גל חום חסר תקדים באירופה: שריפות ענק, פגיעה בכלכלות ומאות מתים

מזג אוויר קיצוני שב להכות ביבשת אירופה בפעם השנייה הקיץ • עשרות אלפים פונו מבתיהם בשל השריפות ברחבי היבשת • החום והרוחות החמות מאיצים את תנועת השריפות, שמכלות עשרות אלפי דונמים • הבצורות הקשות לצד הפגיעה הקשה בחקלאות עקב גלי החום מאיימות כעת להקפיץ את מחירי המזון ולהשפיע על האינפלציה

שריפה בדרום מערב צרפת, שבת / צילום: Reuters, SDIS 33
שריפה בדרום מערב צרפת, שבת / צילום: Reuters, SDIS 33

מספרד ופורטוגל, לאנגליה, איטליה, קרואטיה, יוון וגם סין, סן פרנסיסקו בקליפורניה ומרוקו: בימים האחרונים נראה שאין אזור בעולם שאינו חסין מפני גלי החום הכבדים, שהופכים בשנים האחרונות לממושכים ועוצמתיים יותר. בשבוע החולף, התמודדו מדינות רבות עם גל חום קיצוני יום אחר יום. בחלקן, החום הכבד 'תידלק' יערות יבשים לאחר חודשים ארוכות של בצורת, והפך אותם לחומר בעירה עבור שריפות אימתניות, שגרמו להמוני אנשים לנוס מבתיהם. ברחבי העולם, גל החום כבר גורם למותם של בני אדם, לשיבושים בחיי היומיום ולנזקים לכלכלה.

גל החום באירופה הוא השני שפוקד את היבשת מאז תחילת הקיץ. הראשון כבר התרחש השנה מוקדם מהרגיל, בחודש יוני. מדעני אקלים מסבירים כי גלי החום כבר הפכו תכופים יותר, חזקים יותר קטלניים יותר ונמשכים זמן רב יותר בגלל שינויי האקלים שנגרמים על ידי האדם. הטמפרטורה הממוצעת בעולם כבר עלתה ב־1.1 מעלות צלזיוס בהשוואה לתקופה הטרום תעשייתית. שבע השנים האחרונות הן השנים החמות ביותר מאז החלו מדידות הטמפרטורה וגלי חום שהיו מופיעים אחת לחמישה עשורים, הפכו נפוצים כיום פי חמישה בהשוואה לשנות השישים.

גלי חום כבדים הופכים לנורמה החדשה גם במדינות הקרירות באירופה. מדענים מזהירים כי המצב עשוי להחמיר מאוד בעשורים הבאים אם מדינות העולם לא יפעלו בנחישות להפחתה דרסטית של פליטות גזי החממה, הנוצרים בשל הפעילות האנושית ומחוללים משבר אקלימי חריף. הפחתה של 45% מהפליטות בעשור הנוכחי, ואיפוס נטו שלהן עד שנת 2050 , יאפשרו להותיר את ההתחממות בטווח המעלה וחצי הנחשב לבטוח עבור החברה האנושית. נכון לרגע זה, ההתחייבויות הנוכחיות של המדינות בנושא זה יביאו לעליית טמפרטורה ממוצעת של מעל 3 מעלות צלזיוס עד סוף המאה. עקב כך, באירופה לדוגמה מספר מקרי מוות ואנשים, שנמצאים בסיכון לגלי חום, יגדל פי שניים עד שלושה, ואף מדינה לא תוותר חסינה מפני נזקי שינויי האקלים.

ספרד ופורטוגל: עשרות אלפי דונם נשרפו, מאות מתו מחום

ביום חמישי, הביטו תושבי פינהאו שבפורטוגל במד הטמפרטורה כלא מאמינים: לאחר ימים ארוכים של שרב כבד, הטמפרטורה זינקה ל־47 מעלות צלזיוס, בצל. באזורים אחרים במדינה, שררה טמפרטורה של 35־45 מעלות, שהובילה לשיבושים משמעותיים בחיי האזרחים. בדומה ליתר מדינות אירופה, במרבית בתי העסק והבתים בפורטוגל כלל אין מזגן, והאוכלוסייה איננה ערוכה לעלייה בטמפרטורות. במשך השבוע האחרון בו שרר גל חום שטרם הסתיים, נרשמו 230 מקרים של תמותה עודפת במדינה.

