תוכנה ישראלית תשמש כ"מוח" של רחפני המשלוחים של וולמארט

חברת דרונאפ (DroneUp) האמריקאית זכתה במכרז להפעיל רחפנים עבור 34 סניפים של ענקית הקמעונאות האמריקאית, ומי שתספק לה את מערכות ההפעלה היא החברה הישראלית פלייטאופס - סטארט-אפ אלמוני שהוקם על ידי יוצאי התעשייה הביטחונית לפני שנתיים בלבד

רחפן של Prism / צילום: Shutterstock
רחפן של Prism / צילום: Shutterstock

החברה הישראלית פלייטאופס, סטארט-אפ אלמוני שהוקם על ידי יוצאי התעשייה הביטחונית לפני שנתיים בלבד, תספק לרחפנים של ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט מערכת הפעלה להפעלת ציי משלוחים מעופפים שיספקו לבתי אב בארה"ב מוצרי מכולת או מזון בתחוך כחצי שעה. הפרויקט יכלול עד סוף השנה כ-34 סניפים של הרשת באריזונה, פלורידה, ארקנסו, טקסס, יוטה ווירג'יניה, והוא צפוי להפעיל בין 150 ל-300 רחפני משלוחים סך הכל. מי שזכתה בהסכם עם וולמארט היא חברת דרונאפ (DroneUp) האמריקאית המספקת עבורה את שירות הרחפנים מא' ועד ת', ופלייטאופס הישראלית תשרת את וולמארט בעקיפין בעצם היותה ספקית התוכנה של דרונאפ.

וולמארט, אחת מרשתות השיווק הגדולות בארה"ב, היא גם אחת המשקיעות הגדולות בקרב הקמעונאיות בשירות רחפנים, ובכך היא מתחרה ישירות בצי הרחפנים של אמזון. עם זאת, בעוד שאמזון בחרה לבנות בעצמה את הרחפנים, ואת מערכת ההפעלה והתוכנות המותקנות עליהם, בוולמארט דוגלים בשיטה פתוחה יותר. החברה יצאה למספר פיילוטים מסחריים באזורים שונים בארה"ב, אחד מהם - בצפון קרוליינה ובטקסס עם שירות המשלוחים המעופף של פלייטרקס הישראלית. לאחרונה ערכה וולמארט מכרז להקמת שירות רחפנים נרחב יותר ובו זכתה לבסוף, כאמור, דרונאפ.

מאחורי היוזמה של וולמארט עומדת התפיסה לפיה 90% מתושבי ארה"ב גרים במרחק של 10 מייל (16 ק"מ) מחנות של הרשת, וזו עוסקת בפיתוח אמצעי משלוח שונים, כמו למשל איסוף הזמנות מלוקרים או שירות משלוח מהיר במיוחד בתוך שעתיים. שירות המשלוחים המעופף של דרונאפ יהיה פעיל בין השעות שמונה בבוקר לשמונה בערב בעלות של 4 דולר למשלוח, ובמשקל של עד 4.5 ק"ג. הרשת ציינה כי בתוך שנה היא מתכוונת להגיע לנפח שנתי של מיליון הזמנות באמצעות רחפנים בשנה. כמו כן, ציינה החברה כי הופתעה מכך שעיקר ההזמנות שנעשו באמצעות רחפנים במספר פיילוטים שלה כלל בעיקר מוצרי נוחות כמו ארוחות מהירות, חטיפים, סוללות, שקיות אשפה ונוזל כביסה. עוד ציינה וולמארט כי היא מתכוננת לייצר הכנסה באמצעות אספקת צילומי אוויר לרשויות מקומות, אתרי בנייה וחברות נדל"ן.

מנוע התוכנה של פלייטאופס מנהל לבדו את מסלול הטיסה, תוך התרחקות מאזורים אסורים ומסוכנים

פלייטאופס (FlightOps) היא חברה מהרצליה פיתוח שהוקמה על ידי יוצאי חיל האויר והתעשייה האוירית ומעסיקה נכון להיום 25 עובדים בלבד. בניגוד לחברות ישראליות כמו אירובוטיקס, פרספטו או פלייטרקס, היא לא משווקת רחפן משלה, אלא מערכת הפעלה המותקנת במגוון דגמים של רחפני מדף המשמשים ליישומים צבאיים וביטחוניים, בהם רחפני סדרת מטריס של DJI, המסוקים הבלתי מאויישים של אלפא, הרחפנים הצבאיים של אירו-סנטינל וכן רחפני מד ופריזם. עוד בשונה מחברות המייצרות רחפנים, פלייטאופס יכולה להתאים עצמה לסוגים שונים של משימות - ומלבד משלוחי מכולת היא מתאימה גם למשימות אבטחת מתקנים, חילוץ והצלה.

מנוע התוכנה של פלייטאופס מנהל לבדו את מסלול הטיסה, תוך התרחקות מאזורים אסורים ומסוכנים, תוך תיאום עם רחפנים שכנים מאותו הצי; מנהל תהליכים של המראה ונחיתה, ומתוכנת להתגבר על מצבי סיכון כמו הפסקת תקשורת סלולרית ולבצע נחיתת חירום. את המשלוח יודעת המערכת של פלייטאופס לספק בשתי תצורות: באמצעות חבל המוריד את החבילה עד לקרקע, או לארגז ייעודי.

ההסכם של דרונאפ עם פלייטאופס הוא בשורה משמחת לחברה הישראלית אך יש לציין כי היא אינו מבטיח אקסלוסיביות. דרונאפ רשאית להכניס ספקיות תוכנה נוספות ככל שתרצה, ומהצד השני, פלייטאופס חפשיה לעבוד עם ספקיות שירותי רחפנים נוספים, כפי שהיא כבר עושה עם ספקית שירותי הרחפנים הקנדית וולאטוס, וכן עם רשתות שיווק אחרות. החברה הישראלית משתפת פעולה גם עם יצרנית השבבים קוואלקום באסטרטגיית הרחפנים שלה, המבוססים על דור 5. לפי ההערכה, כיוון שמנוע התוכנה של פלייטאופס אינו מתארח על שרתים משלה, היא איננה יכולה לפקח על מספר דקות הטיסה, ולכן מתמחרת את עסקאותיה במודל של רשיון חודשי. במקרים בהם היא משרתת ישירות לקוחות באמצעות הענן הציבורי שלה, גובה החברה הישראלית סכום קבוע מראש לפי דקות טיסה.

פלייטאופס הוקמה על ידי שלושה מייסדים יוצאי מערכת הביטחון. המנכ"ל שי לוי ,מייסד חברת התוכנה לרחפנים סימפלקס (אין קשר לחברת הקריפטו סימפלקס - א"ג); סמנכ"ל הטכנולוגיות עופר פורת, מומחה בתחום התעופה הלא מאויישת מחיל האוויר; וסמנכ"ל התפעול עופר חרובי, יוצא התעשייה האווירית. החברה התקיימה עד כה על הון שהזרימו לה המייסדים, כ- 1.5 מיליון דולר, בתוספת מענק מרשות החדשנות בסך 1.3 מיליון דולר וכעת היא נמצאת בעיצומו של סיבוב גיוס נוסף.