יושבים על מזומנים? אל תתפתו לאפליקציות שמבטיחות תשואות גבוהות

אפליקציות פינטק מציעות החזרים גדולים על הכסף שלכם • עיון באותיות הקטנות מלמד כי במסרים השיווקיים המפתים שלהן טמונים גם כשלים, ולא תמיד תקבלו את ההגנות שמספקים פיקדונות בבנק רגיל • טור שבועי חדש בימי ראשון

אל תתפתו לאפליקציות שמבטיחות תשואות גבוהות / צילום: Unsplash
אל תתפתו לאפליקציות שמבטיחות תשואות גבוהות / צילום: Unsplash

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

כשהאינפלציה דוהרת ושוק המניות מדדה, בהחלט יכול להיות נחמד לקבל החזר טוב על הכסף המזומן שלנו.

השבוע הודיע משרד התעסוקה האמריקאי כי המחירים לצרכן עלו ב־9.1% ב־12 החודשים שנגמרו ביוני. בתקופה זו, התשואה על חסכונות בבנקים גדלה ל־0.1% מ־0.06%. אז טכנית מדובר בעלייה של 67%, אבל ספק אם אתם קופצים מרוב אושר.

סטארט-אפים בתחום של טכנולוגיה פיננסית, פינטק, מציעים תשואות גבוהות בהרבה באפליקציות ובאתרים שלהם - לעתים 4% או יותר. אבל אלה לא חשבונות חיסכון קונבנציונליים, וברבים מהם יש מורכבויות או סעיפים עם כוכבית בנושא ההחזרים. אז לפני שאתם קופצים על מה שנראה על הנייר כתשואה מפתה, תוודאו שבחנתם את הסוגיה מקרוב.

חשבון פיקדון בבנק מבוטח על ידי התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC), כלומר ממשלת ארה"ב מספקת ערובה לכך שלא תאבדו כסף בסכומים של עד רבע מיליון דולר לחשבון, במקרה שהבנק יקרוס. ושיעורי הריבית - עלובים ככל שיהיו - חייבים להיות מפורטים במונחים מדויקים שנקבעים על ידי רגולטורים פדרליים. 

חברות פינטק אינן תמיד בנקים ולא תמיד נדרשות לציית לכללים החלים על בנקים. מכאן שהגילויים שהן מפרסמות והחומר הפרסומי שלהן עלולים לתת תחושה כי תשואות גבוהות קלות יותר להשגה ממה שהן באמת.

כמה אתרים ואפליקציות של פינטק, בהם Aspiration, HMBradley, Current, T-Mobile Money ו־Varo, מציעים תשואות שבין 3% ל־5%. אבל ברובם תידרשו לשמור על פיקדון בגודל מסוים, להגיע ליעדי הוצאה קבועים מראש, או לעשות עסקים עם חברות הקשורות לחברות הפינטק.

"חשוב לכם החזרים מובטחים? כנראה שאנו לא המקום בשבילכם" 

אפליקציה אחת עם תשואה גבוהה, Save, מקדמת מה שהיא מכנה "חשבון חיסכון של השווקים".

נניח שאתם רוצים לקבל החזר טוב יותר על 10,000 דולר. Save תשים את הכסף בחשבון המבוטח על ידי FDIC שאין עליו ריבית בבנק וובסטר שנמצא בסטמפורד, קונטיקט. אתם בוחרים אם להפקיד את הכסף לשנה, שנתיים או חמש שנים.

בשלב זה Save תיצור חשיפה של 10,000 דולר לניירות ערך מותאמים שמחקים את התשואות של קבוצה קטנה של קרנות סל, בלי דיבידנדים.

אתם תקבלו את כל הרווחים שייוותרו אחרי העמלה השנתית בשיעור של 0.35%, שגובה Save רק אם ההחזרים גדולים מכך. ומאחר שסכום הקרן מבודד בחשבון בנק המבוטח על ידי FDIC, אתם לא יכולים להפסיד כסף.

ב־Save אומרים שאסטרטגיות ההשקעה של החברה משיגות רווחים שנתיים שבין 3.72% ו־9.48%, לאחר העמלות. החברה צופה שמההחזרים ייגבו מסים כמו על רווחי הון לטווח ארוך, ולא המסים הגבוהים יותר הנגבים על הכנסה רגילה שבעלי פיקדונות בבנקים משלמים.