נסיונות לכבות את האש המשתוללת ביערות צפון ספרד / צילום: Associated Press, Miguel Oses
 נסיונות לכבות את האש המשתוללת ביערות צפון ספרד / צילום: Associated Press, Miguel Oses

שיאי הטמפרטורה שנשברו באזור, פגשו טבע יבש מאוד לאחר בצורת של חודשים ארוכים, וכך פשטו שריפות אימתניות שלובו על ידי רוחות חמות ולבסוף כילו שטחים גדולים בהיקף של 75 אלף דונם - יותר מכלל השטח שנשרף במדינה בכל שנת 2021. יותר מאלפיים הכבאים בשטח מבלים ימים ארוכים במרוץ אחר האש. המונים פונו מבתיהם כשהאש מותירה נזקים כבדים לרכוש. בחלק מהכפרים כותרו התושבים על ידי האש, ונאלצו להיאבק בה בכוחות עצמם עד להגעת כוחות הכיבוי. טייס מטוס כיבוי, התרסק ומצא את מותו בזמן הפעילות בצפון מזרח המדינה, ויותר מ-160 בני אדם נפצעו.

משאית נושאת גלוני מים לכיבוי שריפות על רקע יער בוער בפורטוגל / צילום: Associated Press, Armando Franca
 משאית נושאת גלוני מים לכיבוי שריפות על רקע יער בוער בפורטוגל / צילום: Associated Press, Armando Franca

ימים של חום לוהט גם ברחבי ספרד השכנה, הובילו לעשרות שריפות בשמונה מתוך 17 אזורי המדינה. גל החום שנמשך כשבוע, גרם ל־360 מקרי מוות הקשורים לחום בספרד, לפי נתונים ממכון הבריאות קרלוס השלישי. אלפים שנאלצו לנוס מפני השריפות שהתפשטו באזור. בקוסטה דל סול, לדוגמה, כ־2,300 פונו בשל השריפות.

אדם מנסה למנוע את התפשטות האש להגיע לכפרים הסמוכים, פורטוגל / צילום: Associated Press, Joao Henriques
 אדם מנסה למנוע את התפשטות האש להגיע לכפרים הסמוכים, פורטוגל / צילום: Associated Press, Joao Henriques

גל החום הכבד בפורטוגל ובספרד פוקד את המדינות כשהן שרויות בבצורת ארוכה, ומתמודדות עם האקלים היבש ביותר שידעו ב־1,200 השנים האחרונות. 70% מהמים שצורכת פורטוגל מקורם בנהרות הזורמים גם בספרד, שם ישנו מחסור במים במאגרים. 97% מהאזורים בשטח פורטוגל, מצויים ב״בצורת חמורה״, כך לפי ההגדרות של השירות מטארולוגי - רק דרגה אחת מהקטגוריה הגרועה ביותר, ״בצורת קיצונית״.

הבצורת וגל החום הכבד משפיעים קשות על החקלאות המקומית. חקלאים רבים נאלצו השבוע להתמודד עם סחורה, שנפגעה קשות והושלכה לאשפה. עקב כך, מחירי הפירות והירקות עלו בשווקים.

ילדים מתקררים במזרקות בפארק במדריד בגל החום / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
 ילדים מתקררים במזרקות בפארק במדריד בגל החום / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

רודולפו פריירה, חקלאי מקומי העוסק בשיטות גידול בנות קיימא במשק Papafigosbio, מספר לגלובס כי ״גל החום הנוכחי בפורטוגל גרם לאובדן יצור רב, כמו למשל עגבניות שהתקשו להתמודד עם החום. כיום, חקלאות שעושה שימוש במים מעטים היא מאתגרת מאוד. בשנה האחרונה ירד גשם רק במשך ימים בודדים, ובמהלך הקיץ גלי החום מתארכים. הבצורת יכולה להימשך מספר חודשים, מה שמקשה מאוד על הקציר השבועי שלנו״.

