האם פליטת המזהמים של בזן פחתה ב-96% בעשור האחרון?

האם יש סיבה להתגאות בהורדת הזיהום של בזן? מסע קצר בעקבות נתונים סבוכים • המשרוקית של גלובס

קארין אלהרר, יש עתיד הודעה לעיתונות, 23.6.22 / צילום: שלומי אמסלם, לעמ
קארין אלהרר, יש עתיד הודעה לעיתונות, 23.6.22 / צילום: שלומי אמסלם, לעמ

בחודש שעבר קיימה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, סיור במתקנים השונים במפרץ חיפה, ובסיומו פורסמה מטעמה הודעה לתקשורת בה נכתב בין היתר כי "את הסיור בחרה השרה להתחיל בבתי הזיקוק (בזן) כדי לשמוע אודות הפעולות שנעשו להפחתת פליטות המזהמים, שהופחתו בעשור האחרון בכעד 96%". האם בזן שזוכה לא אחת לביקורת מצד ארגוני סביבה אכן הפחיתה את פליטת המזהמים שלה בצורה כה ניכרת בעשור האחרון? ומה בעצם עומד מאחורי הניסוח המעט סתום שלפיו הזיהום ירד "בכעד" (בהודעה המקורית נכתב "כבעד") 96%? יצאנו למסע קצר.

ראשית, מהו בעצם מקורו של הנתון שמופיע בהודעת המשרד? מטעמה של אלהרר שלחו לנו מספר נתונים, ביניהם דוח מפל"ס (מרשם פליטות לסביבה) של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2020, שמציג את מגמת הירידה בין השנים 2020-2012 בפליטות מזהמים לאוויר במפרץ חיפה. הירידות נעות בשיעור של בין 45% (הירידה בפליטות תחמוצות חנקן) ל-95% (הירידה בפליטות תחמוצות גופרית). נשים רגע בצד את הטווח הזה, שכפי שניתן לראות הוא רחב מאוד. אם דוח המפל"ס מדבר על כלל המפעלים במפרץ חיפה, איך יודעים במשרד האנרגיה לבודד את חלקה של בזן?

בין המסמכים שקיבלנו ממשרד האנרגיה נמצא גם שקף נוסף בו נטען כי בין 2009 ל-2020 ירדו פליטות תחמוצות הגופרית בבזן עצמו ב-96%. בזמן שיניסינו לקבל מהמשרד תגובה לגבי מקור הנתון הזה, פנייה לדובר החברה עצמה הבהירה לנו כי מדובר בשקף שנלקח מתוך מצגת פנימית של בזן, שגם הוצגה לשרה. בהמשך אישרו לנו ממשרדה כי ההצהרה בהודעה לתקשורת נסמכה על הנתון הזה. כלומר, קביעת השרה מסתמכת על נתון של החברה עצמה (אם כי, כפי שניתן לראות, אין פער מהותי בינו לבין נתוני מפל"ס), וגם לא מדובר בדיוק ב"עשור האחרון", אלא ב-12 שנים שהסתיימו ב-2020.

כעת נחזור לדוח המפל"ס, שכאמור מתייחס לירידה כוללת בזיהום במפרץ חיפה. הדוח מונה חמישה סוגי מזהמים: בפליטות התחמוצת הגופרתית נרשמה כאמור ירידה של 95%; בפליטות "חומרים מסרטנים" ירידה של 85%; "תרכובות אורגניות נדיפות" - 80%; "חלקיקים נשימים עדינים" - 70%; ובפליטות "תחמוצת חנקן" ירידה של 45%. האם, בהנחה שהנתונים דומים גם כאשר מבודדים את בזן, זה הוגן לסכם אותם בכך שחלה ירידה של "כעד 96% בפליטות"? זאת שאלה טובה.

בבואנו לענות עליה למדנו נתון מעניין נוסף. הנתונים אמנם מתייחסים לשנים 2012 עד 2020 אך למעשה הירידה המשמעותית בפליטת חומצות הגופרית - 85% - הושגה תוך שנתיים, בין 2012 ל-2014. מאז 2014 ועד 2020 (לא כולל) נרשמה ירידה נוספת של 9.6% בלבד. וממה נובעת הירידה? לפי דוח של המשרד לאיכות הסביבה, לפחות ברובה המכריע זו אינה קשורה לשיפור בתהליכי הזיקוק, אלא לכך שהמפעלים עברו לעשות שימוש בגז טבעי כמקור האנרגיה שלהם, במקום בפחם.

