.5 מיליארד דולר במניות טסלה במהלך שלושה ימים, כך מראים דיווחים רגולטוריים. אחר כך מצייץ מאסק שהוא לא מתכנן למכור מניות נוספות.

5 במאי

מאסק מכריז שהצליח לגייס כ־17.4 מיליארד דולר במימון מקבוצה של 19 משקיעים שכוללת נסיך סעודי, את לארי אליסון והמרת ביטקוין.

9 במאי

הצוות של מאסק מבקש מטוויטר מידע לגבי כמה נפוצים החשבונות המזויפים או חשבונות הספאם ואיך הם משפיעים על חישובי החברה לגבי מספר המשתמשים.

13 במאי

בציוץ שהוציא בשעות הבוקר המוקדמות מאוד, כותב מאסק שההסכם נמצא "באופן זמני בהשהיה", ומוסיף אחר כך: "אני עדיין מחויב לרכישה".

16 במאי

מנכ"ל טוויטר פראג אגרוואל צייץ סדרת ציוצים בפלטפורמה בהם הגן על יכולת החברה להילחם נגד חשבונות הספאם. מאסק הגיב בציוץ בודד שכל תוכנו היה אמוג'י של קקי, לפני שהוסיף בציוץ נפרד: "אז איך מפרסמים יודעים מה הם מקבלים תמורת הכסף שלהם? התשובה לשאלה זו היא מרכיב יסודי בבריאות הפיננסית של טוויטר".

17 במאי

מאסק אומר שהרכישה לא יכולה להתקדם עד שהחברה תהיה ברורה יותר לגבי השאלה כמה מהחשבונות בה מזויפים. מאסק מצייץ ש"20% חשבונות מזויפים/ספאם, שזה אמנם פי 4 ממה שטוענים בטוויטר, אבל הנתון עלול להיות הרבה יותר גבוה".

בדיווחים לרשות ניירות ערך, טוויטר חוזרת כבר שנים רבות על הערכתה שחשבונות מזויפים או ספאם מהווים פחות מ־5% מסך המשתמשים היומיים שניתן לעשות מהם כסף, אבל גם אומרת שהמספר האמיתי "עלול להיות גבוה ממה שהערכנו".

6 ביוני

מאסק מאיים לסגת מהעסקה במכתב מעורך דינו בו הוא מאשים את טוויטר בכך שהיא לא נענית לבקשתו לקבל נתונים על מספר החשבונות המזויפים והספאם ברשת החברתית של החברה.

16 ביוני

לאחר דברי הקדמה של אגרוואל, פונה מאסק דרך טלפון חכם לכל עובדי החברה, האינטראקציה הישירה הראשונה שלו עם עובדים מהמניין. הוא אומר לעובדים שהוא רוצה להגדיל באופן דרמטי את כמות המשתמשים בפלטפורמה וגם מציג להם בקווים כלליים את דעותיו לגבי חופש הביטוי, עבודה מרחוק וחיים מחוץ לכדור הארץ.

21 ביוני

בהופעה וירטואלית באירוע של בלומברג, אומר מאסק שהעסקה מתעכבת בגלל שלושה עניינים לא פתורים: השגת אישור של בעלי המניות, השגת מימון לחוב וקבלת תשובות לגבי השאלות שלו על חשבונות ספאם וחשבונות מזויפים בפלטפורמה. באותו יום, הוא מצייץ הרבה וכותב על SpaceX , טסלה ועל הסכם טוויטר, בין היתר. ב־11 הימים הבאים הוא לא מצייץ כלל.

2 ביולי

מאסק מסיים תקופה לא שגרתית של שתיקה בטוויטר ומשתף תמונה שלו עם ארבעה מילדיו לצד האפיפיור פרנציסקוס. ההפסקה שלו מטוויטר הייתה הארוכה ביותר שעשה מהרשת מזה כמה שנים.

7 ביולי

מנהלי טוויטר מגנים על חישובי החברה לגבי חשבונות ספאם בשיחות עם עיתונאים, וחוזרים על כך שחשבונות שיש להם תמונות פרופיל של אנשים (face accounts) מהווים פחות מ־5% מהמשתמשים. הם אומרים גם שהחישוב מבוסס על מידע של משתמשים פרטיים שהחברה לא משתפת עם צדדים שלישיים.

8 ביולי

בדיווח רגולטורי, אומר מאסק שהוא רוצה לסגת מהעסקה. טוויטר נמצאת "בהפרה ממשית של כמה סעיפים מההסכם" ונראה שהחברה "הציגה מצג שגוי ומטעה" כשנכנסה להסכם עם מאסק, כך כתוב במכתב מעורך הדין של מאסק שנשלח לרשויות רגולטוריות.

הדירקטוריון של טוויטר אומרים שהם מתכננים לפעול משפטית, כדי לאכוף את ההסכם במחיר ובתנאים שהוסכמו במקור.

11 ביולי

עורכי הדין של טוויטר עונים לעורך דינו של מאסק לגבי הדיווח מ־8 ביולי, ואומרים שהחברה לא הפרה את הסכם המיזוג.

12 ביולי

טוויטר תובעת את מאסק בניסיון להכריח אותו לכבד את תנאי העסקה.