צרפת: גל החום הכבד ב־75 שנים

צרפת רשמה את גל החום הכבד ביותר שלה מזה 75 שנים. באזהרת מזג האוויר האחרונה שפורסמה במדינה בסוף השבוע, 38 מתוך 96 האזורים, סווגו תחת כוננות ״כתומה״. גל החום במערב צרפת צפוי להגיע לשיאו ביום שני, כשהטמפרטורות יטפסו מעל ל־40 מעלות צלזיוס. צרפת התמודדה רק לפני כחודש עם גל חום משמעותי של 40 מעלות בחלקים רבים של המדינה, תקופה הנחשבת למוקדמת במיוחד בעונות השנה לגלי חום. לפי מטאורולוגים ומדענים, הופעתם ה״מוקדמת להפליא״ של גלי החום קשורה ישירות להתחממות כדור הארץ עקב הפעילות האנושית.

הטמפרטורות באזור הנופש ביאריץ, הממוקמת על חוף הים, הגיעו לשיא של 42.9 מעלות צלזיוס. השריפות פגעו באזור ז'ירונד בצרפת, שם פונו 14 אלף איש, לצד 2,500 נוספים בדרום, שפונו לאחר שפגז ארטילריה, שנורה במהלך אימון צבאי, שרף שטח של 200 דונם.

בעיירת החוף ארקאשון שבדרום־מערב צרפת נלחמו הכבאים כדי להשתלט על שתי שריפות יער שכילו יותר מ־10 אלף דונם מאז יום שלישי, ובאזור בורדו בערה אש ביערות אורנים במשך חמישה ימים רצופים. 3,000 כבאים נאבקו באש בדרום המדינה, והניסיון לכבות את השריפה הגדולה ביותר באזור, בבלנדיראס, נתקלה בתנאים מטאורולוגיים קשים של חום כבד, יובש ורוחות.

שינויי האקלים מורגשים היטב בצרפת: בשלושים השנים האחרונות, התרחשו פי שלושה יותר גלי חום מאשר ב־­42 השנים שקדמו להן. מתוך 43 גלי חום שהתרחשו מאז 1947, רק תשעה התרחשו לפני 1989, והיתר מאז ועד 2020. צרפת כבר התחממה ב־2 מעלות מאז תחילת המאה ה־‏20 - יותר מהממוצע העולמי (1.1 מעלות). בקצב הנוכחי, ממוצע גלי החום במדינה יעמוד על 20־35 בשנה בסוף המאה ה־21, לעומת 3־4 ימים בסוף המאה ה־20.

איטליה: חלקים מנהר פו התייבשו, הגבלות על שימוש במים

גם באיטליה נשברו בשבוע שעבר שיאי הטמפרטורה, עם 40 מעלות בחלק ממדינת המגף. גל החום הנוכחי הוא החמישי שחווה איטליה עד כה השנה. החום הכבד אף תרם ב־3 ביולי להתמוטטות של חלק מקרחון מרמולדה בהרי הדולומיטים, מפולת שהרגה 11 מטיילים.

הטמפרטורות הגבוהות ביותר שררו בצפון עמק פו, שם בצורת של יותר מ־200 ימים כבר הרסה את היבולים והניעה את הרשויות המקומיות להטיל הגבלות על השימוש במים. נהר הפו המפורסם -הארוך ביותר במדינה התייבש כמעט לחלוטין בחלק מהאזורים בהם הוא זורם. לפי הרשויות, מדובר באירוע האקלימי הגרוע ביותר במדינה מאז 2003, ובמחסור המים החמור ביותר שידע האזור מזה 70 שנה.

חקלאי בצפון איטליה מכין את מערכת ההשקיה לאחר שהממשלה הודיעה על מצב חירום עקב התייבשות נהר Po החיוני לחקלאות באזור / צילום: Associated Press, Luca Bruno
 חקלאי בצפון איטליה מכין את מערכת ההשקיה לאחר שהממשלה הודיעה על מצב חירום עקב התייבשות נהר Po החיוני לחקלאות באזור / צילום: Associated Press, Luca Bruno

לגל החום מצטרפת בצורת ארוכת חודשים, שייבשה את הנהר המספק מים לחקלאות ולתושבים, מאיימת על התבואה וגובה מחיר כבד מהכלכלה המקומית. הממשלה האיטלקית הכריזה על מצב חירום בחמישה אזורים בצפון בשל התייבשות, ובאזור פיימוטה, כ־170 עיריות מוציאות צווים לאיסור על צריכת מים שלא לצורך. מי שייתפס משקה גנים או שוטף חצרות ומכוניות, עלול להיקנס ב־500 יורו.