יתרה מכך, גם אם נתמקד רק בסעיף של פליטת תחמוצות הגופרית, החלטת הממשלה 529 משנת 2015 הציבה יעד שכלל צמצום הפליטות הללו בכלל התעשיה במפרץ חיפה ב-75% נוספים עד שנת 2020 (במקור היעד היה שנת 2018, אך אושרה הארכה). בפועל, לפי אותו דוח של המשרד לאיכות הסביבה, הירידה האמורה בשנים הללו עומדת כאמור על 9.6% בלבד. כעת אותה ירידה שנחגגה בהודעת השרה, בניסוח שהוא ממילא בעייתי, כבר נראית פחות מרשימה.

מטעמה של השרה אלהרר נמסר כך (הסוגריים במקור): "צויין בבירור 'ירידה של עד 96%'. אמירה המצביעה על טווח של אחוזי ירידה במגוון מזהמים. טווח זה ניתן לאחר הסתמכות על נתוני השנים 2009-2020 (לעומת נתוני 2012-2020 עליהם הסתמכה בדיקת המשרוקית) ועל כן הירידה המוצגת בהם חדה יותר.

״החלטת ממשלה 529 מטילה על משרדי הממשלה לנקוט שורת צעדים להפחתת פליטות מזהמים בתעשיה במפרץ חיפה, ולא מטילה את המשימה על חברה זו או אחרת. מעבר לכך, בשום שלב לא נטען כי החברה עומדת בהחלטת ממשלה 529 או שמדובר בירידה בכלל המזהמים".

לסיכום: פליטות תחמוצות הגופרית של בזן ירדו ב-96% בין השנים 2009 ל-2020 (טווח שאינו בדיוק "העשור האחרון"), אך פליטות של מזהמים אחרים באזור המפרץ, שכוללים את בזן וגם מפעלים אחרים, ירדו בשיעורים נמוכים יותר - בחלק מהמקרים באופן משמעותי. בנוסף, עיקר הירידה בפליטת תחמוצות הגופרית של המפעלים במפרץ כבר הושגה עד 2014, ומאז קצב הירידה איטי בהרבה, ובאופן שלא עומד בהחלטת הממשלה בסוגיה.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: קארין אלהרר
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: הודעה לעיתונות
תאריך: 23.06.22
ציטוט: "את הסיור בחרה השרה להתחיל בבתי הזיקוק (בז"ן) כדי לשמוע אודות הפעולות שנעשו להפחתת פליטות המזהמים, שהופחתו בעשור האחרון כבעד 96%"
ציון: ללא ציון

דוח מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2019 שפורסם באוקטובר האחרון על ידי המשרד להגנת הסביבה, מצא כי בתי זיקוק לנפט (בז"ן) היא החברה עם פוטנציאל הסיכון הסביבתי הגבוה ביותר בישראל, או במילים אחרות - המזהמת ביותר. בהמשך לדוח, התקבלה החלטת ממשלה מספר 1231 במרץ האחרון על פינוי התעשיה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, עליו אמון בין היתר משרד האנרגייה. בתוך כך, קיימה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, סיור במתקנים השונים באזור אותו התחילה במפעל בז"ן. בהודעה לעיתונות שיצאה לאחר מכן מטעמה של השרה נכתב שאחת ממטרות הסיור בבז"ן הייתה "כדי לשמוע אודות הפעולות שנעשו להפחתת פליטות המזהמים, שהופחתו בעשור האחרון כבעד 96%".

תחילה פנינו לשרה בבקשה לקבל את המקורות עליהם הסתמכה בפרסום נתון זה. בתגובה הופננו על ידי הדוברת שלה למספר מסמכים העוסקים בפליטות מזהמים ולפגיעה באיכות האוויר בישראל. דוח מפל"ס (מרשם פליטות לסביבה) של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2020 מציג מגמת ירידה חדה בין השנים 2020-2012 במפרץ חיפה בפליטות מזהמים לאוויר של 45%-95% במצטבר. מתוך 5 המזהמים העיקריים שנבדקו בדוחות, היחיד שחצה את רף ה-90% והגיע לירידה של 95% בעשור האחרון הוא SOx (תחמוצות גופרית), הנפלט בעיקר משריפת פחם, אם כי מדובר על ירידה כוללת בכלל תעשיית הפטרוכימיה באזור ולא בבז"ן בלבד.

