המשבר בהייטק: ירידה במספר המשרות למהנדסים בחודש יוני

לפי סקר מספר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלה ירידה קלה במספר המשרות הפנויות בחודש יוני ועלייה במספר המועסקים • המשבר בענף ההייטק נותן את אותותיו: בחודש יוני חלה ירידה של 7% בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה ביחס לביקוש במרץ-מאי השנה

חלה ירידה של 7% בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה / צילום: Shutterstock, Arthur Bargan
חלה ירידה של 7% בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה / צילום: Shutterstock, Arthur Bargan

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') את תוצאות סקר מספר המשרות הפנויות, באפריל-יוני 2022. לפי הנתונים לחודש יוני, חלה ירידה קלה במספר המשרות הפנויות (כ-152,609 משרות פנויות לעומת כ-153,687 בחודש מאי). כמו כן, לפי הסקר נמשכת העלייה במספר המועסקים. 

מה באמת עומד מאחורי גל הפיטורים בהייטק? 
עונת הדוחות שתגלה: האם הקיצוצים של ענקיות הטק יצליחו להוציא אותן מהמשבר 

בחודש יוני חלה ירידה של 7% בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה ביחס לביקוש במרץ-מאי השנה. בחודש יוני המספר הממוצע של משרות פנויות למהנדסים עמד על 17,650, מתוכן 12,780 משרות למפתחי תוכנה.

ככל הנראה הירידה בביקוש למהנדסים ומפתחים נובעת מהמשבר בענף ההייטק, אליו נלווים מלבד צמצום גיוסים גם קיצוצים רבים: חברת בניית האתרים אלמנטור הודיעה בחודש יוני שהיא מפטרת כ-60 עובדים. באותו חודש חברת OpenWeb שעוסקת בטכנולוגיית פרסום הודיעה על כך שהיא מפטרת כעשירית מעובדיה בישראל, וחברת קוגנייט הודיעה שהיא סוגרת את מערך הסייבר ההתקפי שלה ושולחת עשרות עובדים הביתה. מאז פתחו עוד חברות רבות בהליכי קיצוצים ופיטורים, ביניהם חד הקרן לושה פבריק והסטארט-אפ סאנדיי סקיי.

לפני כשבועיים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני השכר הממוצע במשק לחודש אפריל. מהנתונים עולה שהשכר הממוצע למשרת שכיר (במחירים שוטפים) קפץ ב-3.8% בהשוואה לאפריל אשתקד, ועמד על 12,061 שקל לחודש. את פסגת טבלאות השכר כבשו כרגיל עובדי המידע ותקשורת (הייטק) עם שכר ממוצע של 26,937 שקל לחודש.

בתחום ההייטק כולו, שעל פי הלמ"ס כולל גם עובדים בתחום ייצור התרופות, מחקר מדעי, ייצור כלי רכב ושירותי תקשורת, עמד השכר על 27.7 אלף שקל - עלייה של 4.9% בהשוואה לאפריל בשנה שעברה. יחד עם זאת, בהשוואה לחודש מרץ האחרון - שבמהלכו חצה לראשונה השכר הממוצע בענף את רף ה-30 אלף שקל - מדובר בירידה של כ-8%. מספר משרות השכיר בתחום היוו 9.8% מכלל המשרות במשק, בדומה לשיעורן במרץ.