הטלטלה האקלימית, פגשה גם את הלחץ האינפלציוני הגובר במדינה, והיא מכבידה על המשבר הכלכלי באיטליה. לפי ההערכות, כשליש מהבצורת במדינה - מדובדבן למשמש, אורז וחיטה נפגעו באופן קשה במיוחד מגלי החום האחרונים. המחסור במים לחקלאות כבר הוביל לנזק בשווי שלושה מיליארד אירו.

בשל התנאים האקלימיים הקשים, נאלצה המדינה להפריש 36.5 מיליון יורו בכספי סיוע לאזורים מוכי הבצורת, למרות שכלכלתה מצויה במצב קשה, עם חוב המהווה כ־150% מהתמ״ג. ההשפעה של המשבר האקלימי על איטליה, נאמדת ב־2 מיליארד אירו בשנה עד 2030 ו־5 מיליארד מ־2030 ועד 2050.

אנגליה: אזהרת החום החמורה בהיסטוריה, מהירות הרכבות תוגבל

השבוע, צפוי החום הכבד להכות בממלכה הבריטית. הרשויות כבר פרסמו ״אזהרה אדומה קיצונית״, אזהרת החום החמורה בהיסטוריה, לקראת זינוק הטמפרטורה ל־40 מעלות. מודלים אקלימיים שחזו באנגליה 40 מעלות ל־2050 צפויים להתגשם השבוע. 40 מעלות במד הטמפרטורה מציינים את היום החם בהיסטוריה של המדינה. עד כה השיא שנרשם לאחרונה היה 38.7 מעלות בקיימברידג' ביולי 2019. אנשי בריאות חוששים כי גל החום הכבד עלול להוביל למותם של רבים.

כדי לצמצם את הפגיעה בחיי אדם, נערכות הרשויות להאטה משמעותית של הפעילות במדינה ולשיבושים באורחות החיים. כך למשל, מהירות הרכבת תוגבל, חלק מבתי הספר לא יפעלו או ייסגרו מוקדם בשל היעדר מערכות מיזוג - שאף אינן קיימות בעסקים רבים ובבתים במדינה. גם בחלק מבתי החולים תדולל פעילות שאיננה הכרחית. בנוסף אירועי ספורט יבוטלו ועל הכבישים יפוזר חול, כדי למנוע מצב שבו האספלט יגיע לטמפרטורה לוהטת, עד כדי סכנת המסה.

בשנת 2020, נרשמו באנגליה כ־2500 מקרי תמותה עודפת, בשל גלי החום המסוכנים. לפי הערכת הצלב האדום, מקרי מוות הקשורים לחום במדינה, ישלשו עצמם בתוך 30 שנה. עבור הממלכה, בדומה למרבית העולם, משבר האקלים אינו עניין עתידי. שבעה מעשרת הימים החמים ביותר בבריטניה, התרחשו מאז שנת 2003.

מודלים אקלימיים שחזו באנגליה 40 מעלות ב־2050 צפויים להתגשם כבר השבוע. "אנגליה הצהירה לראשונה על אירוע חירום לאומי״, אומרת לגלובס ד״ר מיכל נחמני, מומחית למדיניות שינוי אקלים המתגוררת בלונדון. ״בדרגה הזאת, גם אנשים שאינם פגיעים בדרך כלל, חשופים לסכנה בריאותית. אלו אירועים רציניים שדורשים התייחסות חברתית, בריאותית, כלכלית קהילתית, של שירותי ההצלה ועוד. אירופה, מבחינת תשתיות, לא מוכנה לדבר הזה. מערכות התחבורה הציבורית, בתי הספר, הבתים ומקומות העבודה - לא ממוזגים. גם מערכות המזון שלנו ותנאי העבודה לא מותאמים לכך. אלו אירועים שמשנים לנו את החיים, קצת כמו הקורונה, ואנחנו לא ערוכים אליהם. אם לא נפעל להפחתת פליטות, זה יהיה קיץ מהקרים שהיו לנו. מכאן, זה יתדרדר״.