אך יש לזכור כי ההחזרים של 3.72% ויותר אינם מובטחים, הם היפותטיים. החברה פירטה מה היו אמורות להרוויח האסטרטגיות של Save בין ינואר 2006 לינואר 2021 - תקופה שבה תיקי הני"ע האלה עדיין לא היו קיימים.

"אנחנו לא מכוונים לירח אלא להחזרים נמוכים אבל יציבים", אמר מנכ"ל Save, מייקל נלסקילה. "אנו מנסים 'ללכוד תשואות' ברוב התסריטים שקיימים בשוק, אבל בלתי אפשרי שאלו יהיו תמיד חיוביים".

אם אתם מושכים את הכסף מוקדם, ייתכן שתידרשו להחזיר עלויות מסחר ולוותר על חלק או על כל ההחזרים, אם כי תמיד תקבלו בחזרה את כל סכום הפיקדון שהפקדתם.

נלסקילה מעריך שהסבירות לקבל אפס החזר בחשבון של Save עומדת על כ־15%. כך ש"אם מאוד חשוב לכם שיהיו לכם החזרים חיוביים מובטחים, כנראה שאנחנו לא המקום בשבילכם".

"רכיב סודי ביותר ואלגוריתם מסחר פנימי"

עוד אפליקציה שמבטיחה תשואה גבוהה היא Fair, המשווקת באופן אגרסיבי את מוצר בניית ההון שלה, "אלטרנטיבה לחיסכון", המציע החזר שנתי של 4% (כ־0.3% לחודש).

עד השבוע, נטען באתר Fair כי "כל מה שצריך לעשות זה להישען אחורה ולראות את שורת הרווח בחשבון צומחת בכל חודש!".

לאחר שטענתי בפני הנהלת החברה כי חלק מהמשקיעים עלולים לפרש זאת כהבטחה, המייסד של Fair, חאליד פארח, הסיר את הניסוח הזה מהאתר. עדיין כתוב שם ש"Fair Invest מחזירה דיבידנד שנתי של 4% לחשבון שלכם מדי חודש" - למרות שמדובר בשאיפה ולא בהבטחה.

Fair Invest, גוף ייעוץ ההשקעות של החברה, "אינו מקבל תשלום על תפקידו" בחשבון בניית ההון, על פי הגילוי באתר Fair. עם זאת, חברה בת אחרת של Fair שומרת בין 10% ל־15% מהתשואה לעצמה, כך לדברי אדם המכיר את הנושא.

החברה הבת הזו משקיעה את כספי הלקוחות במניות דיבידנדים בארה"ב, על ידי שימוש במה שפארח מגדיר כ"רכיב סודי ביותר ואלגוריתם מסחר פנימי".

לדברי פארח, האסטרטגיה צמחה מתוך ניהול ההון שלו עצמו. "בתור אדם בעל הון בעצמי", אמר, "רציתי להרחיב את הפתרון שמצאתי לעצמי לשאר העולם". הוא טוען כי מאז שהושקו החשבונות הללו בספטמבר האחרון, הם הגיעו ליעדי התשואה שלהם בכל חודש.

בתי הקברות מלאים אנשים שהתבלבלו בין מסרים שיווקיים וערבויות

ומה אם זה לא יקרה? האם הם עלולים להרוויח הרבה פחות, או אפילו להפסיד כסף?

באתר של Fair כתוב שהחברה "תעשה את מיטב המאמצים שלא להעביר הפסדים ללקוחות על ההשקעות הראשוניות שלהם". כמובן שזהו טקסט שיווקי, לא התחייבות המחייבת מבחינה משפטית. זה לא בטוח כמו הערובה הממשלתית נגד הפסדים שמקבלים על פיקדון בבנק.

אם חשבון בניית ההון שלכם מאבד מערכו, ניסיונות להחזיר לעצמכם את ההפסדים מ־Fair יהפכו אתכם לנושים לא מובטחים של החברה.

פארח מבטיח כי חברת החזקות פרטית שלו, AMSYS Group, המוערכת ב־350 מיליון דולר, תוכל במקרה הצורך לכסות הפסדים של הלקוחות.

אולי זה יקרה, אולי לא, דבר אחד בטוח - בתי הקברות של ההשקעות מלאים אנשים שהתבלבלו בין מסרים שיווקיים וערבויות.

בסופו של דבר, תמיד משתלם לדאוג יותר לחזרת הכסף שלכם מאשר להחזר על הכסף שלכם.