בניסיון להבין מה חלקה של בז"ן בירידה, שלח לנו דובר המפעל שקופית מתוך מצגת פנימית שלהם, שהוצגה לשרה אלהרר. לפיה, פליטת תחמוצות גופרית ירדו מאז 2009 ועד 2020 ב-96% (שאר המזהמים ירדו בבין 65%- 89%). לפיכך, הירידה גבוהה מעט יותר מזו המוצגים בדוח מפל"ס, שכן מדובר על טווח זמן ארוך יותר, אך ההבדל איננו משמעותי. כמו כן, הפנה אותנו הדובר לדוח המלצות ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום מפרץ חיפה מיוני 2021, שם צויין כי הירידה המוצגת מגיעה "בפרט מתשלובת בז"ן".

נקודה חשובה שניתן לראות בכלל הודחות היא שהירידה המשמעותית בפליטת חומצות גופרית לאוויר הייתה עד שנת 2014, כ-85%, ומאז ועד 2020 הייתה ירידה נוספת של 9.6% בלבד. דוח "איכות האוויר במפרץ חיפה" של המשרד להגנת הסביבה נותן הסבר ברור לירידה המשמעותית בתחילת העשת הקודם - מעבר המפעלים הגדולים, ביניהם בז"ן, משימוש בפחם לשימוש בגז טבעי, שאינו פולט תחמוצות גופרית. נציין גם כי על פי החלטת הממשלה 529 משנת 2015, נקבע יעד לצמצום פליטת תחמוצות גופרית בכלל התעשיה במפרץ חיפהב-75% נוספים עד שנת 2020 (במקור היעד היה שנת 2018, אך אושרה הארכה), אך כאמור היא ירדה ב-9.6% בלבד.

כדי לאשש את הממצאים שוחחנו עם עדי וולפסון, פרופסור להנדסה כימית ופעיל בנושאי איכות הסביבה והקיימות בישראל. וולפסון ציין כי אכן כך הדברים - המזהם היחיד שירד בשיעור שקרוב ל-96% בעשור האחרון הוא תחמוצות גופרית וגם אז מדובר על כל התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ולא ספציפית בבז"ן. לשאלתינו האם יש מזהמים שמשפיעים יותר על זיהום האוויר ולכן ירידה בהם היא משמעותית יותר בהקשר זה, ענה וולפסון: "לכל מזהם יש השפעות אחרות ובריכוזים אחרים, ולכן קשה לדבר על מזהם יותר משמעותי. כמו כן, זו גם הסיבה שהתקנים שלהם שונים. מבין המזהמים השונים, בנזן וחלקיקים נשימים בקוטר קטן מ-2.5 מיקרו מטר (מיקרון) מוכרים כמסרטנים".

בתגובה לממצאים, ממשרד האנרגייה נמסר שאכן מדובר במזהם אחד בלבד שירד בשיעור של 96% ולכן נכתב בהודעה לעיתונות שהפליטות המזהמים ירדו 'בכעד' ולא ב-96%, כדי להבהיר שלכל היותר הייתה ירידה של 96%. כמו כן הוסיפו "הנתונים שבז"ן הציגו לנו זה 2022-2019. אולי עשינו טעות שלקחנו אותם כמובנים מאליהם". מטעמה של השרה נמסר: ״החלטת ממשלה 529 מטילה על משרדי הממשלה לנקוט בשורת צעדים להפחתת פליטות מזהמים בתעשיה במפרץ חיפה, ולא מטילה את המשימה על חברה זו או אחרת. מעבר לכך, בשום שלב לא נטען כי החברה עומדת בהחלטת ממשלה 529 או שמדובר בירידה בכלל המזהמים. צויין בבירור 'ירידה של עד 96%'. אמירה המצביעה על טווח של אחוזי ירידה במגוון מזהמים. טווח זה ניתן לאחר הסתמכות על נתוני השנים 2009-2020 (לעומת נתוני 2012-2029 עליהם הסתמכה בדיקת המשרוקית) ועל כן הירידה המוצגת בהם חדה יותר.״

לסיכום: פליטות תחמוצות הגופרית של בזן ירדו ב-96% בין השנים 2009 ל-2020 (טווח שאינו בדיוק "העשור האחרון"), אך פליטות של מזהמים אחרים באזור המפרץ, שכוללים את בזן וגם מפעלים אחרים, ירדו בשיעורים נמוכים יותר - בחלק מהמקרים באופן משמעותי. בנוסף, עיקר הירידה בפליטת תחמוצות הגופרית של המפעלים במפרץ כבר הושגה עד 2014, ומאז קצב הירידה איטי בהרבה, ובאופן שלא עומד בהחלטת הממשלה בסוגיה.