סין: נפתחו מקלטים תת קרקעיים, הייצור החקלאי נפגע

לא רק אירופה נאלצת להתמודד עם השלכות חמורות של גל חום קשה. מאז תחילת הקיץ, כבר פקדו את סין שלושה גלי חום. בסוף השבוע, פקד את רוב המדינה גל חום, שהשפיע על יותר מ־900 מיליון בני אדם, והרשויות הזהירו אזרחים ותיקים מהסכנה שבתנאי החום הקשים. ביום חמישי, שנגחאי, העיר המאוכלסת ביותר במדינה, פרסמה את ההתראה הגבוהה ביותר שלה בפעם השלישית הקיץ וטווח קצר של חמישה ימים - מטאורולוגים אמרו כי אזהרות אלו הן אירוע נדיר יחסית, עם 17 כאלה בלבד מאז 1873, שכן טמפרטורות גבוהות שברו שוב ושוב שיאים. אחר הצהריים, הטמפרטורות זינקו ל־40.6 מעלות, וכמעט הדביקו את הטמפרטורה שנרשמה יום קודם לכן, 40.9 מעלות צלזיוס, בדומה לשיא שנרשם בשנת 2017.

עובד עירייה בסין משפריץ מים על הכביש כדי למנוע התחממות יתר ביום שבו הטמפרטורות טיפסו הרבה מעבר לממוצע / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 עובד עירייה בסין משפריץ מים על הכביש כדי למנוע התחממות יתר ביום שבו הטמפרטורות טיפסו הרבה מעבר לממוצע / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

בעיר ננג'ינג שבמזרח המדינה, אחד האזורים החמים בסין, פתחו הרשויות מקלטים תת קרקעיים ששימשו בעבר כבונקרים צבאיים, וציידו אותם באינטרנט אלחוטי, ספרים, מכשירי מים ומיקרוגל לחימום מזון, כדי להקל על התושבים המצויים ללא נגישות למזגן. גל החום הזניק את הביקוש לחשמל לרמות קיצוניות באזורים רבים, בשל הדרישה הגוברת למיזוג אוויר. וכך, החום הכבד הוביל גם לצריכה של חשמל המיוצר באמצעות דלקים התורמים להתחממות הגלובלית, ומובילים לזיהום אוויר כבד וקטלני בערים. הטמפרטורות הגבוהות פוגעות גם בייצור היבולים של סין, ובמיוחד תירס, סויה וחיטה, ומאיימות להגביר את אינפלציית המזון.

מרוקו ותוניסיה: בצורת חסרת תקדים, טמפרטורת שיא של 40 שנה

בצפון אפריקה, תוניסיה סבלה מגל חום ושריפות שפגעו ביבול התבואה של המדינה. ב־13 ביולי, בעיר הבירה תוניס, הטמפרטורה הגיעה ל־48 מעלות צלזיוס, ושברה שיא של 40 שנה. במרוקו, נאלצים התושבים להתמודד עם חום כבד יום אחר יום, לצד שריפות המכלות שטחים גדולים.

בשבוע שעבר, האמירו הטמפרטורות ל־45 מעלות בחלק מאזורי המדינה ונותרו מעל 41 מעלות במשך שבוע שלם. שריפות במרוקו פרצו ביותר מ־2,000 דונם של יער באזורים הצפוניים של לאראך, אואזנה, טאזה וטטואן, ולפחות אדם אחד מת כתוצאה מהן.

בשל השריפות הכבדות, הרשויות פינו מאות בני אדם מתריסר כפרים בצפון מערב המדינה. מומחים אומרים שהטמפרטורות הגבוהות, יחד עם הבצורת חסרת התקדים המתרחשת במדינה והתנהגות אנושית פזיזה, כמו הדלקת מדורות או זריקת בדלי סיגריות, הפכו את יערות מרוקו לפגיעים במיוחד השנה. במהלך השבוע, נשרפו אלפי דונם של יער. כפר באזור קסאר אל-כביר נהרס בלהבות, והאש אף כילתה חוות בקר וכוורות דבורים.