כולם רוצים דירה ברמת גן: נסגרה ההגרלה השנייה של "דירה בהנחה". מה הסיכוי לזכות?

כ-112 אלף נרשמו להגרלה השנייה של "דירה בהנחה" • הערים המבוקשות ביותר הן רמת גן וראש העין, עם יותר מ-40 אלף נרשמים בכל אחת, אך סיכויי הזכייה, בהתאם, נמוכים מאוד • מתוך 95 פרויקטים, רק באחד הוגשה עד כה בקשה להיתר. המצב דומה גם לגבי פרויקטים שהשתתפו בהגרלה הקודמת

כ-94% מכלל הפרויקטים שהשתתפו בשתי הגרלות ''דירה בהנחה'' טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
כ-94% מכלל הפרויקטים שהשתתפו בשתי הגרלות ''דירה בהנחה'' טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

עם כ-112 אלף נרשמים וסיכויי זכייה נמוכים - נסגרה הגרלת "דירה בהנחה" השנייה, שהציעה כ-5,500 דירות חדשות ב-25 יישובים וב-95 פרויקטים שונים. סיכויי הזכייה הגולמיים בהגרלה כולה עומדים על כ-5%, ובערים המבוקשות ביותר מדובר על סיכויי זכייה של כ-1% ופחות מזה.

● מגדל אחד בתל אביב חושף את הכשלים במודל הדיור בר-השגה
המלכוד של השוכרים ואיפה מתנפלים על דירות דווקא בגלל עליית הריבית? 
לכמה ישראלים יש יותר מדירה אחת? המספרים מאחורי הלובי החזק במדינה נחשפים 

רמת גן וראש העין הן הערים המבוקשות ביותר, עם יותר מ-40 אלף נרשמים בכל אחת - 47,675 ברמת גן, 42,100 בראש העין; נתניה רק שלישית, עם 27,140 אלף נרשמים, וזאת למרות שמספר הדירות שהוגרלו בה הוא הגדול ביותר, 888. אשקלון רביעית, אף לפני ירושלים, עם 25,732 אלף נרשמים.

סיכויי הזכייה ברמת גן עומדים על 0.78%, וזאת משום שלעומת כמעט 48 אלף נרשמים מוצעות בה רק 349 דירות בהגרלה; בראש העין סיכויי הזכייה נמוכים מאוד גם כן, אך מעט גבוהים יותר מרמת גן - 1.04%. גם בירושלים ובאשדוד סיכויי הזכייה הגולמיים נמוכים מאחוז, ומבין הערים הגדולות נתניה מציגה את הסיכויים הגבוהים ביותר - כ-3.2%. בעראבה סיכויי הזכייה הגולמיים הגבוהים ביותר מבין 25 היישובים המשתתפים בהגרלה: כ-27.6%.

נדגיש כי חישוב סיכויי הזכייה מסתמך על נתונים גולמיים, קרי מספר הדירות מול מספר הנרשמים בכל עיר. מאחר שחלק מהנרשמים הם בני מקום בכמה יישובים, המקבלים עדיפות מסוימת בהגרלות, ומשום שכל נרשם יכול להשתתף בכל ההגרלות בשלושה יישובים במקביל, סיכויי הזכייה הסופיים עשויים להיות מעט גבוהים יותר.

הדרך עד למפתח עדיין ארוכה מאוד

מבדיקת גלובס עולה כי מתוך 95 הפרויקטים שהשתתפו בהגרלה שנסגרה, רק אחד נמצא בשלב החלטת ועדה, מה שנקרא גם שלב "היתר בתנאים", קרי אישור בקשת ההיתר בכפוף למילוי כמה תנאים שהציבה הוועדה המקומית בפני מגיש הבקשה. ב-94 הפרויקטים האחרים כלל לא הוגשה עדיין בקשה להיתר.

המצב דומה גם לגבי פרויקטים שהשתתפו בהגרלה הקודמת, הגרלת מרץ 2022 של "דירה בהנחה". שם, מתוך 150 פרויקטים, ב-136 עדיין לא הוגש היתר עד היום - יותר משלושה חודשים לאחר שההרשמה להגרלה הסתיימה. 12 פרויקטים נמצאים בשלב היתר בתנאים, לפרויקט אחד הוגשה בקשה, ובפרויקט אחד בלבד ניתן היתר מלא. מדובר בהתקדמות איטית מאוד מאז פתיחת ההרשמה להגרלה הראשונה, לקראת סוף מרץ האחרון, אז 139 פרויקטים היו לפני הגשת בקשה להיתר.

הפרויקט היחיד בתוכנית "דירה בהנחה" שהוגרלו בו דירות השנה ומחזיק בהיתר בנייה מלא, המאפשר תחילת בנייה בעת הקרובה, הוא פרויקט בן 169 דירות בשכונת פארק איילון באור יהודה, של חברת דור-אל ש. הנדסה בנייה והשקעות, שהשתתף בהגרלת מרץ השנה.

משמעות הנתונים הללו: בכ-94% מכלל הפרויקטים שהשתתפו בשתי הגרלות "דירה בהנחה" השנה, טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה. מאחר שקבלת היתר בנייה אורכת כיום כשנה לפחות, ובניית בניין חדש כשנתיים וחצי בממוצע, יחלפו ארבע שנים לכל הפחות עד שרוב הזוכים, בשתי ההגרלות, יקבלו את המפתח לדירתם. למציאות הזו, המוכרת והידועה כבר, יש להוסיף פרט חדש מהשבועות האחרונים: דיווחים הולכים וגוברים על דחיית מועדי האכלוס של דירות חדשות מצד קבלנים, בעקבות תיקון חוק המכר אשר שינה את ההגדרות בנוגע לאיחור במסירת דירה.

תוצאות סבב ההגרלות השני אמורות להימסר למשתתפים במהלך חודש אוגוסט הקרוב, בין אם זכו בדירה ובין אם לא. על פי תוכנית משרד הבינוי והשיכון, שלא אמורה להיות מושפעת מכינונה של ממשלת מעבר בחודשים הקרובים, אמורות להתקיים הגרלות עבור עוד כ-15 אלף דירות חדשות במסגרת תוכנית "דירה בהנחה", זאת בהתאם לתוכניות העבודה מתחילת השנה, שייעדו 30 אלף דירות להגרלות במסגרת התוכנית.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי מהיום יחלו גורמי המקצוע במשרד בבדיקות טכניות, ולאחריהן יתחיל הליך ביצוע ההגרלות. "הליך ההגרלה נערך בהתאם לנהלים מחמירים ומוקפדים, במערכת ממוחשבת, ללא מגע יד אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוחו של רו"ח מוסמך", נכתב בהודעת המשרד. "חישוב התוצאות מתבצע בחדר הגרלות סגור, בנוכחות ועדת ההגרלות המפקחת, אשר בודקת וחותמת על תוצאות ההגרלה".