פרויקט כבל התקשורת שיחבר בין אשקלון לאילת תקוע. חשש שיועבר דרך מצרים

במשרד התקשורת מנסים לשכנע את משרד האוצר להסיר את התנגדותם מהקמת הכבל, שבו מעורבים גרופ 42 וחברת התקשורת איתיסלאט

מכונה לייצור סיבים אופטיים וכבלי תקשורת / צילום: Shutterstock
מכונה לייצור סיבים אופטיים וכבלי תקשורת / צילום: Shutterstock

"הכבל של אברהם" - זה השם שנבחר לטובת פרויקט כבל התקשורת שאמור לחבר בין אשקלון לאילת ולהתבסס על תשתיות החברה הממשלתית קצא"א, אלא שהפרויקט תקוע בשל סירוב משרד האוצר להעניק לו רישיון, בניגוד לעמדת משרד התקשורת שמאוד מעוניין בכך.

פרויקט "הכבל של אברהם", שמובל על ידי קבוצת גרופ 42 ביחד עם חברת התקשורת אינתיסלאט (ונקרא על שם הסכמי אברהם), מנסה לקבל רישיון תקשורת להנחת סיב אופטי בין הים התיכון לים סוף ולמדינות המפרץ, ולדברי גורמים שמקורבים לפרויקט במידה ובשבועות הקרובים לא תהיה התקדמות במתן האישור, המשמעות תהיה שהכבל יעבור בסופו של דבר בנתיבים אחרים וישראל תפסיד מכך.

בניסיונות השכנוע מעורבים גם ראשי רשויות באזור הדרום שמנסים להשפיע על משרד האוצר לשנות גישה ולאפשר לקצא"א להיות חלק מהפרויקט, וזאת מתוך הבנה שהפרויקט מעבר לחשיבותו הבילטרלית, יתרום תרומה משמעותית לדרום באמצעות הקמת מתקני דאטה סנטרים ותעסוקה למאות עובדים באזור. סיבה נוספת שחשובה להקמת הפרויקט באשקלון היא הקרבה לתחנת הכוח באשקלון שאמורה לספק את החשמל למתקן דאטה סנטר שאמור לקום ונזקק להספקי חשמל גבוהים מאוד.

בימים האחרונים מבקר בישראל גורם בכיר בגרופ 42 שמנסה לקדם את הפרויקט.
ההתנגדות של האוצר ממוקדת בטענה שקצא"א כחברה ממשלתית לא יכולה לעסוק בתחומים שנמצאים בתחרות בשוק הפרטי. הטענה היא שהחברה קבלה נכסים לשימוש ספציפי מהמדינה וזה לא נכון ולא ראוי שנכסים אלה ישמשו חברה ממשלתית שתתחרה בחברות פרטיות שמשקיעות את מיטב כספן ואינן מצפות שהממשלה תתחרה בהם.

האוצר מציע שלנעליה של קצא"א ייכנסו גורמים פרטיים שינהלו את הפרויקט וישתמשו בתשתיותיה תמורת תשלום.

בניגוד לעמדת האוצר, משרד התקשורת בעד הפרויקט ומנסה לשכנע את האוצר להסיר את התנגדותו. במשרד התקשורת העמדה היא שהתועלת בפרויקט גדולה מחסרונותיו, ושישנם דרכים להסדיר את מעורבותה של קצא"א כחברה ממשלתית. במשרד פחות מתרגשים מהטענה שקצא"א תתחרה בשוק תשתיות התקשורת היות ומדובר בתחום ספציפי של תשתיות בינלאומיות והדבר לא יפגע בתחרות, ומה גם שמתוכננים כבלים נוספים שיגיעו לישראל ויהוו תחרות לכבל של אברהם.

יחד עם זאת במשרד מנסים להגיע להבנות עם משרד האוצר והסיכוי שיאשרו אותו ללא הסכמת האוצר מאוד נמוך, למרות שמתן הרישיון מצוי בתחום אחריות משרד התקשורת בלבד.